Koppeling probleem ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert

Koppeling probleem ?

Bericht door Geert »

Hallo allemaal,

vandaag heb ik, na de winterrust, de eerste ritten gemaakt met mijn Lightweight diesel uit '75. Alles ging prima, echter na een half uurtje rijden merkte ik dat de koppeling begon te slippen. Op een gegeven moment zelfs zo erg dat ik in de 4 een kleine helling (openbare weg) met slechts heel weinig gas op kon rijden, anders slipte de koppeling.
Om te proberen of het probleem verkleind kon worden liet ik het koppelingspedaal vanuit ingetrapte stand omhoogschieten. Daarna was het veel beter, een beetje moeilijk vast te stellen of de koppeling niet slipt onder het rijden.
Vraag 1: hoe kun je de koppeling testen?
Vraag 2: wat kan het geschetste probleem veroorzaakt hebben?
Vanaf het moment dat ik de auto heb, vorig jaar augustus, blijkt het heel moeilijk om achteruit te rijden zonder dat de wagen flink schokt. Een beetje rustig rijden gaat pas als je de koppeling laat slippen.
Vraag 3: waardoor kan dat schok effect veroorzaakt worden?

Dank voor alle tips, Geert.
Aad G

Re: Koppeling probleem ?

Bericht door Aad G »

genoeg koppelingsvloeistof in het reservoir ???
(helemaal in het hoekje bij de rembekrachtiger) met aluminium dopje
James

Bericht door James »

Testen van de koppeling is vrij simpel:
zet de wagen in 3 of in 4 en laat de koppeling opkomen slaat de auto af dan is de koppeling nog wel goed gaat de boel slippen dan is er een probleem.
Het schakelprobleem zou wel eens lucht of vocht in de koppelings cylinder kunnen zijn ( door lang stilstaan).Dit kan volgens mij ook het schok effect zijn.
Verder zou de koppelings plaat wel een aan het vliegwiel kunnen blijven plakken
(ook weer door lang stilstaan) soms lost dit zichzelf op na wat kilometers rijden.
Verder lijkt het mij verstandig om alle olie te vervangen.
Groetjes
James, Laro 109 IIa 1970, Morgaine
Geert

Bericht door Geert »

Hallo Aad en James,

bedankt voor jullie reactie. De koppelingsvloeistof staat tot onderkant indicatie nokje in het reservoir, een schakelprobleem had ik niet. Wel zag ik dat het koppelingsbedienings mechanisme onder de motorkap knoke droog en roestig was. Hier heb ik wat olie op gedaan en na een proefrit lijkt alles weer in orde. Tenminste als ik bij een snelheid van pakweg 40 in de 4 vol gas geef komt de motor zo te horen op toeren naarmate de snelheid toeneemt, gisteren steeg het toeretal nog snel voordat er snelheidsverhoging was. Ik hoop dat het zo blijft. Het schokkend effect bij achteruitrijden is wel nog aanwezig, heeft iemand daar nog een tip voor?

Groetjes, Geert.
klaas bosma

Bericht door klaas bosma »

controleer het olie niveau in de versnellings bak maar even, dit klinkt vreemd maar een landrover bak kan vreemde dingen doen als ze niet voldoende olie heefd.
René de Geeter

Bericht door René de Geeter »

Heb zelf de ervaring met een touringcar die bij het achteruit rijden ook schokte. Bleek te liggen aan het vliegwiel. Was niet super vlak meer. Bij vervanging van de kopelingsplaten vervangen. Kon toen weer schokvij achteruit rijden.

René
Plaats reactie