rem pedaal zakt weg
rem pedaal zakt weg
ik weet dat dit komt doordat er lucht in het remsysteem zit, maar mijn vraag is : hoe komt die lucht in een goed werkend systeem ?
dat moet van buiten komen.
dan zou je denk ook ergens een lekkage moeten kunnen vinden verwacht ik.
dat moet van buiten komen.
dan zou je denk ook ergens een lekkage moeten kunnen vinden verwacht ik.
Re: rem pedaal zakt weg
jullie kunnen niet zoveel met mijn vraag natuurlijk, ik zal morgen eerst eens op onderzoek uitgaan 

In remleidingen mag geen lucht aanwezig zijn.
Remolie is een niet indrukbare massa die de kracht overbrengt.
Is er wat lucht aanwezig (dus niet goed ontlucht) dan helpt twee keer snel intrappen, werkt alles normaal.
Na ontluchten kan er in een gesloten systeem niet meer lucht bijkomen.
Zakt het pedaal weg, dan is het systeem niet dicht.
Ofwel lekkage van olie naar buiten (is zichtbaar) of inwendig (versleten rubber dichtingen).
Zichtbare lekkage repareren (losse wartel, beschadigde leiding) of reviseren (nieuwe dichtingen).
Kan gevaarlijk zijn, druk kan opeens wegvallen (ervaring)
Remolie is een niet indrukbare massa die de kracht overbrengt.
Is er wat lucht aanwezig (dus niet goed ontlucht) dan helpt twee keer snel intrappen, werkt alles normaal.
Na ontluchten kan er in een gesloten systeem niet meer lucht bijkomen.
Zakt het pedaal weg, dan is het systeem niet dicht.
Ofwel lekkage van olie naar buiten (is zichtbaar) of inwendig (versleten rubber dichtingen).
Zichtbare lekkage repareren (losse wartel, beschadigde leiding) of reviseren (nieuwe dichtingen).
Kan gevaarlijk zijn, druk kan opeens wegvallen (ervaring)
vergeet in dit verhaal ook niet dat de hoofdremcilinder kan lekken en als er een vacuum rembekrachtiger is, kan het ook nog vanuit de hoofdremcilinder bij die rembekrachtiger naar binnen lekken....
Fenna
Fenna
ik denk ik begin met de achteras, auto op as-steunen gezet en de wielen verwijderd.
kwam er toen achter dat de achter wielen niet remden, is me nooit op gevallen (ik heb de auto pas sinds de kerst).
alleen krijg ik de remtrommels er niet af, hij zit wel los, maar wil er niet vanaf
.
nou heb ik ooit eens begrepen (niet specifiek land rover) dat de rem voering achter de "slijtrand" kan blijven hangen.
dan zou je de remschoenen van buiten af moeten kunnen terug stellen, is dat bij de land rover serie 3 ook het geval ?
kwam er toen achter dat de achter wielen niet remden, is me nooit op gevallen (ik heb de auto pas sinds de kerst).
alleen krijg ik de remtrommels er niet af, hij zit wel los, maar wil er niet vanaf

nou heb ik ooit eens begrepen (niet specifiek land rover) dat de rem voering achter de "slijtrand" kan blijven hangen.
dan zou je de remschoenen van buiten af moeten kunnen terug stellen, is dat bij de land rover serie 3 ook het geval ?
Bij mijn series 1 wel.
Een getand wieltje dat je met een schroevendraaier kunt stellen op de achterkant.
Kan allemaal erg vast zitten
(bij mijn spitfire is het een vierkante stelbout)
Een getand wieltje dat je met een schroevendraaier kunt stellen op de achterkant.
Kan allemaal erg vast zitten
(bij mijn spitfire is het een vierkante stelbout)
- Erik Peters
Bij de Series 3 109" zitten er 2 zeskant stelnokjes (in de ankerplaat) om de remschoenen netjes af te kunnen stellen (tegen de trommel aan). Beide terugdraaien en dan kunnen de remschoenen naar 'binnen'.
Verder zit het centreer gat in de trommel vrij strak om de naaf (geroest).
Ik meen dat er in de remtrommel 1 of 2 gaten met schroefdraad zitten, daar een boutje (vermoedelijk UNF) indraaien en dan drukt het boutje de trommel van de naaf af. Maar gewoon met een hamer lukt ook wel.
E.e.a. staat ook in hoofdstuk 70.10.03 van het werkplaatshandboek. Zo staat in hoofdstuk 70.25.03 hoe je de remschoenen afstelt.
