Geen vierwiel aandrijving

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robman

Geen vierwiel aandrijving

Bericht door Robman »

Hallo sleutel/LARO vrienden . tijdens de prikkerdag heb ik voor het eerst eens met mijn 109 ambulance in het terrein gereden . Nu kwam ik vast te zitten in een kleine kuil , Ach wie niet ? dus de vierwiel aandrijving ingeschakeld .
Normaal moeten de voorwielen dan mee gaan draaien .
Helaas er gebeurde helemaal niets met de voorwielen , ze bleven beide stil staan '
In de lage gearing hoorde ik echter wel een ratelend geluid ???
O JEE wat nu .
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn voordat ik de hele versnellingsbak demonteer ??
groeten Rob
( LARO 109 ambulance camper )
Serious IIa

Re: Geen vierwiel aandrijving

Bericht door Serious IIa »

Rob

Probeer je aandrijf as (voor) eens te draaien met de hand als hij in 2 wiel aandrijving staat. Als dit lukt (vrijloopnaven ingeschakeld, die dingen op het einde van je as , als je ze hebt tenminste) dan is er een steekas voor gebroken of vrijloopnaaf kapot. Kan dit niet dan nog even verder zoeken en zit het waarschijnlijk in de bak......

Groet BOWy
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als na de test die Bowy beschreef blijkt dat het in de tussenbak zit, kun je de stofkap demonteren die boven de voorste aandrijfflens zit.
Eerst moet wel de bovenste bevestiging van de hoog/laag pook losgemaakt worden. Als je de stofkap eraf hebt zie je drie aseinden, de bovenste is de schakelas voor de vierwielaandrijving. De schakelvork op deze as zit opgesloten tussen twee veren, als nu de schakelas door bv vervuiling of roestvorming niet z'n volledige slag kan maken zal de schakelmof tegen de voorste uitgaande as aanliggen maar net niet in de vertanding grijpen, dit zou het geratel kunnen verklaren.
De remedie is om de aseinden in te spuiten met WD40/kruipolie, en weer gangbaar te maken. In hardnekkige gevallen is het soms nodig om het huis ter plaatse voorzichtig te verwarmen.
Als alles weer vrij kan bewegen, de aseinden insmeren met vet, en de dop weer monteren met vloeibare pakking tussen de contactvlakken.
Dit kan gedaan worden zonder de bak te verwijderen.

Dennis B
Lara C.

Bericht door Lara C. »

Ik heb dit ook een keertje gehad, na een paar keer proberen bleek gewoon dat het pookje loszat toen ik die vast had gezet was het probleem verholpen.
Maar ik weet niet of dat de oorzaak is, maar wel een stuk makkelijker te verhelpen als dit het is.
Plaats reactie