Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 10 nov 2024, 21:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 16:50 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Hoi,
mijn Lightweight 2.25D is toe aan een verbeterde instelling van de timing van de brandstof. Hij (of zij?) laat echt een achterlijk rookgordijn achter als ik 'accelereer'. Vooruitkomen doet ie niet echt en heb het gevoel dat mijn 109 benzine een stuk vlotter rijdt.

Maar goed, de rook is behoorlijk zwart. En voor zover ik kan overzien heb ik zaken met lucht inmiddels uitgesloten. De vlinderklep staat goed (pierburg-pomp ligt trouwens op de plank) , de kleppen zijn gesteld, de luchtslang is vrij en het filter is schoon. Dus ik heb geprobeerd de pomp een beetje bij te stellen. Maar ik vind het maar verdraaide :) lastig. Het draaien heeft wel effect, maar ik vind het toch wel heel lastig in te schatten/aan te voelen/horen/zien wanneer er verbetering optreedt. Hij lijkt erop dat ie nu weer te vroeg staat? De rook is minder zwart maar kleurt nu meer grijs.... Dus dan maar weer tikkie naar links?

Enfin, omdat ik het gevoel heb dat het geheel niet voor mij is weggelegd, vroeg ik me af waar ik met de afstelling het beste terecht kan. Dus heeft iemand een adresje in de buurt van Westerbork waar ik naar toe kan om dit te laten fixen? Of misschien bij mij thuis? Hoeft natuurlijk allemaal niet gratis .....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 18:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 833
Woonplaats: wwerf
dat gevoel ken ik.(geen verstand van hebben)
dus sry. geen verstand van in dit geval. weet wel dat die 2.25 motortjes op leeftijd zijn en de meeste roken als een ......
die van mijn schoonzoon zit ook geen gang in, ben bang dat het een beetje inherent (mooi woord) is aan de motor.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 20:35 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 106
ET Coevorden?

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 21:04 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
sjaak109 schreef:
dat gevoel ken ik.(geen verstand van hebben)
dus sry. geen verstand van in dit geval. weet wel dat die 2.25 motortjes op leeftijd zijn en de meeste roken als een ......
die van mijn schoonzoon zit ook geen gang in, ben bang dat het een beetje inherent (mooi woord) is aan de motor.


Zou het echt zo zijn? Gewoon ouderdom? Het is ook wel een respectabele leeftijd...
Maar het is echt niet normaal. Je kunt eigenlijk een fietser met goed fatsoen niet voorbij rijden..... :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 21:06 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Sylvester schreef:
ET Coevorden?

Ah mooi! Bedankt... Deze kende ik nog niet.. Ik zal morgen eens bellen.... Iemand anders nog andere suggesties?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 21:36 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Niet echt naast de deur misschien, maar heb daar goede ervaringen opgedaan: Ron Wageman.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 00:33 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Pieter K schreef:
sjaak109 schreef:
dat gevoel ken ik.(geen verstand van hebben)
dus sry. geen verstand van in dit geval. weet wel dat die 2.25 motortjes op leeftijd zijn en de meeste roken als een ......
die van mijn schoonzoon zit ook geen gang in, ben bang dat het een beetje inherent (mooi woord) is aan de motor.

Zou het echt zo zijn? Gewoon ouderdom? Het is ook wel een respectabele leeftijd...
Maar het is echt niet normaal. Je kunt eigenlijk een fietser met goed fatsoen niet voorbij rijden..... :oops:

Kom je er voorbij dan ... dwz een beetje rappe fietser (of een bejaarde op een e-bike) ?

Je schrijft dat een petrol 109 rapper rijdt ... dat verbaast niet, het oude petrol blok is zo gek nog niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 09:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Marc-my-Words schreef:
Kom je er voorbij dan ... dwz een beetje rappe fietser (of een bejaarde op een e-bike) ?

:D Ja, dat inhalen lukt nog wel. Wel fijn trouwens dat je een fietser die je inhaalt niet in de ogen kunt kijken. Van een tegemoet komende fietser krijg ik wel wat vuile blikken...

Iemand een vergelijk?
Boven de 60 houdt het eigenlijk wel op ... en met heel veel geduld uiteindelijk wel 70 ... maar dan staat de gehele afgelegde weg wel in de rook


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 09:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
albert schreef:
Niet echt naast de deur misschien, maar heb daar goede ervaringen opgedaan: Ron Wageman.

