Hallo,
Ik wil mijn V8 (110, 1984) reviseren vanwege het in de soep draaien door een totaal versleten distrubutietandwiel. Vanwege de leeftijd van de auto lijkt mij reviseren tot "nieuw" wat overdreven en vandaar mijn vraag; wat is essentieel om te vervangen om weer 50-100kKM te kunnen rijden. De klepstoters waren geheel opgefromeld maar de rest van de onderdelen lijkt het er erg goed van afgebracht te hebben.
Mijn huidige plan is om de zuigerveren te vervangen (cilinderwand alleen wat opruwen om wand en zuigerveren op elkaar in te laten slijpen). De lagerschalen van de drijfstangen vervangen en natuurlijk de gebogen klepstoters te verwisselen.
De zuigers opnieuw inslijpen.
Is dit afdoende of zie ik hier enrnstige dingen over het hoofd?
Moet de nokkenas (die nog soepel in de lagers liep) gereviseerd worden of proffesioneel onderzocht worden?
Is het belangrijk dat de koppen opnieuw gevlakt worden?
Andere tips?
Bij voorbaat veel dank voor je tips.
Met vriendelijke groet, Patrick
reviseren V8
Re: reviseren V8
Hallo Patrick,
Als het blok zover uit elkaar ligt, kun je net zo goed alles opmeten, met de opgegeven toleranties vergelijken en vervolgens beoordelen wat vervangen of gereviseerd moet worden. Als je cilinders of je kruktappen helemaal uitgelubberd zijn, helpen zuigerveren en een paar lagerschaaltjes ook niet.
Denk bijv. ook aan de tuimelaars, de tuimelaaras, de nokvolgers, de nokken van de nokkenas, de oliepomp enz.
Een goede (Haynes) manual is hierbij onontbeerlijk.
veel succes
Wim Janssen
Als het blok zover uit elkaar ligt, kun je net zo goed alles opmeten, met de opgegeven toleranties vergelijken en vervolgens beoordelen wat vervangen of gereviseerd moet worden. Als je cilinders of je kruktappen helemaal uitgelubberd zijn, helpen zuigerveren en een paar lagerschaaltjes ook niet.
Denk bijv. ook aan de tuimelaars, de tuimelaaras, de nokvolgers, de nokken van de nokkenas, de oliepomp enz.
Een goede (Haynes) manual is hierbij onontbeerlijk.
veel succes
Wim Janssen
Hoi Patrick
Als je cilinders en zuigers nog goed zijn kan je het best wagen.
De nokkenas zou ik zeker vervangen, want die is altijd gaar. De stotertjes ook meteen doen! (zijn maar 7.50 euro per stuk, wel balen dat je er 16 nodig hebt)
Hoofd- en drijfstanglagers ook even doen. De koppen zou ik even laten nakijken en vlakken, desnoods kleppen opnieuw laten inslijpen. Ook even naar de klepgeleiders kijken. Zonodig vernieuwen.
Dan ben je al aardig op de goeie weg en kan hij er weer even tegen.
Succes Jos
Als je cilinders en zuigers nog goed zijn kan je het best wagen.
De nokkenas zou ik zeker vervangen, want die is altijd gaar. De stotertjes ook meteen doen! (zijn maar 7.50 euro per stuk, wel balen dat je er 16 nodig hebt)
Hoofd- en drijfstanglagers ook even doen. De koppen zou ik even laten nakijken en vlakken, desnoods kleppen opnieuw laten inslijpen. Ook even naar de klepgeleiders kijken. Zonodig vernieuwen.
Dan ben je al aardig op de goeie weg en kan hij er weer even tegen.
