zwarte rook
zwarte rook
Nadat mijn 88 SW (2.25 benz.) langere tijd niet had gelopen (ik weet niet hoelang, hij heeft voordat ik hem heb gekocht vermoedelijk al vele maanden stilgestaan) heb ik hem aan de praat gekregen. Hij kreeg eerst geen benzine, ook niet met handmatig pompen. Ik heb de benzine slang van de pomp losgeschroeft en mondmatig benzine aangezogen. Nu loopt hij dus wel, in eerste instantie slecht alsof ie op drie poten liep, na een tijdje werd het beter. Maar als ik een dot gas geef, braakt hij eerst zwarte rook, gevolgt door een licht pluimpje. De bougies zijn zwart. Kan het zijn dat de zuigerveren door het lange stilstaan vast zijn gaan zitten? Of ergens uitgedroogde (klepsteel)rubbertjes of zo. Wie kan mij raad geven?
Re: zwarte rook
Kan zijn dat door het lange stilstan de zuigerveren vast zijn gaan zitten. Soms komen deze los door een additief door je olie te doen, of een lang stuk te rijden.
Groet Bowy
ps doe even een search, is vorige week ook al over gesproken
Groet Bowy
ps doe even een search, is vorige week ook al over gesproken
Misschien even in het de olie zetten?
Bougies eruit, beetje olie erin, draaien aan de ventilator, bougies erin en een paar dagen laten staan?
Bougies eruit, beetje olie erin, draaien aan de ventilator, bougies erin en een paar dagen laten staan?
De vraag was laatst inderdaad ook gesteld (met WD40 in de bougiegaten), had ik ook wel gelezen, maar ik wil graag weten welke oorzaken er nog meer kunnen zijn. Kan ook de ontsteking een rol spelen?
In mijn idee betekent blauwe rook oliegebruik. Zwarte rook zou ik eerder aan een veel te rijk mengsel relateren. Dat zou ook goed kunnen als er vanwege het stilstaan vuiligheid in de carburateur zit (vlotterkamer etc.).
hugo heeft helemaal gelijk,zoek het in de brandstof toevoer,maak het helemaal schoon/werkend en hij zal verm.weer goed draaien.indien geen compressie of zuigerveren vast heb je blauwe rook.
Zwarte rook, is meestal te veel brandstof, je ruikt het net of de choke er nog op staat.het is een benzine uitv. plaats een weber carbrateur helpt heel goed.
Witte rook, duidt meestal op de koppakking of scheur in het blok( kijk of je na een tijd rijden veel koelvl.st bij moet vullen, en kijk dan in de radiator meestal vindt er een verkleuring plaats in het koelsysteem).
Blauwe rook duidt meestal op olie verbruik, ik heb het zelfde probleem gehad met een LARO 109 van het eng leger deze had ook lange tijd stil gestaan, na een flink stuk rustig (inrijden) rijden, gingen de zuigerveren weer vanzelf los en de motor draait weer zo als het hoord ( zelfs geen oliepluimpje)
Veel geluk er mee
Witte rook, duidt meestal op de koppakking of scheur in het blok( kijk of je na een tijd rijden veel koelvl.st bij moet vullen, en kijk dan in de radiator meestal vindt er een verkleuring plaats in het koelsysteem).
Blauwe rook duidt meestal op olie verbruik, ik heb het zelfde probleem gehad met een LARO 109 van het eng leger deze had ook lange tijd stil gestaan, na een flink stuk rustig (inrijden) rijden, gingen de zuigerveren weer vanzelf los en de motor draait weer zo als het hoord ( zelfs geen oliepluimpje)
Veel geluk er mee
Alle Sherlock Holmes', bedankt voor jullie bijdragen, hier kan ik wat mee.
hugo en jan hebben helemaal gelijk
Blauwe rook is Olie
Witte rook is water
Zwarte rook is brandstog
Geen Rook Bestaat niet bij een landrover
Blauwe rook is Olie
Witte rook is water
Zwarte rook is brandstog
Geen Rook Bestaat niet bij een landrover
Pffffft
ben ik ff. blij, als hij niet zou roken, mijne rookt als een gek, zwarte rook. met een blauw pluimpje.
Duid dus op een te rijk mengsel??!!!! Wat is hier aan te doen??? Het betreft een 109'ex ned-leger diesel.
Tips altijd welkom.
Schoentje
109'exleger, met een kapotte termosstaat en met reiniger/ fluch in het koelsysteem!!!
ben ik ff. blij, als hij niet zou roken, mijne rookt als een gek, zwarte rook. met een blauw pluimpje.
Duid dus op een te rijk mengsel??!!!! Wat is hier aan te doen??? Het betreft een 109'ex ned-leger diesel.
Tips altijd welkom.
Schoentje
109'exleger, met een kapotte termosstaat en met reiniger/ fluch in het koelsysteem!!!
Zwarte rook bij een diesel is meestal de pomp timing of lekkende/druppelende verstuiver(s).
Dennis B.
Dennis B.