Zou het nu toch echt zover zijn dat na 3,5 jaar en 75000 km (totale km stand 175000) trouwe dienst mijn Def 90 200 tdi uit `1992 me in de steek laat ? .
Ik hoor zins zaterdag een sissend geluid wat steeds erger wordt . Ik voel aan de achterkant van de motor hete lucht blazen en voor zover ik kan zien met een spiegel komt het tussen het blop en kop vandaan . En vraag me ook af of het verstandig is om ,als de kop er toch af moet , meteen de lagers en zuigerveren te vervangen ?
Als het blazen niet aan de zijde van het uitlaatspruitstuk vandaan komt zou dit inderdaad een lekke koppakking kunnen zijn, anders is je uitlaatspruitstukpakking (4x woordwaarde + bonus) lek.
Als je koppakking lek is en de motor verder goed draait zou ik alleen de pakking vervangen en eventueel je kop vlakken.
Als de motor olie verbruikt en verdere slijtageverschijnselen vertoont zou een komplete revisie uitvoeren: koppakking, klepseals, zuigerveren enz.
Succes,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Het komt vaker voor dat precies aan de achterzijde van de kop de pakking doorslaat bij een 200 tdi . Alleen de koppakking vervangen is voldoende en vlammen maar weer
Niet vertouwd met Tdi wel met allerlei andere motoren waar de koppakingen uitvliegen.
mijn advies,
Kopje eraf (even voorzichting loshalen, dus eerst alle bouten een kwartslag, dan een halve etc. in de volgorde die het boek aangeeft, dus over het algemeen kruislings van binnen naar buiten, kopje zal dan mooi recht blijven) als de pakking er netjes afkomt is vlakken dan vaak niet eens nodig.
Nieuw pakkinkje ertussen, netjes vastsjorren op het voorgeschreven moment en snorren maar weer, na een paar uutjes pakking nog eens natrekken op juiste koppel. (veel pakkingen vertonen wat kruip dus natrekken is dan nodig)
Met een beetje mazzel binnen een paar uutjes weer op weg voor vele duizenden probleemloze kilometers.
Als je toch aan het klooien bent misschien distributie riempje doen (hoe lang is dat geleden?) Verder revisie niet aan beginnen voor signalen als olieverbruik, roken of iets dergelijks daar aanleiding toe geven. 175000 km is nog geen tijd voor een algehele revisie.