Die houdt ik ook in gedachten! Dankjewel!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 12:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 833
Woonplaats: wwerf
dat is inderdaad wel erg langzaam. lees niets over je verstuivers? hoe zijn die?
mijn nissan is natuurlijk heel iets anders. maar volgens mij(ik kan het mis hebben) doet je brandstof pomp niet echt verlopen?
en zat er ook niet iets op om je rook te verminderen? iets met een schroef?
hier hebben ze ook heel wat tips.https://www.landyzone.co.uk/land-rover/s3-2-25d-smoke.296538/

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 13:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ik heb werkelijk geen idee hoe de verstuivers zijn... Maar daar zou ook (een deel van) het probleem kunnen zitten blijkbaar?
Bedankt voor de link. Die ga ik vanavond eens even rustig doorlezen. En meteen ook in de verstuivers duiken..... Daar weet ik ook niets van eigenlijk...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 16:15 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Pieter K schreef:
Ik heb werkelijk geen idee hoe de verstuivers zijn... Maar daar zou ook (een deel van) het probleem kunnen zitten blijkbaar?

Precies. Als de inspuitpomp op precies het goede moment z'n werk doet, maar de verstuivers de diesel niet goed vernevelen dan krijg je een beroerde verbranding en dus ook een te trage verbranding. Dat slechtere vernevelen wraakt zich het eerst/sterkst op die momenten dat er veel diesel wordt ingespoten ... dus op het moment dat je wilt versnellen en/of een hogere snelheid wilt aanhouden. De inspuiting iets vervroegen helpt dan misschien iets als lapmiddel, maar dan loopt ie weer beroerder onder deellast.
Hopelijk kan je de pomp weer precies op z'n oude timing terugzetten ... waarschijnlijk doen goede verstuivers het daarbij het best, normaal verloopt de pomp niet zo gauw.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 18:34 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ah... dat klinkt als een te onderzoeken onderwerp! Bedankt!

Gezien de staat van de lightweight toen ik deze aanschafte en wat ik allemaal ben tegengekomen bij de roestoratie, zou het me niks verbazen als hier nog winst te halen valt. Ik ga de boeken in hoe ik de verstuivers kan demonteren en zal deze dan wegbrengen voor controle. Zijn er nog tips do's/don'ts voor het verwijderen van de verstuivers?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 19:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
verstuivers verwijderen: als ze klem zitten, neem de tijd en gebruik kruipolie, Zorg voor een voorraadje brandplaatjes en koperen ringen voor de montage van de verstuivers (neem extra, je gaat ze nodig hebben ;-) )
Na het verwijderen van de moertjes, kunnen de verstuivers in principe rechtstandig uit de kop genomen kunnen worden.
Hou de retourleiding een beetje schoon en neem wat extra afdichtringetjes voor de banjo boutjes waarmee de retourleiding op de verstuiver is gemonteerd.

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 00:31 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
fenix2 schreef:
verstuivers verwijderen: als ze klem zitten, neem de tijd en gebruik kruipolie, Zorg voor een voorraadje brandplaatjes en koperen ringen voor de montage van de verstuivers (neem extra, je gaat ze nodig hebben ;-) )
Na het verwijderen van de moertjes, kunnen de verstuivers in principe rechtstandig uit de kop genomen kunnen worden.
Hou de retourleiding een beetje schoon en neem wat extra afdichtringetjes voor de banjo boutjes waarmee de retourleiding op de verstuiver is gemonteerd.

Fenna

Super bedankt voor de praktische tips! Die gaan ze zeker van pas komen.

Voor nu: de handen moeten uit de mouwen. De verstuivers klinken erg plausibel en kwaad kan het nooit. Dus die moeten er maar even uit.
Zodra ik weer wat te melden heb, laat ik het zeker weer even weten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 09:30 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2022, 12:34
Berichten: 12
Woonplaats: Noordwijkerhout
Als het echt zwarte rook is, verbrand je vaak ook je motorolie.
Verbruikt je auto veel olie?
Als je olie verbruikt, zou ik eens een compressietest doen, dan weet of er wat mis is.
Als je zuigerrveren versleten zijn kan dat ook zwarte rook geven.
Dat komt er dan bij een compressietest vaak uit.

_________________
Series 2 1959 88inch
101FC 1976 aan het restaureren
101FC 1976 APK waardig aan het maken
90 300TDI 1988
110 SW 1984
RCC 3,5 efi 1989
RR L504 5.0 SC 2018
P38 in opslag
(Defender) 2024 3.0
Voorheen bekend als Benlaro :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 09:45 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
benlaro1 schreef:
Als het echt zwarte rook is, verbrand je vaak ook je motorolie.
Verbruikt je auto veel olie?
Als je olie verbruikt, zou ik eens een compressietest doen, dan weet of er wat mis is.
Als je zuigerveren versleten zijn kan dat ook zwarte rook geven.
Dat komt er dan bij een compressietest vaak uit.

