Bandenmaat SIII
Bandenmaat SIII
Wat is de standaard bandenmaat die onder een 1978 SIII diesel in een civiele uitvoering hoort te zitten?
Dit in verband met de kilometerteller en snelheidsmeter.
Groet, Hendrik.
Dit in verband met de kilometerteller en snelheidsmeter.
Groet, Hendrik.
Re: Bandenmaat SIII
Hoi Hendrik,
ik heb er 7,5x16 onder en dan klopt de teller perfect (geeft 2km/h te snel aan)
grtz,
Yuri
SIII 109D
ik heb er 7,5x16 onder en dan klopt de teller perfect (geeft 2km/h te snel aan)
grtz,
Yuri
SIII 109D
Hoi Hendrik,
SIII 109 is 16 "
SIII 88 is 15 "
volgens mij. Daarom kloppen de tellers van de 88 ers nooit bij 16 inch wielen.
Yuri heeft een 109 dus zijn teller klopt wel.
Grtz,
Arie
SIII 88 enz.
(aan de thee met suiker Aad,from sunny Rotterdam)
SIII 109 is 16 "
SIII 88 is 15 "
volgens mij. Daarom kloppen de tellers van de 88 ers nooit bij 16 inch wielen.
Yuri heeft een 109 dus zijn teller klopt wel.
Grtz,
Arie
SIII 88 enz.
(aan de thee met suiker Aad,from sunny Rotterdam)
Klopt toch niet helemaal die 15" op de 88" moet zijn ook 16" op de 88" alsook op de 109" dus wat is het resultaat van deze wiskundige formule een eindresultaat van 16" op de 88" en 109". Blijven we wel bij de les......!
Als we het toch over banden hebben..
1.8 bar voor en achter bij normale lading.. Dat is niet veel. Klopt dit? Ik heb met behulp van mijn trouwe pompje thuis netjes dit in de bandjes weten te persen (al was dit maar nodig op maar 1 band.. Wat een heeeerlijke voertuig!), maar ze zagen er nog steeds een beetje zacht uit.
Groetjes Mike
Groetjes Mike
Re: Als we het toch over banden hebben..
Ik heb voor 1,9 en achter 3,2 (volgens het boekje van de Laro)
Lara C.
[groups.msn.com]
Lara C.
[groups.msn.com]
Dusssssssssss..................
De originele bandenmaat voor mijn 88" diesel is ??????????
7.5x16?
7.0x16?
7.5x15?
7.0x15?
Ik heb er nu 235/85-16 onder zitten en ik weet dat dit past en geen grote afwijkingen geeft maar ik zou zo graag willen weten wat de fabriek eronder heeft gezet.
De originele bandenmaat voor mijn 88" diesel is ??????????
7.5x16?
7.0x16?
7.5x15?
7.0x15?
Ik heb er nu 235/85-16 onder zitten en ik weet dat dit past en geen grote afwijkingen geeft maar ik zou zo graag willen weten wat de fabriek eronder heeft gezet.
da's een beetje hard achter denk ik. stuitert zeker wel lekker over de drempels heen zo.
Bandenspanning van zo rond de 1.9 is volgens mij vrij normaal. Het ziet er een beetje zacht uit omdat je meer band hebt dan de gemiddelde boomklever (misschien niet in de breedte maar zeker in de hoogte "de bandwang?".
Als je ze harder oppompt dan stuiter je helemaal door de auto heen.
Bandenspanning van zo rond de 1.9 is volgens mij vrij normaal. Het ziet er een beetje zacht uit omdat je meer band hebt dan de gemiddelde boomklever (misschien niet in de breedte maar zeker in de hoogte "de bandwang?".
Als je ze harder oppompt dan stuiter je helemaal door de auto heen.
Maat en spanninghebben..
Volgens het boekje van de BF Goodridge meneer:
Defender 90 1.9 voor en 2.4 achter zowel beladen als onbeladen. Dat stop ik ook in mijn Lightweight...
...en die staat op 235/85r16, nagemeten met een nieuwe auto, de kilometerteller is exact goed de "spedometer" heeft een kleine afwijking van ongeveer 3 km/h naar beneden.
Groet Sue en Leopold
Defender 90 1.9 voor en 2.4 achter zowel beladen als onbeladen. Dat stop ik ook in mijn Lightweight...
...en die staat op 235/85r16, nagemeten met een nieuwe auto, de kilometerteller is exact goed de "spedometer" heeft een kleine afwijking van ongeveer 3 km/h naar beneden.
