Hallo,
Ik heb in mijn laro nogal wat elektrische zooi zitten die als de laro een paar dagen stil staat mijn accu heeft leeggedronken.
Ik heb mij laten vertellen dat ik er een hoofdschakelaar tussenmoest zetten.
Wie heeft hier ervaring mee? en hoe kan ik dit doen zonder dat ik alles nadien weer opnieuw moet instellen (zoals klokje, navigatiesysteem etc.)
Ook wil ik vragen of iemand mij kan vertellen wat ik allemaal dicht moet smeren om een beetje veilig/droog door het water kan rijden, ik heb een snorkel laten monteren maar heb het idee dat dit alleen niet voldoende is.
Alvast bedankt voor jullie (nuttige) tips.
Stroomschakelaar
Re: Stroomschakelaar
Lara C.
Apparatuur met sluimergebruik zullen inderdaad zorgen dat je accu op een gegeven moment leegraakt.
Plaatsen van een hoofdschakelaar of een massaschakelaar zorgt ervoor dat alle stroom wordt afgesloten.
Dus opnieuw instellen is dan zeker noodzakelijk tenzij de apparatuur een eigen back-up batterij heeft.
Voorkomen dat je met een lege accu komt te staan kun je vrij makkelijk door een tweede accu te plaatsen met een diodebrug ertussen.
De tweede accu is beschikbaar voor apparatuur en kan de eerste (nodig voor starten en verlichting) niet leegtrekken.
Wat je allemaal moet "inpakken" om de boel droog te houden hangt af van wat je van plan bent, wat voor motor je hebt (benzine of diesel) en op welke plaatsen kwestbare apparatuur zit.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Apparatuur met sluimergebruik zullen inderdaad zorgen dat je accu op een gegeven moment leegraakt.
Plaatsen van een hoofdschakelaar of een massaschakelaar zorgt ervoor dat alle stroom wordt afgesloten.
Dus opnieuw instellen is dan zeker noodzakelijk tenzij de apparatuur een eigen back-up batterij heeft.
Voorkomen dat je met een lege accu komt te staan kun je vrij makkelijk door een tweede accu te plaatsen met een diodebrug ertussen.
De tweede accu is beschikbaar voor apparatuur en kan de eerste (nodig voor starten en verlichting) niet leegtrekken.
Wat je allemaal moet "inpakken" om de boel droog te houden hangt af van wat je van plan bent, wat voor motor je hebt (benzine of diesel) en op welke plaatsen kwestbare apparatuur zit.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Je kan natuurlijk ook uitzoeken elke gebruiker deze lekstroom veroorzaakt. Apparatuur die uit staat kan niet een accu in enkele dagen leegtrekken, er moet er dus eentje (of meerdere) bijzitten die dit veroorzaken.
Met een ampèremeter moet je een eind komen en indien je die niet hebt kan je alle dingen losgooien en er per twee dagen eentje weer aansluiten. Wanneer het fout gaat heb je een dikke kans dat je de lekstroom daar kan vinden.
Groet, Hendrik.
Met een ampèremeter moet je een eind komen en indien je die niet hebt kan je alle dingen losgooien en er per twee dagen eentje weer aansluiten. Wanneer het fout gaat heb je een dikke kans dat je de lekstroom daar kan vinden.
Groet, Hendrik.
Of anders is je accu drastisch aan vervanging toe.
Neem dan meteen eentje met wat meer ampere dan gaat hij niet zo snel leeg.
Steven
Neem dan meteen eentje met wat meer ampere dan gaat hij niet zo snel leeg.
Steven