Die compressietest is natuurlijk nooit weg, je weet dan weer meer over de conditie van de motor.

Echter ... heb ik altijd gehoord dat het (mee) verbranden van motorolie een blauwe rook geeft.

Een zwarte rookpluim bij het accelereren is hetzij een fout (te rijk) diesel-luchtmengsel (verstopt luchtfilter bijv. of anders een te hoog opgeschroefde inspuitpomp), hetzij het gevolg van een slechte verneveling van de diesel.
Aangezien er óók sprake is van een teleurstellend vermogen is het niet de te hoog opgeschroefde inspuitpomp, de luchtkant is gecontroleerd dus zijn de verstuivers een "next usual suspect" (de inspuitpomp kan natuurlijk ook nog aan revisie toe zijn).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 13:57 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Verstuivers eruit en laten testen. Kun je gelijk een compressietest doen. Dat lijkt mij de meest logische manier van werken. Met dat schroeven aan de inspuitpomp zal die ook wel een beetje van de leg zijn geraakt...

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart 2023, 20:54 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Hopelijk tijd om van het weekend de verstuivers eruit te halen. Ik heb al een bedrijf hier in Hoogeveen dat de stuivers kan testen :)
Wordt vervolgd!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart 2023, 12:10 
Dag,

Voor alles geld dat je pas een beetje conclusies kan trekken dat de motor op de juiste bedrijfstemperatuur is. Dit meet ik met een infra rood meter op het blok zelf omdat de meter engels is haha. Als je aan de onderste en bovenste radiateur slang voelt en ze zijn beiden even warm dan weet je dat de thermostaat open is. Bij een oude motor waar hij goed berijkbaar is vervang ik hem soms preventief omdat hij weinig kost en de opwarmingstemperatuur sterk bepaald. Koude winters hebben we niet meer dus een kartonnetje voor de grille hoeft niet meer. Net na het starten heb je altijd wel wat narigheid die hij uitblaast. Sowieso is het al handig als de motor goed en de juiste tijd voorgoeid. Een moderne diesel heeft een egr klep en mag dan eerst zijn eigen vuil opeten en de omgeving heeft daar minder last van. De motor zelf des te meer.

3,5 jaar 2,25 diesel lightwight bij de kl gedaan. Het zal nooit de waardes van een moderne TDI krijgen maar dat hoort bij het onthaasten in dit type auto. Maar het maakt niet uit wat je rijd want je word zowieso de hel in gekeken met ons soort auto's . Een moderne D4D met roetfilter word al weggepest(huidige APK) . In de stad idd het beste zelf op een fiets. FF terug naar de techniek:
Vlinderklep (Domste onderdeel/ oplossing van de auto) is bij mij idd verdachte nr 1. Dit geeft meestal wat blauwige rook. Als je de spullen al heeft om hem eruit te halen gelijk doen. Ben geen fan van oliebad luchtfilters. Er schijnen papieren elementen te zijn die je in het orginele filter kan doen(voor de look). Motorolie verbranden(ouderdom) ook blauwig(vaak langs de klep seals). Daar kan je meestal ook weinig mee zonder hoge kosten. Zwart is in mijn beleving idd te weinig lucht/ teveel brandstof of slecht vernevelen. Daar is meestal met de uitwendige onderdelen wat meer doen aan.
De brandstofpomp op tijd zetten is een speciale tool voor in combinatie met de merktekens(luikje op de versnellingsbak). Gezien het feit dat het al geen beultjes zijn zou ik die maar exact op tijd zetten zoals het bedoeld is af fabriek. Op de gok goed draaien kan wel als de andere componenten geen storing hebben die je beleving van beter/ slechter in de war sturen.
Verder klopt de beleving van Albert ook. De verstuivers testen en gelijk ff compressie meten maar niet in de stress schieten als dit een aantal bar lager is als je fabriekswaarde is. Onderling meer als 6 bar verschil is wel veel. Maar motoren zat nog fatsoenlijk zien functioneren met wat lagere compressie als de rest op orde was. Kleppen nameten/ stellen van tevoren kan ook nooit kwaad. Een te strakke klep die open blijft staan verziekt de compressie . Los van het feit dat de klepspeling nodig is voor het behoud van je motor beinvloed je er wel de kleptiming mee. Al scheelt dit echt geen 10 PK haha. Bij bv trekker trek zijn ze er erg fel op. Alle beetjes moeten helpen.
Als de compressie en de verstuivers goed zijn en de pomp staat op tijd kan je ook altijd de pomp nog laten testen als de rook te zwart blijft. Of een andere pomp , gereviseerd of van een goed lopende motor proberen. De pomp kan ook te weinig druk geven door inwendige lekkages etc.
Een moderne motor verbruikt tegenwoordig soms ook fors olie(1 liter op 1500 km lachen ze weg bij de Opel dealer). Dus daar zou ik maar niet van wakker liggen als dat zo is. Gelukkig maken en verkopen ze nog nieuwe olie. Zelf doe ik 15W40 of dikker in een oude motor. En zo mineraal mogelijk. Zeker geen vol syntheet. Die maakt alle vuil los(vuil en oxidatie dichten soms af) , vreet aan de rubber afdichtingen en vliegt zo de schoorsteen uit .