Groet Sue en Leopold
7,5x16
15 inch was idd een optie maar volgens mij alleen leverbaar in de USA
Groet Bowy
15 inch was idd een optie maar volgens mij alleen leverbaar in de USA
Groet Bowy
Ik heb die bandenspanning al vanaf het begin af aan en zo staat het in het boekje en rijd perfect hoor, geen gestuiter of niks.
Heb het net even nagevraagd bij de laro dealer en het is gewoon goed.
Lara C.
[groups.msn.com]
Heb het net even nagevraagd bij de laro dealer en het is gewoon goed.
Lara C.
[groups.msn.com]
Rondom 2,4 maar 900x16 dempt van zichzelf al erg goed
Groet Bowy
Groet Bowy
hallo bowy
waar heb jij deze mooie banden gekocht en hoe duur zijn deze???
wat zijn de rij eigenschappen e.d.
ik wil er graag alles over weten,hihi
groetjes, Ernst-jan
waar heb jij deze mooie banden gekocht en hoe duur zijn deze???
wat zijn de rij eigenschappen e.d.
ik wil er graag alles over weten,hihi
groetjes, Ernst-jan
ik heb de folder er even bijgezocht:
standart tyre size:
short models 6.00 * 16 in
long models 7.5 * 16 in
de folder staat op internet: [members.chello.nl]
en dan onder downloads
standart tyre size:
short models 6.00 * 16 in
long models 7.5 * 16 in
de folder staat op internet: [members.chello.nl]
en dan onder downloads
Kortom..
Voor de Series met hun bladveren is een wat zachtere band de norm, aangezien de 90/110/Def wat soepeler spiraaltjes hebben en je ruggegraat niet ineens samengeperst wordt bij drempels. Je banden nemen dus een deel van het afveren voor hun rekening. Een bar or 2 is dus geen slecht getal.
Mooi.
Voor de Series met hun bladveren is een wat zachtere band de norm, aangezien de 90/110/Def wat soepeler spiraaltjes hebben en je ruggegraat niet ineens samengeperst wordt bij drempels. Je banden nemen dus een deel van het afveren voor hun rekening. Een bar or 2 is dus geen slecht getal.
Mooi.
Bij mijn Ambulance heb ik in de voorbanden 2,1 Bar en in de achterbanden 3,8 Bar.
Dit lijkt vreselijk veel, maar mijn auto weegt dan ook zo'n 700 kg meer dan een gemiddelde 109.
Tijdens het terrein rijden laat ik de voorbanden aflopen naar ongeveer 1,2 Bar en de achterbanden naar ongeveer 1,8 Bar.
Groeten, Victor (Series III 109 Ambulance)
Dit lijkt vreselijk veel, maar mijn auto weegt dan ook zo'n 700 kg meer dan een gemiddelde 109.
Tijdens het terrein rijden laat ik de voorbanden aflopen naar ongeveer 1,2 Bar en de achterbanden naar ongeveer 1,8 Bar.
Groeten, Victor (Series III 109 Ambulance)
Hoi Ernst-Jan ik heb ze bij Daams4x4 vandaan 6 stuks!! voor belachelijk weinig in een zeer goede staat!!
Houd er rekening mee dat je 900x16 niet zomaar onder je series kunt monteren. (zeker niet een 88) (je wilt tenslotte ook nog veeruitslag kunnen hebben en kunnnen sturen......) Er zijn bij mij weten maar 3 series 88 die 900x16 onder hun auto hebben.
1 met een SOA en hele aandrijflijn verbouwd,
1 met kleine 9x16's modders finest zie link op mijn site, hele wielkasten aan stront gezaagd en sterkere assen.
en Serious IIa met de grote 900x16's waar inmiddels de hele auto omheen gebouwd is, moet nog wel speciale aandrijfas laten maken a 250 euro.
Zie mijn site voor tekst en uitleg en doe even een search op dit prikbord.
[members.lycos.nl]
Houd er verder rekening mee dat je 900x16 in verschillende maten hebt varierend van 80 tot 92 cm.
Je standaard remmen van een 88 het eigenlijk niet kunnen, van een 109 net wel
je andere velgen moet hebben (grotere offset)
je steekassen heel hard zullen slijten (1 per maand ofzo...)
Aan de andere kant als je niet bang bent voor veel sleutel werk is het wel super cool en super terreinwaardig!
