In een eerdere posting heb ik gevraagd of je de draadjes van een elektronische ontsteking kunt solderen en of het misschien los te krijgen is.
Tis nu een iets groter probleem geworden. In de distributiebehuizing moet de "oude" ontsteking omdat de as anders is. Ik had een SD1 ontsteking en ik had gehoopt alleen het onderste gedeelte te kunnen vervangen maar dat gaat niet op. De as aan de onderkant is anders dus zal vervangen moeten worden door een oud type as. Verder een "luminition" blokje waar dat oog weer op aangesloten zit.
Ik vraag me nu af wat het beste is. De as kan ik niet overzetten omdat volgens mij de SD1 elektronische ontsteking totaal anders is. Misschien een ontsteking kopen met contactpuntjes en deze weer om te bouwen naar elektronisch? (is dit vrij eenvoudig of komt er meer bij kijken??)
(zo langzamerhand begin ik een staart te krijgen van de ombouw...)
Er zijn twee type RR verdelers (zover ik weet omdat ik bij de 101 het zelfde probleem had) en die zijn met kleine aanpassing uitwisselbaar. De ene heeft een soort schroevendraaierblad aan de onderkant de andere is het negatief daarvan (een gleuf) De ene heeft er een soort klos onderop zitten als je die weghaalt en de borgpin terug doet dan is hij bruikbaar voor het andere type. Als je het type zonder klos hebt dan moet je die een maken.
Haha ja dat klopt Roland, maar als jij nu een beetje bij je bod doet, hoef ik maar een beetje extra te betalen voor een andere verdeler.
Anders moet ik zoveel bijbetalen.
Moet ik even goed nadenken. Is weer een tijdje geleden. Ik had een ontsteking besteld in engeland en mijn auto had een mannetje nodig (een hollepijp met daarin dat "schroevendraaierblad". De ontsteking die ik kreeg was een uitvoering waar een soort klont onder hing. In mijn blok zit dus een as met gleuf (vrouwtje) maar de verdeler die ik kreeg moest op een mannetjes oliepomp . Die klont was een vrouwtje. Echter als je die klont weghaalt dan heb je een holle pijp met een borgpen. Oftewel een mannetje. De basis assen zijn dus gelijk muv de lengte. Door die klont maken ze de twee types.
Jij hebt een mannetje nodig begrijp ik en jou as is een vrouwtje zonder klont. Dat is dus blijkbaar een derde uitvoering. Je kunt overigens die assen zo wisselen. Het hele ding kan uit elkaar. Je kunt een buisje over de as maken zodat het een mannetje wordt. Vereist wel wat las werk. (buisje inslijpen en zo'n blad inlassen of doorboren en een borgpen van asstaal aan beide kanten natuurlijk of aan de askant vastlassen of solderen.)