GUN HEM TUSSEN ALLE REPARATIES/ TESTEN EEN LANGE RIT VAN MINIMAAL 30 KM OF MEER VOORDAT JE AAN DE VOLGENDE TEST GAAT BEGINNEN EN LAAT HEM WARM NOG FF FLINK TOEREN MAKEN . Dan heeft hij ook ff de tijd om warm alle oude troep eruit te stoken en eruit te blazen. Het Nieuwe Rijden verziekt ouderwetse toerenmotoren zoals wij die hebben.

Ooh en sommige hebben snelle diffs van een RR classic in hun assen gestoken om minder herrie op de snelweg te hebben . Maar dat kan het motortje soms niet trekken.

Om een lang verhaal kort te sluiten, met een goed lopende lightwight moet je in principe een gewone electrische fiets nog wel in kunnen halen. Een pedalec met gele plaat zal wel flink lastiger kunnen worden. Electrisch heeft onderin gewoon brute kracht(dat vind ik er dan wel weer leuk aan).

succes en groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart 2023, 12:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
OOh, heb wel eens een motor gehad die verder goed liep maar veel blauwig bleef roken. Dit kwam door de versleten bronzen klepgeleiders van de uitlaatkleppen. Die kop(onderliggende nokkenas) was makkelijk te lichten en te reviseren. Hangt een beetje van de km stand en soort gebruik af.

einde nabrander groet Gast Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2023, 17:19 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Combinatie van koudwatervrees en tegelijk ook nog klussen aan het huis is niet echt een combinatie om vooruitgang te boeken aan de land rover.
Maar, vanmiddag heb ik me kwaad gemaakt en de verstuivers weten te verwijderen. Nou, dat viel dus weer reuze mee. Meteen weg gebracht en nu maar afwachten. Ik weet nu ook wat brandplaatjes zijn en blijkbaar zijn die wel nodig. De man in kwestie merkte op dat die wel nodig waren.

Ben benieuwd hoe het afloopt. Houd jullie op de hoogte!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2023, 13:55 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Nou... de verstuivers waren hard aan revisie toe vertelde het revisiebedrijf. De nozzles waren dermate slecht dat er nieuwe in moeten. Maar omdat hij zelf geen idee had waar hij deze kon halen (meerdere keren had hij te horen gekregen dat deze niet geleverd konden worden) heb ik even contact opgenomen met ETS. Hopelijk vrijdag/zaterdag nieuwe nozzles en toebehoren en dan door naar het revisiebedrijf!

Wordt vervolgd!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2023, 13:14 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Het roken van 2,25 diesels is meestal aan meerdere factoren te wijten.
De eerste oorzaak is bijna altijd slijtage van verschillende onderdelen.
Dat zijn:
De verstuivers.
De hogedruk injectiepomp
De motor zelf (zuigerveren, cilinders)
En dan een belangrijke is de distributie ketting.

De pomp timing is het meestal niet, Die verloopt normaal gesproken niet. Die distributieketting is eigenlijk de meest onderschatte oorzaak van het roken. De ketting is weliswaar vrijwel onverwoestbaar en zou een motor leven mee moeten gaan maar is nogal onnauwkeurig. Het ding krimpt zet uit door temperatuur wisselingen uit en rekt ook nog eens langzaam gedurende zijn leven. Dat is ook van de redenen dat landrover (met zijn 2,5NA) maar ook veel andere merken zijn over gestapt naar een distributiesnaar. De mileu-uitstoot eisen werden strenger en motoren met een ketting konden niet aan de nieuwe eisen voldoen. En een snaar geeft ook nog eens minder lawaai. Ook iets wat kopers van nieuwe auto's graag wilden.

