12 Volt aanhanger 24 Volt aansluiting
12 Volt aanhanger 24 Volt aansluiting
Beste prikkers,
Zijn er behalve met relais en een omvormer nog andere manieren om een aanhanger achter een 24 volt laro te krijgen?
Misschien met weerstanden?
Hoe kan ik die berekenen?
Heeft iemand het mischien eerder gedaan?
Groeten,
Jan van Wijngaarden
Zijn er behalve met relais en een omvormer nog andere manieren om een aanhanger achter een 24 volt laro te krijgen?
Misschien met weerstanden?
Hoe kan ik die berekenen?
Heeft iemand het mischien eerder gedaan?
Groeten,
Jan van Wijngaarden
Re: 12 Volt aanhanger 24 Volt aansluiting
Gewoon 24 volt lampjes in de aanhanger draaien.
Geen weerstanden gebruiken. De weerstanden moeten hetzelfde vermogen hebben als de lampjes. Zie volgende topic. [www.prikpagina.nl]
Andere optie is inderdaad relais en omvormers enz.
Arnold.
Gewoon 24 volt lampjes monteren zou ik zeggen.
Davedieditaleensheeftgedaan.
Davedieditaleensheeftgedaan.
Kijk uit als je een caravan met koelkast er achter hangt ....... andere lampjes werken wel, maar de koelkast zal eerder warm worden dan koelen! De warmte zal echter van korte duur zijn.
Apke
www.larrie.nl
Apke
www.larrie.nl
Oplossing wie nog meer?
Nou bedankt,
Omdat het verschillende aanhangers zijn maak ik een los kastje met relais en omvormer erin. Kost ongeveer 85 Euro aan materiaal bij de Conrad. Zijn er mischien nog meer mensen die zo'n schakelkastjekast willen?
Stukje snoer Nato stekker, schakelkastje met daarop een stekkerdoos 7 polig.
Kun je met een kettinkje achter aan de klep hangen.
Ik wil er best 3 of 4 maken.
Groeten
Jan
Omdat het verschillende aanhangers zijn maak ik een los kastje met relais en omvormer erin. Kost ongeveer 85 Euro aan materiaal bij de Conrad. Zijn er mischien nog meer mensen die zo'n schakelkastjekast willen?
Stukje snoer Nato stekker, schakelkastje met daarop een stekkerdoos 7 polig.
Kun je met een kettinkje achter aan de klep hangen.
Ik wil er best 3 of 4 maken.
Groeten
Jan
Re: Oplossing wie nog meer?
Je kan ook bij Conrad de 24/12 volt omvormer/steker kopen.
Nog gemakkelijker.
Dennis B.
Nog gemakkelijker.
Dennis B.
Klopt,
Maar klopt de pin bezetting?
Is volgens mij ook van 7 naar 7 pins
Groeten,
Jan.
Maar klopt de pin bezetting?
Is volgens mij ook van 7 naar 7 pins
Groeten,
Jan.
Er waren geloof ik twee verschillende modellen.
Als je dat type neemt die van standaard vrachtwagen aansluiting naar DIN neemt ben je vrij universeel denk ik.
Alleen nog zo'n vrachtwagen stekerdoos op de Land Rover bouwen (bv in het PTO gat) en je kunt bijna elke denkbare aanhanger achter de auto hangen.
Ik heb zelf alleen 12 volt Land Rovers.
Dennis B.
Als je dat type neemt die van standaard vrachtwagen aansluiting naar DIN neemt ben je vrij universeel denk ik.
Alleen nog zo'n vrachtwagen stekerdoos op de Land Rover bouwen (bv in het PTO gat) en je kunt bijna elke denkbare aanhanger achter de auto hangen.
Ik heb zelf alleen 12 volt Land Rovers.
Dennis B.
in de bedrading van de auto een lampje in serie zetten met de stekker. Beetje lomp maar wel goedkoop. Je hebt wel een lampje per gebruiker nodig. Ik zou gewoon een dc/dc converter plaatsen of zo'n stekker als dennis noemt. Als je met google naar dc/dc converter zoekt vindt je zo de nodige schema's. Zelfde principe als een voeding na de gelijkrichter. Wel even uitrekenen hoeveel ampere het ding moet leveren. Niet zomaar een 7812 gebruiken want die kan dacht ik maar 1A leveren.
Fred101
Fred101
Je kunt natuurlijk ook bij je autozaak zo'n kunststog witte plaat met verlichting kopen. Daar 24 volt lampjes in en je eigen kenteken plaat erop schroeven. Of je nu je eigen kenteken plaar schoeft of dat ding maakt weinig uit.
Vincent&Zomba
Vincent&Zomba
Ik heb dc converters te koop voor 30 euro. Goed voor 20 Ampere
Zelf heb ik een convertor gemaakt van 24V naar 12V met transitoren 2N3055 3x voor een stroom van 8Amp
Bij de achterlichten een relaiskastje geplaatst met 4 relais (verlichting, rem en de richtingaanwijzers).
In het kastje van de DC/DC convertor zit ook een sleutelschakelaar, daarmee kan ik bepalen welke voeding de verlichting de aanhanger krijgt 12V of 24 V.
succes
Leon
Bij de achterlichten een relaiskastje geplaatst met 4 relais (verlichting, rem en de richtingaanwijzers).
In het kastje van de DC/DC convertor zit ook een sleutelschakelaar, daarmee kan ik bepalen welke voeding de verlichting de aanhanger krijgt 12V of 24 V.
succes
Leon