Onderhoud...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sirmartin

Onderhoud...

Bericht door sirmartin »

Goedemorgen,

Doet iedereen met een SIII ook 2x per jaar onderhoud aan het koelsysteem?
Dus zoals de engelse legermanual zegt 2x per jaar het systeem leeg laten lopen door de plug uit de radiator te verwijderen.. motor even laten draaien voor de rest.
Dan radiator doorspoelen met water en de boel dichtgooien en weer afvullen.
Ik vindt 2x per jaar wel erg overdreven....

Ik ben een onderhoudsprotocol inmekaar aan het plakken. Vondt ik wel leuk en een goede leiddraad om dingen regelmatig te checken.

Groet,
Martin
aad G

Re: Onderhoud...

Bericht door aad G »

Vindt het ook wat veel.
Gewoon met de grote beurt meenemen.

Goed plan trouwens zo`n lijstje .............

Aad
sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door sirmartin »

Ik heb het technisch handboek als leiddraag genomen en niet alle km standen letterlijk overgenomen. Vondt het soms nogal snel om iets te doen. En sinds ik nog geen ervaring heb vindt ik het wel makkelijk om het zo te leren. De ervaring zal me wel leren wat ik op de lijst aan moet passen en kan vergeten.
Maar in ieder geval ziet het lijstje er nu zo uit: (ik sta open voor commentaar)

Groet,
Martin
(Als iemand de Word versie wil hebben kan dat ook)


Onderhoudschema Military Land Rover half ton FFR 1977 Diesel


1500 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Motor:
 Motor controleren op olielekkage
 Motorolie nivo controleren en bijvullen (20W50)
 Koelsysteem nivo controleren en bijvullen
 Ruitensproeiersysteem controleren en afstellen
 Ruitensproeiervloeistof bijvullen

Transmissie:
 Transmissie controleren op olielekkage

Stuurinrichting en vering:
 Schokbrekers controleren op vloeistoflekkage

Electrische uitrusting:
 Oorspronkelijke uitrusting controleren op juiste werking, nl. lampen aan de binnen en buitenkant van het voertuig, claxon, ruitenwissers en waarschuwingslampen

Wielen en banden:
 Bandenspanning controleren en op spanning brengen, m.i.v. reserveband

Carrosserie:
 Bedieningsorganen, portierkrukken, stuurwiel controleren op reinheid


5000 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Motor:
 Koel- en verwarmingssysteem controleren op lekkage, slangen controleren op stevige montage en veroudering
 Aandrijfriemen controleren, afstellen of vervangen
 Acceleratieverbindingen en draaipunt van pendaal smeren, controleren op juiste werking
 Vliegwielhuis aftappen als aftap/waadplug aanwezig is voor het rijden door water

Transmissie:
 Koppelingsreservoir controleren/bijvullen (DOT4)
 Hydraulische koppelingsleidingen en slangen visueel controleren op scheuren, lekkage en wrijving

Stuurinrichting en vering:
 Stuurgewrichten, hulpstuurhuis en stofhoezen controleren op beschadeging en stevige montage
 Stuurhuis/heugel controleren op olie/vloeistoflekkage
 Stuurhuis controleren bijstellen

Remmen:
 Hydraulische leidingen en wartels visueel controleren op wrijving lekkage en corrosie
 Remvloeistofreservoir controleren en bijvullen
 Remservoslang(en) controleren op stevige montage en beschadiging

Electrische uitrusting:
 Accuelectrolyt
 Koplampuitlijning controleren en afstellen (APK keuring)
 Ruitenwisser bladen controleren en zonodig vervangen

Uitlaatpijpen en brandstofleidingen:
 Brandstofsysteem controleren op lekkage, leidingen en wartels controleren op lekkage en stevige montage
 Uitlaatsysteem controleren op lekkage en stevige montage

Wielen en banden:
 Controlerne of banden overeenkomen met de specificaties van de fabrikant
 Profieldikte van banden meten en banden visueel controleren op insnijdingen, loslaten koordlagen, uitpuilingen enz.
 Bevestigingsmiddelen van wielen controleren op stevige montage
Onderhoudschema Military Land Rover half ton FFR 1977 Diesel