Tegenwoordig (ook al weer verleden tijd omdat alles elektrisch wordt) worden motoren juist wel weer uitgerust met een ketting omdat die langer mee gaan. Het onnauwkeurigheids probleem wordt nu netjes elektronisch opgelost door bijvoorbeeld pompverstuivers te gebruiken die exact op het juiste moment elektronisch worden bekrachtigd.

De oude motoren met een ketting roken dus altijd eigenlijk wel. Zelfs als ze nieuw zijn. Als ze dus oud zijn en wat slijtage gaan vertonen gaan ze meer roken. Met revisies, nieuwe zuigerveren en verstuivers enz kun je de grote rookgordijnen wel weg krijgen. Maar helemaal weg zal het dus nooit zijn.

Ik heb van mijn helemaal gereviseerde 2,25 motoren altijd gevonden dat ze teveel rookten. En ik had alles gereviseerd, Dus opgeboord gehoond, nieuwe veren, nieuwe zuigers, nieuwe verstuivers nieuwe injectie pomp enz. Het werkte allemaal wel maar de rook was nooit weg. Nu heb ik al jaren een 2,5NA met een distributiesnaar en dat is wel een hele fijne motor die niet rookt en een hoop power heeft.

Het beste advies dat ik kan geven is om opzoek te gaan naar een 2,5NA of scoor een 200TDI bij Ron B. Beide type motoren kun je zonder veel moeite in de series drie sleutelen. Plaats de 200TDI zonder de turbo. Dat is te veel power voor de aandrijflijn. En dan heb je een leuke auto. Met de 2,25 blijf je altijd tobben met dat roken. En je kostenplaatje met al die (deel) revisies en reparaties zal uiteindelijk hoger zijn dan de aanschaf van een 200TDI bij RonB

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun 2023, 13:47 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
exfietser schreef:
...

Tegenwoordig (ook al weer verleden tijd omdat alles elektrisch wordt) worden motoren juist wel weer uitgerust met een ketting omdat die langer mee gaan. Het onnauwkeurigheids probleem wordt nu netjes elektronisch opgelost door bijvoorbeeld pompverstuivers te gebruiken die exact op het juiste moment elektronisch worden bekrachtigd.

In ruil heb je dan bij een moderne motor een krukas-positie-sensor en als die stuk is staat de motor geheel stil.
Maar het klopt: zolang die krukas-positie-sensor z'n werk goed doet loopt een moderne motor evident beter.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun 2023, 14:50 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
In ruil heb je dan bij een moderne motor een krukas-positie-sensor en als die stuk is staat de motor geheel stil.
Maar het klopt: zolang die krukas-positie-sensor z'n werk goed doet loopt een moderne motor evident beter.



Daar is natuurlijk veel over te zeggen. Ik heb mijn landrover ooit gekocht om grote reizen mee te maken. En wil hem daarom overal en altijd kunnen repareren. Maar de motoren zijn tegenwoordig zo enorm goed geworden (na een half miljoen km draaien ze nog steeds als nieuw) dat dit soort van reparaties veel minder voorkomen. Vroeger uit de tijd van mijn landrover was een auto op na 100K km gewoon op. Tegenwoordig is de kans dat je hele grote problemen krijgt tijdens een lange wereldreis erg klein. En een krukas sensor kun je ook nog steeds in de jungle vervangen. De grote technische problemen bij auto's zitten nu tegenwoordig vaak in de onbelangrijke rand systemen. Zoals de alarmsystemen, mediaspelers en telefoon opladers enzo. .De belangrijke auto onderdelen als krukas, cilinders enzo gaan eigenlijk helemaal niet zo vaak meer stuk. Olie vervangen is ook veel minder nodig als vroeger. De reden is dat nu zo nauwkeurig wordt geproduceerd dat alles exact past en er wordt door de electronica zo precies geregeld dat de altijd nog aanwezige maar nog weinige slijtage ook tot een minimum wordt beperkt.

Als het realiseerbaar was zou ik in mijn landrover graag mijn oude efi motortje uit mijn oude toyota hebben ingebouwd. Helaas is er geen conversie set voor en ligt het toerental te ver van mijn huidige landrover motor af. De ombouw kan wel, maar dan moet ik zoveel gaan verbouwen dat ik dan beter een oude defender met een twee of 300TDI motor kan gaan kopen of nog beter er een motor van een nissan leaf in kan gaan bouwen. Die nissan leaf motor is dan wel de mooiste en meest betaalbare ombouw denk ik. Alleen kom je dan niet erg ver op je wereld reis. Dan wint een oude diesel het toch wel denk ik.

