hoofdkoppelingscylinder
hoofdkoppelingscylinder
Mijn hoofdkoppelingscylinder lekt hydraulische olie langs het pedaal naar binnen. Dat je met een Laro altijd thuis komt is dus bewezen. Zolang ik het vulpunt op niveau houd doet ie het nog best maar je weet dat je aan de slag moet om hem te gaan vervangen. Bij een 109 serie III ex leger (ook civiel) zit die cylinder op een &%%#$*&%-plek!
Lekker onder het linker spatbord dus. Heeft iemand al ervaring met deze operatie?
opties:
-het linkervoorspatbord eraf (lastg klusje, vooral de schroeven in het schutbord)
-het binnenspatscherm eruit (kom je er dan voldoende bij?
-aan de bovenzijde van je spatscherm een gat zagen en deze later dichtpoppen met aluplaat (niet fraai, maar wellicht een oplossing)
Ruimte heb je volgens mij zowiezo nodig om het eea weer af te stellen.
Iemand nog andere oplossingen?
Groetjes,
Noud 109
Lekker onder het linker spatbord dus. Heeft iemand al ervaring met deze operatie?
opties:
-het linkervoorspatbord eraf (lastg klusje, vooral de schroeven in het schutbord)
-het binnenspatscherm eruit (kom je er dan voldoende bij?
-aan de bovenzijde van je spatscherm een gat zagen en deze later dichtpoppen met aluplaat (niet fraai, maar wellicht een oplossing)
Ruimte heb je volgens mij zowiezo nodig om het eea weer af te stellen.
Iemand nog andere oplossingen?
Groetjes,
Noud 109
Re: hoofdkoppelingscylinder
Noud,
Ik heb in het grijze verleden hetzelfde meegemaakt met een 109 Stage 1. Mijn oplossing was om inderdaad een stukje uit het spatbord te zagen en dit later met een scharniertje/sluitingkje weer vast te maken. Zag er nog wel redelijk uit ook. Je hebt inderdaad nog wat ruimte nodig om een en ander te (de)monteren en weer af te stellen.
Mvrgr, Hugo
Ik heb in het grijze verleden hetzelfde meegemaakt met een 109 Stage 1. Mijn oplossing was om inderdaad een stukje uit het spatbord te zagen en dit later met een scharniertje/sluitingkje weer vast te maken. Zag er nog wel redelijk uit ook. Je hebt inderdaad nog wat ruimte nodig om een en ander te (de)monteren en weer af te stellen.
Mvrgr, Hugo
Re: hoofdkoppelingscylinder
de mooiste oplossing is volgens mij de wing er helemaal af halen.
Ik heb dat gedaan bij mijn oude 88 (helaas verkocht)
De eerste keer is het een pokke karwei. Later, toen ik alle bouten vervangen had kon ik het binnen een kwartiertje.
Ik heb dat gedaan bij mijn oude 88 (helaas verkocht)
De eerste keer is het een pokke karwei. Later, toen ik alle bouten vervangen had kon ik het binnen een kwartiertje.
Re:alternatief voor verwijderen hoofdkoppelingscylinder
Stop!!!!!!!!!
hoofdrem cilinder inclusief pedaal loshalen en verwijderen, dan kan de koppelings cilinder met huis er gewoon uit.
Anton
hoofdrem cilinder inclusief pedaal loshalen en verwijderen, dan kan de koppelings cilinder met huis er gewoon uit.
Anton
Stop 2
Vorige week gedaan.
Hoofdremcylinder hoeft er niet uit.
6 bouten losmaken waarmee het pedaal vast zit.
kleine spatschermpje weghalen.
De hele unit er tussen uit halen...............
Vorige week gedaan.
Hoofdremcylinder hoeft er niet uit.
6 bouten losmaken waarmee het pedaal vast zit.
kleine spatschermpje weghalen.
De hele unit er tussen uit halen...............
Ik heb destijds het spatbord bij het schutbord losgemaakt, en de bout bij de schutbord/stuurhuissteun. Nu kan het spatbord wat naar buiten worden bewogen. Hierna kan de koppelingscylinder er samen met het pedaal gemakkelijk uit. De bouten op het schutbord zijn het gemakkelijkste los te halen met een dopsleutel met twee lange verlengstukken achter elkaar. Omdat het spatbord wat naar buiten getrokken kan worden gaat het afstellen van de vrije slag ook veel gemakkelijker.
Dennis B.
Dennis B.
Re:alternatief voor verwijderen koop een RHD
Jongens wat ben ik blij dat ik een RHD heb!!
Kan je er gewoon heel makkelijk bij.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Kan je er gewoon heel makkelijk bij.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Hier kan ik niet tegenop..........
Re: hoofdkoppelingscylinder/aluminium lijmen
Een stukje uit het spatbord halen wordt denk ik vaker toegepast. Hebben ze bij de mijne ook gedaan en er weer een plaatje overheen geschroeft. Je kunt hierdoor wel makkelijker olie bijvullen maar fraai is het niet. Ik wil daarom het stukje in het spatbord weer dicht maken, maar weet nog niet precies hoe. Poppen wordt niet fraai (ik weet dat de meningen uiteenlopen hoe 'fraai' een Land Rover moet zijn, maar ik vind dat het oog ook wat wil), lassen is een optie. Ik zit zelf te denken aan lijmen (ontbrekend stukje precies na knippen en met groter plaatje er onder vastlijmen, naden dichtplamuren met daarvoor geschikte plamuur). In de vliegtuigindustrie wordt lijmen dit veel toegepast. Sicaflex schijn als metaallijm goed te voldoen. Iemand ervaring mee?
of ombouwen naar RHD, is't probleem ook opgelost (en voor Gerbrand's PTO idem).
Re: hoofdkoppelingscylinder/aluminium lijmen
Gewoon even het spatbord eraf halen lijkt mij nog de beste oplossing....... en mooist!!!!!!!
Groet Bowy
Groet Bowy
RHD forward control, alles bij de hand op prettige werkhoogte zonder hinderlijke motorkap boven je hoofd, ook hoofdremcilinder goed bereikbaar 
Wilberth

Wilberth
Re:Of een 101 fc
Werk omschrijving bij een 101fc LHD:
Draai de 6 M6 bouten los links naast het knipperlicht op schouderhoogte, het gebonk wat u nu hoort is de Hoofdkoppelingscylinder inclusief pedaal die op de vloer valt.
Dennis B.
Draai de 6 M6 bouten los links naast het knipperlicht op schouderhoogte, het gebonk wat u nu hoort is de Hoofdkoppelingscylinder inclusief pedaal die op de vloer valt.
Dennis B.
Re:Of een 101 fc
nu alleen de wagen nog even in de garage rijden...
BANG ....
Ach ja, de deur was maar twee meter hoog
BANG ....
Ach ja, de deur was maar twee meter hoog