Stuurkolom 110 is vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Bossinade

Stuurkolom 110 is vervangen

Bericht door Henk Bossinade »

Beste medeprikkers,ik had vandaag een klusje waar ik eigenlijk wat tegen opzag,maar wat uiteindelijk zeer meeviel! Het onderste lager van de stuurkolom van mijn 110 V8 had behoorlijk wat speling.Afgelopen vrijdag een nwe stuurkolom en bijpassend 2 spaaks stuurwiel gehaald bij Janssen Oisterwijk.In een werkplaatshand boek wat ik gisteravond nog vond staat dat complete dashbord los moet,en de complete hoofremcylinder inc.de rembekrachtiging ook,wel dit klopt inderdaad,want je krijgt hem er dus niet uit.En al helemaal niet meer terug in!Wat heb ik dus gedaan ;nadat ik de kolom in zijn geheel los had en door het schutbordgat naar onderen wilde laten zakken,zag ik dat dit eivormige gat gewoon te klein was.Aangezien ik dus in geen geval van van plan was om de hoofdremcyl.en het compl.dashbord te demonteren,heb ik het gat rechtsonder ingezaagd[gaat net met los zaagblaadje].Daarna het blik naar binnen buigen,kolom eruit,nwe erin,blik terugbuigen en de rest afmonteren.Ik ben om 12.00 uur begonnen,was om 15.00 uur klaar.Klusje stelde dus niks voor .Volgende maand gaat de wagen stuurspelingsvrij door de APK! Vr gr Henk B.
aRumble

Re: Stuurkolom 110 is vervangen

Bericht door aRumble »

Perfect, en een nieuwe short-cut is geboren!

Anton
Henk Bossinade

Short cut???? Vr gr Henk B.
aRumble

Bericht door aRumble »

Je heb je schutbord aan gort gezaagd om Je stuur binnen drie uur te wisselen.
Noem ik een short-cut!
Prima actie!

Anton
Henk Bossinade

Anton,bedoel je dat dus met een"short-cut"?Ten eerste heb ik natuurlijk mijn schutbord niet aan gort gezaagd!Dat zou ik zonde vinden van mijn wagen!!!Ik weet niet of jij weleens een stuurkolom van een 110[of 90] vervangen hebt?Hoe zou jij het gedaan hebben?Je hele dashbord en complete hoofdremcylinder verwijderen?Zoals ik al vertelde,zit er in het schutbord een eivormig gat,wat dus net te klein is om het aangelaste steuntje op het uiteinde van de buis erdoor te krijgen zonder de eerder genoemde delen te verwijderen.Als je nu een inkepingkje maakt van + - 1 CM en het blik op een nette manier iets naar binnen vouwt,dan gaat het wel!!Als de nwe kolom weer door het gat zit, vouw je het stukje netjes terug,schuur papiertje erover,menie en tectyl erop,de steun er terug overheen en klaar!Je ziet er dus niks van aan de buitenkant.Een stukje van 1 CM!!!!! inzagen zie ik heel anders dan "het schutbord aan gort zagen"! De volgende keer zou ik het weer op precies dezelfde manier doen,want het bespaart vele uren extra werk!!Ik spreek hier over een wagen met V8,of het bij een 2.5 gemakkelijker gaat weet ik niet.Vr gr Henk B.
aRumble

Bericht door aRumble »

Henk, Vriend!

Ik wilde je niet Aanvallen, maar in je eerdere posting stelde je zelf de vraag of het een ingewikkelde procedure was om het stuur te vervangen.
Nou dat is het dus, want zelf bij een kaal schutbord valt het vaak niet mee. (Ik spreek uit ervaring!)
als je dan een alternatief vind die het werk vergemakkelijkt, mag je toch wel spreken over een verkorte procedure.
Als je mijn posting goed lees prijs ik dus jou inzicht en manier van handelen.
Maar je kan het misschien verkeerd geinterpreteerd hebben.....
Ik zal je verder niet meer plagen.

anton
Henk Bossinade

Haha,het is al goed Anton,Vr gr Henk
Plaats reactie