Maar algemeen denk ik dat je de moderne motoren prima een wereld reis kunt maken zonder dat je motorproblemen krijgt.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun 2023, 23:40 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Nou, die half miljoen kilometers en meer is dus alleen maar voorbehouden aan echte goede motoren bouwers als bepaalde typen mercedes (OM series ) en bepaalde series Japanners en misschien nog wel wat mij onbekende. Soms met goed werkende sensoren(nog voor het EOBD tijdperk), soms nog ouderwets zonder. Ketting of riem? mercedes blokken gezien met een miljoen met eerste ketting. Als je de verkeerde moderne ketting treft(bv TFSI van VW of opels) ben je er slechter mee af om te vervangen als een riempje van een Golfje 1,2,3) Ik heb heel veel soorten oudere type motoren gezien en aan gesleuteld, de meeste rookten alleen iets zwart bij de start en daarna op bedrijfstemp niet meer. . Maar ga er maar vanuit dat een gemiddelde motor van tegenwoordig(ook Mercedes, VW japanners) gewoon met 300dkm al heel veel getob en vervuiling heeft meegemaakt( EGR, karterventilatie ). Spreek ook wel 300TDI en TD5 rijders van LR die ook wel gedoe gehad hebben hoor. Het concept is door Downsizing , gewichts- en ruimte besparing en milieu gedoe gewoon naar de ... geholpen. Er zit nog wel eens wat bruikbaars tussen. Dan moet je maar net weten wat je nog kan toepassen. Ik zou b.v nooit een Transit motor van voor 2015 als puma motor in een LR doen. Merken lenen hun motoren nu eenmaal ook onderling. Een Nissan Quakaai is tegenwoordig ook een Franse auto. Een Suzuki komt uit India enz enz. Beetje rook en wat territorium gedrag horen gewoon bij een oude Series met hun assen bak en motor. Gelukkig maken ze nog olie en dat moet je ze gunnen. Wil je dat niet? Koop je toch een dikke Landcruiser 4.2 zespitter van vroeger?
Net zoals je met after marked onderdelen gewoon moet weten wat je er aan schroefd, net hoeveel je wilt betalen. Maar Hella ,Bosch en meer van dit soort merken is ook heel vaak gewoon made in China. Wij willen geen vuiltjes in de lucht meer, wij zijn de braafste van de klas.

groet Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 10:18 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
nico1970 schreef:
Nou, die half miljoen kilometers en meer is dus alleen maar voorbehouden aan echte goede motoren bouwers als bepaalde typen mercedes (OM series ) en bepaalde series Japanners en misschien nog wel wat mij onbekende. Soms met goed werkende sensoren(nog voor het EOBD tijdperk), soms nog ouderwets zonder. Ketting of riem? mercedes blokken gezien met een miljoen met eerste ketting. Als je de verkeerde moderne ketting treft(bv TFSI van VW of opels) ben je er slechter mee af om te vervangen als een riempje van een Golfje 1,2,3) Ik heb heel veel soorten oudere type motoren gezien en aan gesleuteld, de meeste rookten alleen iets zwart bij de start en daarna op bedrijfstemp niet meer. . Maar ga er maar vanuit dat een gemiddelde motor van tegenwoordig(ook Mercedes, VW japanners) gewoon met 300dkm al heel veel getob en vervuiling heeft meegemaakt( EGR, karterventilatie ). Spreek ook wel 300TDI en TD5 rijders van LR die ook wel gedoe gehad hebben hoor. Het concept is door Downsizing , gewichts- en ruimte besparing en milieu gedoe gewoon naar de ... geholpen. Er zit nog wel eens wat bruikbaars tussen. Dan moet je maar net weten wat je nog kan toepassen. Ik zou b.v nooit een Transit motor van voor 2015 als puma motor in een LR doen.

Hmmm ....

Dit lijkt mij een nestbevuilende karikatuur van de werkelijkheid.
Er zijn mensen met problemen met de Td5, maar er zijn er ook genoeg die probleemloos de 300.000, 500.000 of meer kilometers halen.
Over de "Puma" hoor je zo nu en dan zorgelijke verhalen maar er zijn inmiddels ook "Puma" met veel kilometers (de mijne is "onderweg", nog een paar jaar en hij passeert de 200.000 km grens, aangenomen dat het allemaal goed gaat).
Als ik het voor het zeggen had gehad had LandRover de Td5 doorontwikkeld, maar BMW en Ford hadden andere ideeën, ze verkochten liever hun eigen 4 en 6 cilinder (BMW), daarna was het doorontwikkelen en de aparte productielijn van alleen de Td5 te duur zodat Ford "gemakkelijk" zijn standaard Transit-motor in de Defender kon verkopen (zo "gemakkelijk" was dat niet: ze hadden knutselwerk en een Mustang versnellingsbak nodig om het werkend te krijgen).

