LR-freelander

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
reinoud

LR-freelander

Bericht door reinoud »

Wie kan mij wat vertellen over de LR-Freelander.

Is deze auto sterk genoeg om een paarden trailer van 1200kg te trekken?
Ik hoor namelijk wat mensen zeggen dat deze auto een te lage koppel heeft en daardoor snel slijt.

En dat er moeilijk aan onderdelen te komen is en dat deze ook nog eens heel duur zijn

Ik wacht op een reactie Reinoud Hulzink
Alfred

Re: LR-freelander

Bericht door Alfred »

Hai Reinoud,

Een paardentrailer van 1.200 kg kan voor een Freelander geen probleem zijn, hij mag nl. 2.000 kg trekken. Dit laatste getal geldt voor mijn Freelander met Td4-dieselmotor die een koppel heeft van 260 Nm/1750tpm, niet echt weinig dunkt me. Ik zie dan ook niet in waarom een auto met een dergelijk koppel bij een zo laag toerental overmatig zou slijten door het trekken van een flinke aanhanger.
Hoe e.e.a. zit voor de anders gemotoriseerde Freelanders weet ik zo niet, je kunt er een telefoontje aan een dealer aan spenderen of je zou eens kunnen kijken in de Carbase op www.autoweek.nl. De Freelander met 1.8 benzinemotor is mogelijk aan de lichte kant voor zo'n trekklus, van de Freelander met de 2.5 V6-benzinemotor weet ik dat die een vergelijkbaar koppel heeft als de Td4 alleen bij wat hogere toeren. Zeker de laatste zou ook geen problemen mogen hebben met zo'n relatief bescheiden trailertje.
Ik neem overigens wel aan dat je het beladen gewicht genoemd hebt, een trailer van 1.200 kg + een paard van 600 kg komt met een totaal van 1.800 kg natuurlijk wel redelijk dicht bij het maximumtrekvermogen.

Over prijzen en beschikbaarheid van onderdelen kan ik je nog niets zeggen, ik heb er in m'n eerste 20.000 km geen gebruik van hoeven maken. Overigens lijkt mij dat de verkrijgbaarheid nauwelijks een probleem kan zijn, ik neem aan dat LaRo in een voorkomend geval graag onderdelen verkoopt en dus levert ;-) Verder zijn er naast de officiële weg via de dealer nog alternatieven: bijv. Budgetparts in Gouda of rechtstreeks in GB bestellen bij Paddockspares.

M.v.g.,
Alfred
Plaats reactie