Teer?!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Reeg

Teer?!

Bericht door Reeg »

Prikkers,

Ik weet dat het gebruik van teer (zwarte vernis) in de scheepsbouw verboden is, maar mag ik het wel op mijn chassis smeren?

REEGards
3sbaars

Re: Teer?!

Bericht door 3sbaars »

Van miij wel hoor!!!!

Maar denk erom.... Er bestaat een Teerheffing!! Deze wordt per Cm² geheven en moet je bij mij betalen!
Ik meel m'n bank rekening nr wel eventjes!!

Vr Gr,
3s..
Reeg

Bericht door Reeg »

Ik zal hem morgen wel opnieuw posten, denk ik :+

REEGards
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Reeg,

Zolang jij niet met je Laro een afwaterende sloot of rivier of binnenwater induikt mag jij gewoon koolteer of wat dan ook eropsmeren hoor!!. (Niet doen als de zon fel schijnt!).
Verbod van koolteer is destijds in het leven geroepen omdat dit (en sommige anti-fouldings) bij het gebruikt op het onderwaterschip ernstige schade toebracht aan het micromillieu in het binnenwater. Bij elk bunkerstation verkopen ze trouwens grote bussen millieuvriendelijke koolteer en deze is net zo goed als de oudewetse.
Eventueel eerst insmeren/spuiten met Owatrol, zit je altijd goed.
Ervaring heeft geleerd dat een goede laag koolteer zeker 20 jaar goedblijft (zolang je niet zwaar het terrein ingaat) ECHTER de roest gaat ONDER de laag teer wel
vrolijk verder alleen zie je hem/haar niet.

Groetjes,
Arie
SIII 88 enz.
(heb heel wat scheepjes geteerd)
Reeg

Bericht door Reeg »

Dank je Arie,

Bij mij zit er inderdaad eerst een laag Owatrol RLS op.
Een booteigenaar wees me op de zwarte vernis, die volgens hem vele malen beter was dan het nieuwe milieuvriendelijke goedje en nog een stuk goedkoper ook.

REEGards
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Wat is Owatrol nou voor goedje?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Reeg

Bericht door Reeg »

Kijk hier hier eens even op:
[home.planet.nl]

REEGards
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Thanx
Hmmz volgens mij is het net zoiets als waxoil.
Ben er nog niet helemaal uit wat het word.

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
maarten 109

Bericht door maarten 109 »

hoii,

voor mij is het nou echt neit duidelijk meer wat is nou het allebeste om op me chassis te smeren er zijn al meerdere kere discussies langs gekomen maar ik weet het allemaal niet meer

greotjes maarten
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Een ding is in ieder geval duidelijk een Landrover is ongeschikt als duikboot

Groet Bowy!
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Over 2 weken ik meer over mijn behandeling van me chassis. Moet namelijk nog uitharden. Wat ik verder ga doen weet ik nog niet.
En maarten als je een mooi behandeld chassis wilt zien moet je ff op me website kijken.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Reeg

Bericht door Reeg »

Maarten,

Ik gebruik de Owatrol om het roestproces stop te zetten en de nog aanwezige roest om te zetten in een compacte laag. Een roestomzettende en werende grondlaag dus.
Daar overheen wil ik dan een definitieve, beschermende laag zetten, die ook nog goed is schoon te spuiten (lekker glad dus). In dit geval zwarte vernis.
Vandaar mijn voornoemde keuze.

Nu duidelijk?

REEGards
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Oh ik heb primer van hammerite gebruikt daar zit ook roestomvormer in en stopt het roestproces ook(volgens de verpakking). Daarover heen heb ik hammerslag verf van hammerite gedaan. Het resultaat mag er wezen. Maar ik twijfel of ik er nog een laag over doe. De binnenkant moet ik nog over denken.

Groet,

martijn
[landrover.mine.nu]
Evert Jan

Bericht door Evert Jan »

Bij twijfel altijd nog een laag er op zetten. Je kunt er nu nog goed bij en zal er later waarschijnlijk spijt van krijgen als je er toch niet goed genoeg meer bij komt.

Evert Jan
Evert Jan

Bericht door Evert Jan »

In belgie kan je nog echte teer kopen met teer. Volgens vele binnenvaarders houd dit veel beter als de vervangers die je in Nederland nog kan kopen.

Evert Jan
Reeg

Bericht door Reeg »

Die bedoel ik dus.

REEGards
Arie

Bericht door Arie »

Wel even warm stoken ( gloeispiraal erin). Wordt 'ie flink dunner en erg goed
uitsmeerbaar.

Arie
SIII 88 enz
Reeg

Bericht door Reeg »

Dan wordt je nog higher

REEGards
Arie

Bericht door Arie »

Ja.,
zekers als je dit zomers doet. Geniet de buurt er ook lekker van.

Arie
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Heeft iemand al ervaring met bimitul of iets in die richting.
Zit er ook goed uit maar of het goed werkt is een ander verhaal.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Plaats reactie