7000 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Motor:
 Motorolie verversen (20W50)
 Motoroliefilter vervangen (RTC3184)
 Koelsysteem leeg maken, doorspoelen en weer vullen

Transmissie:
 Versnellingsbakolie nivo controleren en bijvullen (W80)
 Tussenbak/verdeelbakolie nivo controleren en bijvullen (W80)
 Olie in fuseehuizen controleren en bijvullen (W80)

Stuurinrichting en vering:
 Voetrem controleren op juiste werking; bijstellen volgens voorschrift van de fabrikant (met de hand)

Carrosserie:
 Achteruitkijkspiegels controleren op scheuren en onvoldoende helderheid

10000 km onderhoud:


Kilometerstand: Datum:

Motor:
 Carterventilatiesysteem controleren op lekkage, slangen controleren op stevige montage en veroudering
 Aantrekkoppel van cilinderkopmoeren/bouten controleren en afstellen

Transmissie:
 Cardanassen smeren
 Voordifferentieel olie controleren en bijvullen (W80)
 Achterdifferentieel olie controleren en bijvullen (W80)

Stuurinrichting en vering:
 Voor en achterwieluitlijning controleren en bijstellen (door garage)
 Hulpstuurhuis olie controleren en bijvullen (W80)
 Stuurhuis olie controleren en bijvullen (W80)

Remmen:
 Handrem controleren op juiste werking; bijstellen volgens voorschrift van de fabrikant
 Mechanische verbindingen en kabelgeleiders (draaipunt van hefboom) van handrem smeren

Electrische uitrusting:
 Accu-aansluitingen reinigen en invetten

Wielen en banden:
 Wielen onderling wisselen, met inbegrip van reserve wiel

Carrosserie:
 Alle sloten en schanieren smeren, behalve het stuurslot/contactslot
 Zittingen controleren op stevige montage

20000 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Motor:
 Klepspeling controleren en zonodig bijstellen
 Motorsteunen controleren op stevige montage
 Motorventilatiefilter reinigen
 Motorvlamdemper vervangen
 Brandstoffilter element vervangen
 Brandstofbezinkelkolf reinigen
 Luchtfilter ledigen, reinigen en weer vullen met olie 15W40 of 20W50
 Slangen/leidingen van luchtinspuitsysteem controleren op stevige montage en veroudering
 Verstuivers controleren op juiste druk en verstuiving

Transmissie:
 Koppelingsbouten van cardanas controleren op stevige montage
 Ventilatiepunten van as reinigen

Stuurinrichting en vering:
 Bevestigingsmiddelen van vering controleren op stevige montage

Remmen:
 Remvoering controleren op slijtage en trommels op beschadeging.

Carrosserie:
 Alle portier- en motorkapsloten controleren op juiste werking desnoods repareren of vervangen
 Raambediening controleren op juiste werking desnoods repareren of vervangen


30000 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Remmen:
 Remvloeistof vervangen (of iedere 18 maanden).


40000 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Transmissie:
 Versnellingsbakolie vervangen
 Verdeelbak/tussenbakolie vervangen
 Schuifstukken van cardanas smeren
 Olie in eindaandrijvingen/differentieels verversen
 Olie in fuseehuizen verversen


60000 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Remmen:
 Luchtfilter in remservo vervangen
 Alle vloeistofafdichtingen en slangen in het hydraulisch systeem te controleren en vervangen
 De werkoppervlakte van de zuigers en boringen van de hoofdcilinders en andere werkcilinders te controleren en zonodig nieuwe onderdelen aan te brengen


80000 km onderhoud:

Kilometerstand: Datum:

Motor:
 Brandstofpompfilter reinigen
Serious IIa

Re: Onderhoud...

Bericht door Serious IIa »

Hoi martin,

Ik zou graag de word versie willen hebben dan kan ik het op mijn site zetten . (als je dat goed vindt natuurlijk)

Groetjes Bowy
Sue

Re: Onderhoud...

Bericht door Sue »

Wat is het nut van je wielen wisselen? Ik heb dat nooit helemaal begrepen... En zou je na 80.000km niet gewoon een nieuwe kopen : ) ?

