Op marktplaats staat nu die mechanische lier, en dat hield me bezig.
Om de terreineigenschappen van mn ambu in de toekomst misschien te verbeteren heb ik een lier in gedachte.
Het mooiste vind ik eigenlijk een kaapstander lier, maar de mechanische lier van marktplaats is ook erg gaaf.
Er is nu 110 euro geboden, en ik heb geen idee of dat redelijk is.
De eigenaar wist me te vertellen dat je er niets aan hebt zonder PTO en extra aandrijfassen, en dat lijkt me wel logisch.
Is het niet mogelijk om zo'n ding op een andere manier aan te drijven ? (hydrauliekpomp+motor, grote slinger, krukas ... )
Welke kosten zijn hier aan verbonden?
Groeten,
Gert
Mechanische lier
Re: Mechanische lier
Op je vraag heb ik zo geen antwoord, maar wel op het idee van een kaapstander op de ambu.
Omdat de ambu een stabilisator stang heeft voor de gril kan je je kaapstander dus niet mooi tussen de spatborden monteren en komt het ding heel ver naar voren. Daar komt bij dat ie vrij zwaar is en dat je dus heel veel gewicht voor je auto krijgt + een ding wat uitsteekt en dat maakt je terreineigenschappen weer wat minder...
Succes met uitzoeken, zo'n lier is wel erg gaaf!
Grt Bas
<a href="[landrover109.blogspot.com">Landrover] Ambulance weblog</a>
Omdat de ambu een stabilisator stang heeft voor de gril kan je je kaapstander dus niet mooi tussen de spatborden monteren en komt het ding heel ver naar voren. Daar komt bij dat ie vrij zwaar is en dat je dus heel veel gewicht voor je auto krijgt + een ding wat uitsteekt en dat maakt je terreineigenschappen weer wat minder...
Succes met uitzoeken, zo'n lier is wel erg gaaf!
Grt Bas
<a href="[landrover109.blogspot.com">Landrover] Ambulance weblog</a>
Ik ken die lieren, heb er zelf ook een op de '88 zitten en nog een met pto in de schuur liggen. Zoals je aan mijn bod kunt zien vind ik de prijs nu nog l;aag, maar die zal wel stijgen.
Gert schreef:
> Er is nu 110 euro geboden, en ik heb geen idee of dat
> redelijk is.
Dat is dus erg redelijk.
> De eigenaar wist me te vertellen dat je er niets aan hebt
> zonder PTO en extra aandrijfassen, en dat lijkt me wel logisch.
Klopt, die spullen zijn soms afzonderlijk te koop, maar je hebt hier een PTO voor nodig met een uitgaande as naar voren en een ingebouwde slipkoppeling, die liggen niet op iedere hoek van de straat.
Voor je orientatie, ik heb twee weken terug een PTO lier voor een serie's meegebracht uit Engeland, compleet met assen en PTO, dat ding is te koop voor 750 Euro........ Da's niet goedkoop maar wel simpelweg de aanschafprijs+brandstof en overtochtkosten.
> Is het niet mogelijk om zo'n ding op een andere manier aan te
> drijven ? (hydrauliekpomp+motor, grote slinger, krukas ... )
Ja hydrauliek is een optie maar ook daar hangt een aardig prijskaartje aan, alleen aan een setje slangen en ventielen ben je zo 500Euro kwijt.
Dan heb ik het nog niet over poulie, overdrukventielen,pomp, reservoir etc.
Krukas draait slecht een kant op en dat is een sereus nadeel.
> Welke kosten zijn hier aan verbonden?
Een elektrische lier is een stuk goedkoper (als je voor de Aldi kwaliteit gaat).
Zoek de prijzen voor moderne PTO lierinstallatie maar eens op, dat geeft al wel aan dat het om een heel andere kwaliteit gaat dan de elektrische zaken die je doorgaans aantreft.
Groetjes en wijsheid,
Huub
Gert schreef:
> Er is nu 110 euro geboden, en ik heb geen idee of dat
> redelijk is.
Dat is dus erg redelijk.
> De eigenaar wist me te vertellen dat je er niets aan hebt
> zonder PTO en extra aandrijfassen, en dat lijkt me wel logisch.
Klopt, die spullen zijn soms afzonderlijk te koop, maar je hebt hier een PTO voor nodig met een uitgaande as naar voren en een ingebouwde slipkoppeling, die liggen niet op iedere hoek van de straat.
Voor je orientatie, ik heb twee weken terug een PTO lier voor een serie's meegebracht uit Engeland, compleet met assen en PTO, dat ding is te koop voor 750 Euro........ Da's niet goedkoop maar wel simpelweg de aanschafprijs+brandstof en overtochtkosten.
> Is het niet mogelijk om zo'n ding op een andere manier aan te
> drijven ? (hydrauliekpomp+motor, grote slinger, krukas ... )
Ja hydrauliek is een optie maar ook daar hangt een aardig prijskaartje aan, alleen aan een setje slangen en ventielen ben je zo 500Euro kwijt.
Dan heb ik het nog niet over poulie, overdrukventielen,pomp, reservoir etc.
Krukas draait slecht een kant op en dat is een sereus nadeel.
> Welke kosten zijn hier aan verbonden?
Een elektrische lier is een stuk goedkoper (als je voor de Aldi kwaliteit gaat).
Zoek de prijzen voor moderne PTO lierinstallatie maar eens op, dat geeft al wel aan dat het om een heel andere kwaliteit gaat dan de elektrische zaken die je doorgaans aantreft.
Groetjes en wijsheid,
Huub
Met een PTO houd in dat er een as vanaf je versnellingsbak naar de lier loopt
Ik weet niet of je stabilisatorstang dan in de weg zit
Een andere aandrijving in misschien wel technisch mogelijk maar of het financieel dan goedkoper dan een electrische is vraag ik me af.
Theo
Theo
Ik weet niet of je stabilisatorstang dan in de weg zit
Een andere aandrijving in misschien wel technisch mogelijk maar of het financieel dan goedkoper dan een electrische is vraag ik me af.
Theo
Theo