Ik wil mijn draaiendgedeelte ?waterdicht? maken?.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hendrik "Blue-Box" SIII

Ik wil mijn draaiendgedeelte ?waterdicht? maken?.

Bericht door Hendrik "Blue-Box" SIII »

Ik wil mijn LR 88 SIII diesel gaan voorzien van een snorkel en een van de eerste dingen waar ik naar opzoek ben is een (cycloon) luchtfilterhuis waar een ingaande en uitgaande slang op kan ipv het huidige huis met de schoepjes bovenin.

Wie heeft zoiets zelf een keer gemaakt/aangepast of weet wat te liggen?

Om het draaiend gedeelte dicht te maken heb ik nog de volgende vragen:

Hebben de versnellingsbakken ontluchtingspunten waar ik rekening mee kan houden?

Kan ik de kleine dopjes op de ontluchtingspunten van de assen er gewoon af peuteren en verlengen met een slang of moet ik andere nippels in de assen draaien?

Moet ik de oliepeilstok aanpassen?

Nog meer zinnige tips?

Groet en alvast bedankt, Hendrik.
Lara C.

Re: Ik wil mijn draaiendgedeelte “waterdicht” makenÃ

Bericht door Lara C. »

Kijk dat is een vraag die ik ook had maar niet zo uitgebreid heb geformuleerd, ook ik laat me graag informeren dus kom maar op met die antwoorden.

En.......... hebben we er koffie en gevulde koeken bij nodig ????

Lara C.
Hendrik "Blue-Box" SIII

Ik heb in ieder geval ALTIJD koffie nodig.
Ik loop op coffeïne en diesel......
aart

Bericht door aart »

volgen mij kun je nippels uit militaire assen gebruiken die zijn namelik standaard met een slang naar boven (volgens mij)
aart
Disco

Bericht door Disco »

Er zijn speciale as ontluchters voor de serrie's volgens mij op www.diflock.com

Op mijn oude S3 had ik een snorkel (wel met een 2.5 NA) met een 2.5 luchtfilter met een beetje handigheid moet dit ook op een 2,25 tebouwen zijn

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Aad Koene

Re: Land Rover Onderzeeér

Bericht door Aad Koene »

Om een Land Rover om te bouwen tot onderzeeér zul je jezelf af moeten vragen tot hoever wil ik gaan.

Alle elektrische schakelingen zitten in het dashbord of op die hoogte, dus dieper als 1 meter kun je niet gaan.

Daaronder zitten de luchtinlaat (kan vervangen worden door een snorkel), de waadpluggen (kunnen met nieuwe nippels en slangen vervangen worden), de waadplug van het koppelingshuis (idem), de dynamo (is niet te beschermen alleen te vervangen door een waterdicht type of op een hogere plaats te bouwen zoals bij ex-mil`s) en tot slot de pijlstok (als het rubberingetje goed is is deze waterdicht.

Eén ding wat je niet over het hoofd moet zien is de ventilator, deze wordt vast aangedreven en zal als een gigantische tuinsproeier zijn werk gaan doen onder de motorkap en zodoende alle elektronica voorzien van een flinke hoeveelheid water.
Bij diepe doorwadingen is het noodzakelijk om een schakelbare elektrische ventilator te monteren.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hoi Hendrik,

Ik heb me ook al in deze materie verdiept en ben van mening dat een snorkel en as/bakontluchting, uitschakelbare electrische fan voldoende is tot ongeveer 1 meter diep. Dit lijkt mij ruimschoots voldoende! Anders kun je nl beter een boot kopen.....

Helaas heb ik afgelopen weekend uitgevonden dat een snorkel voor mij Serious IIa ook zeer hard nodig is, (gevalletje waterschade... ;().

Op mijn site binnenkort foto;s van deze fan.

Volgens mij kun je beste een luchtfilter van een defender gebruiken, deze zijn prima waterdicht en makkelijk te plaatsen. slang eraan en snorkel monteren.

Groet Bowy
Hendrik "Blue-Box" SIII

Re: Land Rover "Blue-Box Submarine”

Het is niet mijn bedoeling een "Blue-Box Submarine” te bouwen maar meer een soort preventieve bescherming omdat je nooit weet waar je komt.
Dat van die ventilator had ik me nog niet beseft dus daar ga ik eens over nadenken en als ik het goed begrijp kan er geen water in je versnellingsbak komen.

Groet, Hendrik.
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Hoi Hendrik,

Op mijn vervangings-versnellingsbak (gerev. ex-leger) zit ook een ontluchtingsnippel. Zover ik weet heeft alleen defensie dit bij zijn versnellingsbakken gedaan zodat de druk niet via de schakelstangen zich een weg naar buiten zou banen (en in het proces een hoop olie meenemende).
Dit is de enige die ik nog moet verlengen. Voor de assen gewone slangtules met aan een kant draad gebruikt en een stuk slang.
Gaat achter met een doorvoer door het carrosserie naar binnen, voor komt de slang boven het overdrukvaatje uit met een bochtje naar beneden tegen het inlekken.

Mijn fan is al elektrisch, nu alleen nog een snorkel (op de prikkerdag een mooi, zelfgemaakt RVS-exemplaar gezien!). Heb dan ook net als jij een ander filter nodig.
Heb er al aan gedacht het origineel te verbouwen, weet alleen nog niet hoe.

Greetz, Maarten
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Gewoon een luchtfiterhuis van een mil. 2.5 gebruiken(110). Zijn niet moeilijk te vinden op de bekende adressen.

Groet, Jan F.
Plaats reactie