Succes Jos
Patrick,
m.b.t. even opruwen cilinderwand, dit heet honen en is niet bedoeld om zuigers of zuigerveren snel te laten inlopen. Deze groeven zijn ervoor om de olie op de cilinderwand te houden zodat je een oliefilm krijgt tussen zuiger en cilinderwand. Als je een goed gehoond blok bekijkt, zie dat hierin een kruis motief zit. De hoek van dit kruis motief is hierbij belangrijk. Te steil zou de olie te snel afvoeren en dus een gebrekkige smering veroorzaken. Te vlak houdt te veel olie vast en veroorzaakt een overmatig olie verbruik. Als de diepte van deze groeven te ondiep is, slijt deze er zeer snel weer uit en worden de wanden gauw weer glad.(Hierdoor te weinig smering, te grote/snelle slijtage en een overmaat vande wanden en versleten veren). De opmerking zuigers even inslijpen ontgaat mij in dit geval zeker.
Verder goed opletten of kleppen geen groeven rond afdichtingsvlak vertonen. Is dit wel het geval dan vernieuwen. Rond deze groeven begint meestal scheurvorming, wat tot klepbreuk kan leiden en een gebroken klep of klepschotel vernietigd je motor in ongeveer 15 seconden. Koppen van een V-motor bij altijd vlakken om zeker te zijn. Als je het niet doet en er blijkt lekkage uit te komen heb je altijd spijt.
Zelf heb ik motorrevisie altijd de stelregel "bij twijfel altijd vervangen" omdat je de motor toch open hebt liggen.
Suc6 Jan F.
m.b.t. even opruwen cilinderwand, dit heet honen en is niet bedoeld om zuigers of zuigerveren snel te laten inlopen. Deze groeven zijn ervoor om de olie op de cilinderwand te houden zodat je een oliefilm krijgt tussen zuiger en cilinderwand. Als je een goed gehoond blok bekijkt, zie dat hierin een kruis motief zit. De hoek van dit kruis motief is hierbij belangrijk. Te steil zou de olie te snel afvoeren en dus een gebrekkige smering veroorzaken. Te vlak houdt te veel olie vast en veroorzaakt een overmatig olie verbruik. Als de diepte van deze groeven te ondiep is, slijt deze er zeer snel weer uit en worden de wanden gauw weer glad.(Hierdoor te weinig smering, te grote/snelle slijtage en een overmaat vande wanden en versleten veren). De opmerking zuigers even inslijpen ontgaat mij in dit geval zeker.
Verder goed opletten of kleppen geen groeven rond afdichtingsvlak vertonen. Is dit wel het geval dan vernieuwen. Rond deze groeven begint meestal scheurvorming, wat tot klepbreuk kan leiden en een gebroken klep of klepschotel vernietigd je motor in ongeveer 15 seconden. Koppen van een V-motor bij altijd vlakken om zeker te zijn. Als je het niet doet en er blijkt lekkage uit te komen heb je altijd spijt.
Zelf heb ik motorrevisie altijd de stelregel "bij twijfel altijd vervangen" omdat je de motor toch open hebt liggen.
Suc6 Jan F.
Hoi Patrick,
Ik heb nog voor je in de aanbieding: nokkenas en hydraulische klepstellers
Ook nog electrische ontsteking van 1/2 jaar oud. (ik was het gekloot met punten zat)
Vavuum vervroeger
Verdamper gasmixer en benzine afsluiter.
Ben zelf overgestapt naar een 3.9i
mocht je interresse hebben, dan hoorik het wel
Frank 110
Schiedam
Ik heb nog voor je in de aanbieding: nokkenas en hydraulische klepstellers
Ook nog electrische ontsteking van 1/2 jaar oud. (ik was het gekloot met punten zat)
Vavuum vervroeger
Verdamper gasmixer en benzine afsluiter.
Ben zelf overgestapt naar een 3.9i
mocht je interresse hebben, dan hoorik het wel
Frank 110
Schiedam
Als je een motor gaat reviseren en je wilt je cilinderwanden laten honen kun je ook altijd bij dat bedrijf advies vragen of iets laten meten vaak zijn ze zeer bereid te helpen met hobbyisten. En je kop en blok laten vlakken is altijd aan te raden. Het belangrijkste is zowat dat je niet op een paar euro moet kijken omdat je er later spijt van krijgt als je je blok nog een keer uit je auto moet tillen voor een kleinigheidje.
Groetjes Sjoerd.
Groetjes Sjoerd.