Tectyl, hammerite en chassislak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Vincent

Tectyl, hammerite en chassislak

Bericht door Vincent »

Hallo allemaal,

Ok ik wil hier absoluut geen nieuwe discussie starten over hammerite, tectyl of ander spul, maar ik moet toch het volgende even kwijt.

Het chassis is ontdaan van tectyl. vervolgens met de komborstel schoongemaakt en opgeruwt. Vervolgens eerst met thinner de eventueel achter gebleven en met de komborstel uitgewreven tectyl nog eens verwijderd. Daarna het hele zaakje met wasbenzine nog een keer ontvet en verlvolgens alles met pure owatrol ingesmeerd. Toen een laag menie erover....... tot dusver lijkt dus alles ok. Maar nu. wie kan mij nou eindelijk een keertje eenduidig vertellen wat er als lak op moet. Bij de ene verfhandel zeggen ze dat Hammerite niet over menie mag volgens de andere is dat geen probleem (het waren beide speciaal zaken). De ene zegt weer dat er geen Hammerite over mag omdat het chassis toch, zeker in het terrein, altijd een beetje zal torderen waardoor door de hardheid van Hammerite deze zal gaan scheuren, terwijl er mensen tussen jullie zijn die blijkbaar wel goede ervaringen met dit spul hebben....of zou ik toch voor chassislak kiezen. En dan wat daar na. moet er nog een laagje tectyl over (zo ja welke) of laten we het gewoon zo. Een wasachtig product kan natuurlijk ook maar kan een product als waxoil ook aan de buitenkant van het chassis gebruikt worden.

Met andere woorden.....kunnen we met z'n allen voor eens en voor altijd het onderwerp chassis behandelingen (voor de buitenkant) afsluiten, wat als de verfspeciaalzaken het hier niet meer weten dan vraag ik het gewoon aan mensen die er wel verstand van hebben. Daarbij hoef ik ook niet meer de hele stad hier door te kachelen om adviezen maar kan ik gewoon met een kop koffie en een gevulde koek achter mijn scherm blijven zitten.

Sorry voor deze misschien al reeds vaak gestelde vraag.

Groet
Vincent......nog geen naam voor ex-109 (zit te denken aan Zomba als in Malawi, vorig jaar geweest en erg mooie en slechte herinneringen aan overgehouden)
The_Dude

Re: Tectyl, hammerite en chassislak

Bericht door The_Dude »

Hoi vicent,

Ik ben pas klaar met het schilderen van me chassis.
Heb de hammeritemethode gekozen ziet er tot zover goed uit.
Moet nog wel even uitharden maar zal niet zoveel veranderen verwacht ik.
Ik denk dat ik ook nog een flexibel laagje erover doe, want ook ik ben bang voor de barsten en scheuren in de lak.
Heb het onderwerp ook al paar keer aangekaart maar heb nog geen keuze gemaakt.

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Over behandeling wordt inderdaad (niet alleen hier) veel gediscussierd.
Sterker nog, hier kun je over blijven discussieren, en er bestaat nog geen antwoord ook... Voor ieder geval geldt namelijk een ander advies. Oud, nieuw, gebruik van de auto, wel al roest of nog geen roest, binnenkant buitenkant, wat zit er op en wat komt er nog bij...

het argument van : "iedereen gebruikt dit", of "ik heb dit gebruïkt" is dus nooit de juiste oplossing.

-Heb gesproken-,

Bjorn ughh..
jurgen

Bericht door jurgen »

Mijn chassis van een 109 heb ik laten zandstralen,metaliseren en 2 keer spuiten in 2komponentenlak(verf van opleggerschassis)voor een 300€.
Daarna langs binnen uitgespoeld met rioolrat op 200bar.
Na uitdrogen enkele liters dinitrol ingespoten en laten uitlekken.
Mijn voorkeur was verzinken,maar de firma waar ik geweest ben wilde dit niet uit schrik voor kromtrekken.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Vincent en anderen,

Om direct een antwoord te geven op jou meest brandende vraag:

Dat middel moet nog uitgevonden worden!!

Er zijn heel veel verschillende middelen in de handel waar allemaal voor- en nadelen aan kleven.
Iedereen heeft verder zijn eigen ervaringen en meningen.
Een van de problemen is dat gebruiksnut en commercie heel erg ver uit elkaar liggen, als het ultime conserveringsmiddel voor chassis uitgevonden was konden de staalfabrieken en chassisbouwers hun deuren verder wel sluiten want dan er geen enkel chassis meer rotten na behandeling.

Wat we doen is de marge zoveel mogelijk oprekken zodat we zolang mogelijk met onze dierbare of kostbare Land rovers kunnen blijven rijden.

Welk(e) middel(len) je gebruikt hangt dus heel sterk af van persoonlijke voorkeur, gebruikseisen en tijdspanne(hoeveel tijd steek ik er nu in en wil ik er door de jaren heen nog instoppen) af.

Succes met je keuze.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Durk

Bericht door Durk »

Vincent,

Ik heb slechte ervaringen met Hamerite, bij mij zijn er al stukken van 10cm bij 10cm afgevallen bij 't afspuiten, als er een kleinstukje losgaat vliegt er direct een stuk af....

Durk
Aad (3x88+110+Disco=feest)

Bericht door Aad (3x88+110+Disco=feest) »

Vincent,

Ik sluit mij aan bij het commentaar van Aad Koene en denk dat de methode van Jurgen nog het beste is. Zelf heb ik het op dezelfde manier gedaan. Alleen niet gemetaliseerd, maar geverfd met Epoxytar. Dit is een teer op epoxy basis met de eigenschappen van teer en epoxy. Dit zit normaal op het onderwaterschip van een boot, waarover de antifouling komt. Gezien de omstandigheden lijkt mij dit de juiste behandeling. Ik heb het afgewerkt met tectyl. Het zit er nu 8 jaar op en geen roest of scheuren.

Succes met je keuze. Een goede keuze scheelt werk voor later.
PH

Bericht door PH »

Hammerite goed voor kleine stukken, maar bij grote opp komen de stukken er inderdaad af na verloop van tijd.

Wat wordt / werd er eigenlijk in het leger gebruikt voor het chassis als de mannen de tijd moesten doden.?

groet,
Peter
Gerbrand

Bericht door Gerbrand »

Zelf heb ik het chasis in de Owatrol RLS (Dit is Owatrol met Menie) gezet.
Hieroverheen heb ik net als Aad er ook Teer epoxy overheen geschilderd. Bevalt me tot nog toe prima. Het is op 2 componenten basis dus ook lekker snel droog. Stinkt alleen ongeloofelijk door de chloor rubber oplossing die erin zit.
Succes met de behandeling van het chassis.

Gerbrand SIIa 109 6cylinder
Plaats reactie