[SII] Zwarte rook bij stationair draaiende motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dennis (van Heidi)

[SII] Zwarte rook bij stationair draaiende motor

Bericht door Dennis (van Heidi) »

De 2,25 benzine van mijn SII ('60) loopt niet zo mooi meer. Daarom heb ik gisteren de carburateur gereviseerd, maar stationair blijft de motor een beetje ploffen en verbrandt er denk ik olie mee (rook is zwart) eenmaal rijdend op gang, loopt ie prima en is er geen sprake meer van rook.
De motor heeft ong. 22k echte km en is altijd netjes onderhouden. Staat echter wel af en toe een maandje stil...
Iemand een idee wat ik kan doen om die zwarte rook tegen te gaan? (of wat de oorzaak kan zijn)
Tnx!

Dennis
Reeg

Re: [SII] Zwarte rook bij stationair draaiende motor

Bericht door Reeg »

Hoi Dennis,

Misschien lekkende klepseals?

Groeten Reeg
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Zwarte rook is in de regel een veel te rijk mengsel.
Dit kan betekenen teveel brandstof of te weinig lucht, maar bij een series met oliebadfilter is dat laatste niet zo waarschijnlijk.
Het is dus zaak om het mengsel goed af te stellen wat eigenlijk alleen maar behoorlijk kan met een CO-meter.
De zwarte rook zou dan over moeten zijn.
Het is overigens ook mogelijk dat de choke blijft hangen, in dat geval is het ook goed mogelijk dat er zwarte rook ontstaat. Controleer eerst of de choke blijft hangen voordat je verdere stappen onderneemt.

Dennis B.
Dennis (van Heidi)

Bericht door Dennis (van Heidi) »

Mogelijk is de choke idd niet helemaal in orde. Ook heb ik het stelschroefje voor de CO vervangen en op de standaardinstelling ingesteld (1.5 slag terug na dichtdraaien) De choke heb ik met de hand op en neer gehaald, maar die leek het goed te doen (sloeg af toen ik em helemaal opentrok) Morgen de choke-unit er maar weer eens afhalen en kijken of dat wel helemaal ok is.
Is trouwens een Solex carb.
Dennis en Reeg, alvast bedankt voor jullie suggesties..

Dennis
Plaats reactie