Beste prikkers,
Ik heb rondom nieuwe banden gemonteerd.
Maar bij de vorige banden zat er lood op de wielen. Dit heb ik verwijderd.
Nu, bij de nieuwe banden zit er geen lood op de wielen, dus.... niet gebalanceerd. Tijdens het rijden trilt of schut de auto niet. Is het noodzakelijk om te balanceren? ivm wiellagers etc.
Ik lees jullie advies wel, groeten, Jan Kok
Balanceren
Re: Balanceren
Ongebalanceerde wielen doen nog wel eens raar bij dwars richels en kuilen
als je niet zit te wachten op plotselinge heftige stuurbewegingen zou ik ze maar laten balanceren.
Groetjes,
James.
als je niet zit te wachten op plotselinge heftige stuurbewegingen zou ik ze maar laten balanceren.
Groetjes,
James.
Hoi Jan,
Indien je inderdaad geen last hebt van overdreven trilling in de auto en het stuur hoef je de wielen niet te laten balanceren (het aanbrengen van lood dus!).
Waar James het over heeft is volgens mij het uitlijnen van de auto, dus het zorgen dat de auto goed spoort. Is dit niet goed, kan de auto inderdaad rare dingen gaan doen bij kuilen, langssporen, etc. Dit is echter iets anders als jij bedoelde, geloof ik.
Ik heb 235/85-16 banden op stalen 6,0 j velgen en heb op alle velgen toch een aardige plakkaat lood (een zelfs 250 gram!). Hadden ze bij die garage nog nooit meegemaakt. Mijn vorige standaard velgen zat 0,0 gram lood op, geen enkel probleem.
Greetz, Maarten
Het al dan niet gebalanceerd zijn is alleen merkbaar bij hogere snelheden. Land Rovers zijn niet de meest comfortabale auto's en daardoor zijn trillingen niet direct voelbaar in het stuur. Slecht gebalanceerde wielen lopen het risico een zogenaamde 'hoogteslag' op te lopen. De band is na verloop van tijd niet meer rond en dat verschijnsel zal zich dan verergeren, echter ook alleen maar weer bij hogere snelheden.
Het lijkt mij beter de wielen toch maar even te laten balanceren.
Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Het lijkt mij beter de wielen toch maar even te laten balanceren.
Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Jan Kok
Ik heb 3 weken geleden goodyears in de maat 305 gemonteerd en inderdaad er trilde niets,maar met balanseren moest er toch gemiddeld 220 gram lood per wiel op mijn advies is dus doen want anders gaat het op den duur ten koste van je lagers en dan wordt het een dure grap.
Eric
Ik heb 3 weken geleden goodyears in de maat 305 gemonteerd en inderdaad er trilde niets,maar met balanseren moest er toch gemiddeld 220 gram lood per wiel op mijn advies is dus doen want anders gaat het op den duur ten koste van je lagers en dan wordt het een dure grap.
Eric