Overigens was het oude Golfje ook niet zaligmakend: De waterval aan ongemakken die een eerste generatie Mexico-beige diesel-Golfje met zich meebracht bij nog geen 200.000 kilometers op de teller herinner ik me nog maar wat goed (zelfs als de kilometerstand eerder opgeleukt was kon je het al met al geen topper noemen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 14:10 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
nico1970 schreef:
Nou, die half miljoen kilometers en meer is dus alleen maar voorbehouden aan echte goede motoren bouwers als bepaalde typen mercedes (OM series ) en bepaalde series Japanners en misschien nog wel wat mij onbekende. Soms met goed werkende sensoren(nog voor het EOBD tijdperk), soms nog ouderwets zonder. Ketting of riem? mercedes blokken gezien met een miljoen met eerste ketting. Als je de verkeerde moderne ketting treft(bv TFSI van VW of opels) ben je er slechter mee af om te vervangen als een riempje van een Golfje 1,2,3) Ik heb heel veel soorten oudere type motoren gezien en aan gesleuteld, de meeste rookten alleen iets zwart bij de start en daarna op bedrijfstemp niet meer. . Maar ga er maar vanuit dat een gemiddelde motor van tegenwoordig(ook Mercedes, VW japanners) gewoon met 300dkm al heel veel getob en vervuiling heeft meegemaakt( EGR, karterventilatie ). Spreek ook wel 300TDI en TD5 rijders van LR die ook wel gedoe gehad hebben hoor. Het concept is door Downsizing , gewichts- en ruimte besparing en milieu gedoe gewoon naar de ... geholpen. Er zit nog wel eens wat bruikbaars tussen. Dan moet je maar net weten wat je nog kan toepassen. Ik zou b.v nooit een Transit motor van voor 2015 als puma motor in een LR doen.

Hmmm ....

Dit lijkt mij een nestbevuilende karikatuur van de werkelijkheid.
Er zijn mensen met problemen met de Td5, maar er zijn er ook genoeg die probleemloos de 300.000, 500.000 of meer kilometers halen.
Over de "Puma" hoor je zo nu en dan zorgelijke verhalen maar er zijn inmiddels ook "Puma" met veel kilometers (de mijne is "onderweg", nog een paar jaar en hij passeert de 200.000 km grens, aangenomen dat het allemaal goed gaat).
Als ik het voor het zeggen had gehad had LandRover de Td5 doorontwikkeld, maar BMW en Ford hadden andere ideeën, ze verkochten liever hun eigen 4 en 6 cilinder (BMW), daarna was het doorontwikkelen en de aparte productielijn van alleen de Td5 te duur zodat Ford "gemakkelijk" zijn standaard Transit-motor in de Defender kon verkopen (zo "gemakkelijk" was dat niet: ze hadden knutselwerk en een Mustang versnellingsbak nodig om het werkend te krijgen).

Overigens was het oude Golfje ook niet zaligmakend: De waterval aan ongemakken die een eerste generatie Mexico-beige diesel-Golfje met zich meebracht bij nog geen 200.000 kilometers op de teller herinner ik me nog maar wat goed (zelfs als de kilometerstand eerder opgeleukt was kon je het al met al geen topper noemen).


Meld dit bericht



Daar kan ik het wel mee eens zijn. Ik ging in mijn verhaal ook niet uit van allerlei individuele gevallen. Dan krijg je een scheef beeld. Als je kijkt naar oude verkoop advertenties dan was een auto met 100K km of meer op de teller gewoon waardeloos. Ook werden veel auto's niet veel ouder dan een jaar of 10 omdat ze dan vaak compleet weggeroest waren. Als je nu naar tweedehands auto advertenties gaat kijken is het aantal km dat zo'n auto gereden heeft een stuk hoger. Net als de leeftijd ook een stuk hoger is als vroeger. Een auto is tegenwoordig veel ouder en heeft veel meer km gemaakt voordat de wagen als waardeloos wordt bestempeld.