Dat afstellen dien je af en toe uit te voeren, zowel achter als voor, om weinig pedaalslag te hebben voordat geremd wordt.
Groet,
Erik.
p.s. ik heb recent een achterrem van mijn VW bus opgesteld (dat gaat middels een tandwieltje en een schroevendraaier). Dat hoort zelfstellend te zijn, maar blijkbaar gaat dit (na 35 jaar) te stroef. Rempedaal pakt nu veel hoger.
Verder zit het centreer gat in de trommel vrij strak om de naaf (geroest).
Ik meen dat er in de remtrommel 1 of 2 gaten met schroefdraad zitten, daar een boutje (vermoedelijk UNF) indraaien en dan drukt het boutje de trommel van de naaf af. Maar gewoon met een hamer lukt ook wel.
E.e.a. staat ook in hoofdstuk 70.10.03 van het werkplaatshandboek. Zo staat in hoofdstuk 70.25.03 hoe je de remschoenen afstelt.
Dat afstellen dien je af en toe uit te voeren, zowel achter als voor, om weinig pedaalslag te hebben voordat geremd wordt.
Groet,
Erik.
p.s. ik heb recent een achterrem van mijn VW bus opgesteld (dat gaat middels een tandwieltje en een schroevendraaier). Dat hoort zelfstellend te zijn, maar blijkbaar gaat dit (na 35 jaar) te stroef. Rempedaal pakt nu veel hoger.
nou ik heb het los gekregen, de zuigers in de cilinder zaten inderdaad vast.
er zat trouwens niet 1 schroefje in de remtrommels, dat maakt volgens mij ook niet uit. maar ik wil die wel erin hebben eigenlijk.
de remtrommels waren nog wel OK, die heb ik op de draaibank heel lichtjes af gedraaid, en meteen de "slijtrand" weg gedraaid.
ik heb dus nodig:
2x remschoenen
2x remcilinders
T-stuk voor remleiding
flex slang
rem leiding 5mm
wartels voor de remleiding
6x schroefje
eens gaan shoppen
er zat trouwens niet 1 schroefje in de remtrommels, dat maakt volgens mij ook niet uit. maar ik wil die wel erin hebben eigenlijk.
de remtrommels waren nog wel OK, die heb ik op de draaibank heel lichtjes af gedraaid, en meteen de "slijtrand" weg gedraaid.
ik heb dus nodig:
2x remschoenen
2x remcilinders
T-stuk voor remleiding
flex slang
rem leiding 5mm
wartels voor de remleiding
6x schroefje
eens gaan shoppen
- Erik Peters
Inderdaad maakt dat niet uit er komt uiteindelijk een velg tegenaan die e.e.a. vast klemt. Maar zonder wiel de remmen afstellen dan blijft de remtrommel wel op zijn plek met 3 verzonken kop schroeven.trix schreef: zo 03 aug 2025, 18:19er zat trouwens niet 1 schroefje in de remtrommels, dat maakt volgens mij ook niet uit.
De remleiding op een Land Rover is geen 5 mm, maar 3/16" (4,75 mm) dus daar de wartels ook op aanpassen. En ik zou cunifer leiding nemen. kijk hier maar eens: https://www.remleidingshop.nl/product/r ... -al-rn109/
(Voor de hydraulische koppeling wordt wel een grotere leiding gebruikt 1/4".)
Groet,
Erik.
p.s. Zo'n Land Rover is Engels en die Engelsen gebruikten vroeger veelal inch maten, ook met boutjes etc. (UNF, UNC, Witworth).
En series 1 BS (Britisch Standard) ..
UNF heb ik bakken vol van (Triumph, Range Rover), maar BS is best wel lastig.
UNF heb ik bakken vol van (Triumph, Range Rover), maar BS is best wel lastig.
- Erik Peters
Inderdaad BSW (British Standard Witworth) en BSF (British Standard Fine) zijn echt Britse schroefdraden.
https://www.turnlock.nl/welk-verschil-t ... -en-unfunc
En door de verschillen in draadhoek 55° en 60° passen BSW(/BSF) en UNC(/UNF) net niet goed in elkaar!
Groet,
Erik.
https://www.turnlock.nl/welk-verschil-t ... -en-unfunc
En door de verschillen in draadhoek 55° en 60° passen BSW(/BSF) en UNC(/UNF) net niet goed in elkaar!
Groet,
Erik.