Groet Sue en Leopold
sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door sirmartin »

Vindt ik niet erg... maar misschien dat mensen er nog op en aanmerkingen hebben... het is nog een zuiver theoretische lijst.

Groet,
martin

(ik email de lijst nu wel even)
sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door sirmartin »

Tja.. zo staat het in de manual... misschien moet het na wat minder kilometers... zoiets als 10000. het nut is denk ik dat ze gelijkmatig slijten. Mijn Lightweight was niet goed gespoort dus de voorwielen zijn aan de buitenranden meer afgesleten. Ik denk dat ik ze vanachter zet en omgekeerd.
Trouwens als je daardoor langer met je banden kan doen is het wel mooi meegenomen... zij zijn immers ook niet goedkoop.

Groet,
Martin
Casper

Re: Onderhoud...

Bericht door Casper »

Martin,

Ziet er goed uit. Ik ga het in iedergeval als leidraad gebruiken. Zou je mij de word versie willen mailen.

Casper
sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door sirmartin »

Is onderweg

Martin
Casper

Re: Onderhoud...

Bericht door Casper »

Thanks
Menno

Re: Onderhoud...

Bericht door Menno »

Martin,

Ziet er goed uit. Maar ik denk dat wanneer je in het terrein bent geweest, je al heel veel van deze check's hebt uitgevoerd.
Daarom denk ik dat je veel van je werkzaamheden, afhankelijk van je "terrein frequentie", met een veel kortere tussentijd al hebt gedaan of gaat doen, en niet moet wachten tot je aan je kilometers zit. 10 Km. in het terrein kan gelijk staan aan 2000 km op de weg. ;-)


Gr. Menno
[www.qwerty-realisatie.nl]
sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door sirmartin »

Welcome
sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door sirmartin »

Menno,

Terrein wat is dat?... Eh bah modder... Maar je hebt wel gelijk... En omdat het leuk is er af en toe in en onder de Land Rover te hangen check je toch ook al veel meer dingen... het is tenslotten een hobby.... maar nu kan de buurvrouw het ook doen mocht ik ziek of verhinderd zijn... ;-)
Ik heb het ook geschreven om een beetje vertrouwd te raken met waar ik allemaal theoretisch naar moet kijken. Dit komt gewoon uit de service manual SIII van Land Rover. Immers ik heb nog maar een maand of 3 een Land Rover... en de enige ervaring die ik heb is rijden met een nieuwe Defender 90.

Groet,
Martin
Victor Rutten

Re: Onderhoud...

Bericht door Victor Rutten »

Martin,

Waarschijnljik is die engelse manual voor een benzine uitvoering, een diesel mag je NOOIT zonder koelvloeistof laten draaien.
Door de hogere verbrandingstemperatuur heb je grote kans op schade aan kleppen en/of verstuivers.

Groet, Victor
Sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door Sirmartin »

Victor,

Ja die manual is voor een benzine lightweight zo ver ik weet, maar dat moet ik nazoeken.. Het ging er ook niet om om de motor minuten te laten draaien. Maar heel even om door de waterpomp de restanten water uit het blok te krijgen. Ik vindt het toch een eng idee om zonder koeling te draaien.

Groet,
Martin
Dennis101

Re: Onderhoud...

Bericht door Dennis101 »

Het Engelse leger heeft alleen benzine series gehad, pas toen de 90/110 kwam zijn er ook diesels (meeste N/A) gekomen.
En zoals Victor terecht opmerkt mag een diesel nooit zonder koelwater draaien, enkele seconden kunnen al fataal zijn.

Dennis B.
Merijn

Re: Onderhoud...

Bericht door Merijn »

Dit lijkt mij een uitstekende lijst. Mag ik ook nog een Word versie?

Alvast bedankt!
Merijn
Sirmartin

Re: Onderhoud...

Bericht door Sirmartin »

Ik wist niet dat het zo snel zou gaan bij een diesel.... ik dacht dat 10 a 15 seconden nog wel kon. Maar ik zal het er bij noteren. Niet draaien zonder koeling.
Bedankt voor de info, Victor en Dennis.

groet,
Martin
Plaats reactie