Groet Bowy
ps mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
Houd er rekening mee dat je 900x16 niet zomaar onder je series kunt monteren. (zeker niet een 88) (je wilt tenslotte ook nog veeruitslag kunnen hebben en kunnnen sturen......) Er zijn bij mij weten maar 3 series 88 die 900x16 onder hun auto hebben.
1 met een SOA en hele aandrijflijn verbouwd,
1 met kleine 9x16's modders finest zie link op mijn site, hele wielkasten aan stront gezaagd en sterkere assen.
en Serious IIa met de grote 900x16's waar inmiddels de hele auto omheen gebouwd is, moet nog wel speciale aandrijfas laten maken a 250 euro.
Zie mijn site voor tekst en uitleg en doe even een search op dit prikbord.
[members.lycos.nl]
Houd er verder rekening mee dat je 900x16 in verschillende maten hebt varierend van 80 tot 92 cm.
Je standaard remmen van een 88 het eigenlijk niet kunnen, van een 109 net wel
je andere velgen moet hebben (grotere offset)
je steekassen heel hard zullen slijten (1 per maand ofzo...)
Aan de andere kant als je niet bang bent voor veel sleutel werk is het wel super cool en super terreinwaardig!
Groet Bowy
ps mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
hallo bowy
het is voor mijn groene 130 uit `96
in het terrein is het toch wel fijn als zo`n "lange" defender iets hoger op zijn sloffen zou komen te staat.
banden moeten toch ooit vervangen worden,ophogen d.m.v. veren is mij te duur
wie andere opties of iedeen heeft hoor ik het graag.
Ernst-jan
het is voor mijn groene 130 uit `96
in het terrein is het toch wel fijn als zo`n "lange" defender iets hoger op zijn sloffen zou komen te staat.
banden moeten toch ooit vervangen worden,ophogen d.m.v. veren is mij te duur
wie andere opties of iedeen heeft hoor ik het graag.
Ernst-jan
Hoi Ernst-Jan,
Ik Volgens mij krijg je 900x16 niet onder een standaard 130 meet maar eens na (je eigen banden en visualiseer ook even een setje van 85 a 90 cm).
Verder kun je wel meer bodemvrijheid willen maar dat heeft ook een prijs..... Verhogen is nou eenmaal niet goedkoop (zoals ik zelf inmiddels heb ondervonden). Als je echt wilt gaan offroaden, kun je volgens mij gewoon het beste een Series IIA 88 kopen (voor weinig) zwaar verhogen eventueel op een trailer achter je 130 hangen of gewoon op kenteken zetten. en gaan!!!! Hoef je je ook geen zorgen te maken om eventuele schades e.d.
Groet Bowy
Ik Volgens mij krijg je 900x16 niet onder een standaard 130 meet maar eens na (je eigen banden en visualiseer ook even een setje van 85 a 90 cm).
Verder kun je wel meer bodemvrijheid willen maar dat heeft ook een prijs..... Verhogen is nou eenmaal niet goedkoop (zoals ik zelf inmiddels heb ondervonden). Als je echt wilt gaan offroaden, kun je volgens mij gewoon het beste een Series IIA 88 kopen (voor weinig) zwaar verhogen eventueel op een trailer achter je 130 hangen of gewoon op kenteken zetten. en gaan!!!! Hoef je je ook geen zorgen te maken om eventuele schades e.d.
Groet Bowy
hallo bowy,onder mijn 130 zit nu 235x85x16.
jouw banden maat is toch alleen maar iets hoger en niet veel breder??? toch???
jouw banden maat is toch alleen maar iets hoger en niet veel breder??? toch???
Tien centimeter...
Dat dit weer van een vrouw moet komen....
Die van Bowy zijn ruim 10 centimeter hoger...
Die van Bowy zijn ruim 10 centimeter hoger...
Re: Tien centimeter...
92cm HIHI!!!!!
zijn de mijne en de jouwe? 80 ofzo (kleintje!!!!0
Groet Bowy
ps bedankt Sue!
zijn de mijne en de jouwe? 80 ofzo (kleintje!!!!0
Groet Bowy
ps bedankt Sue!
sorry bowy ,valt nu even niet op te meten,mijn vriendin is er nu mee weg.
vanavond kan ik pas wat opmeten.
helaas
Ernst-jan
vanavond kan ik pas wat opmeten.
helaas
Ernst-jan
235/85r16 is exact 80 en een 1/2 centimeter hoog...
mijne staat wel voor de deur...
Groet Sue en Leopold (2 meter 35 inclusief gewei)
mijne staat wel voor de deur...
Groet Sue en Leopold (2 meter 35 inclusief gewei)