Daaruit trek ik de conclusie dat de auto zowel motortechnisch als carrosserie technisch enorm veel beter is geworden. En dan heb ik het nog niet eens over het comfort en veiligheid gehad. Ik heb wel eens in een volledig naar nieuw opgeknapt opeltje kadet uit de jaren 70 gereden. De wagen was echt heel mooi geworden. maar als je er in reed? Een onwijze tering herrie. Ruitenwisser en raamontwasemings systemen die het gewoon niet of heel slecht doen. De verlichting bestaat uit twee gloeiende spijkers die ze koplampen noemen enz.

En ik maar denken dat mijn series zo oncomfortabel en vervelend was. Dat is dus helemaal niet zo. Alle auto's waren vroeger gewoon zo. De auto is nu gewoon op alle fronten zo enorm veel beter, comfortabeler, veiliger en betrouwbaarder geworden. Een oude auto is eigenlijk niet echt meer te vergelijken met een nieuwe moderne auto.

Het maffe is dat wij nu niet meer weten hoe het vroeger werkelijk was. We zijn zo meegegroeid met alle nieuwe technieken dat we dat gewoon niet door hebben. En dat totdat je daadwerkelijk weer eens in zo'n oude auto gaat rijden.

Van de week een stukje gereden in die nieuwe Toyota op waterstof. Echt een hele mooie auto met een prachtige aandrijving. Iets dergelijks zou ik best leuk vinden in mijn series. Alleen dan geen wereld reizen meer met dat ding natuurlijk. Waterstof is daarvoor nog te beperkt verkrijgbaar.
Maar denk dat een overlander met een dergelijke aandrijving ook echt wel de eindstreep haalt als er overal waterstof verkrijgbaar zou zijn natuurlijk.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 17:19 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
exfietser schreef:
...

En ik maar denken dat mijn series zo oncomfortabel en vervelend was. Dat is dus helemaal niet zo. Alle auto's waren vroeger gewoon zo. De auto is nu gewoon op alle fronten zo enorm veel beter, comfortabeler, veiliger en betrouwbaarder geworden. Een oude auto is eigenlijk niet echt meer te vergelijken met een nieuwe moderne auto.

Het maffe is dat wij nu niet meer weten hoe het vroeger werkelijk was. We zijn zo meegegroeid met alle nieuwe technieken dat we dat gewoon niet door hebben. En dat totdat je daadwerkelijk weer eens in zo'n oude auto gaat rijden.

Precies.

Ik heb vroeger - toen ze zo nieuw geleverd werden - (mee)gereden met een vrijwel nieuwe 109 diesel.   Het had veel van de een opgevoerde tractor samen het veercomfort van een toenmalige mini, met het verschil dat zo'n mini-stuiterballetje bij een wat hogere snelheid nog iets aan comfort wist te winnen.
Ik heb in diezelfde tijd ook erg veel gelift ... en qua comfort was er wel beter maar daarvoor moest je het geluk hebben van hetzij een Franse auto (met name Renault of Citroen - daar maakte het model dan verder weinig uit, die hadden vrijwel allemaal een prettig vergevend comfort), of een grote luxe auto van een van de "grote" merken, of natuurlijk een Amerikaan (maar daarin liep je dan weer het risico zeeziek te worden).
Anyway, het comfort van de toen algemene Opel Kadet, VW Kever, Ford Escort, Ford Taunus, Fiat 850 of Lada was werkelijk nauwelijks beter dan dat van de toenmalige LandRover.
Qua levensduur was het ook al tweemaal niks.   Mijn vader was een trouw Renault-rijder: verschillende auto's waren voordat er motor-technische problemen waren al vanwege de roest een probleem (NB zijn auto's kregen nieuw direct een anto-roestbehandeling).

O ja, het door mij genoemde Mexicobeige Golfje dateerde van 1978, dat was toentertijd een moderne auto ... na 8 jaar en nog geen 200.000 km was dat Golfje afgeschreven.   In die tijd had VW de kunst van het roestende blik van de Franse auto's afgekeken, de versnellingsbak ging zelfstandig schakelen (dwz naar z'n vrij - om te beginnen vanuit de 2º, een probleem dat geleidelijk aan ernstiger zou worden vertelde een VW man belangeloos), het enige degelijke was de bout waaraan de dynamo hing (de montage had ik opgeboord omdat de oude bout uitgeslagen was en dus de dynamo steeds los kwam), en het motortje zelf ging ook steeds meer roeten.

Pas ergens halverwege de 80er jaren werden de auto's beter en betrouwbaarder.   Mijn vader kocht toen een Renault 25 - een Mitterand-mobiel,
Die auto was na 25 jaar nog steeds comfortabel en ondanks misbruik en gebrekkig onderhoud nog steeds opvallend betrouwbaar. De Renault 25 hoorde overigens ook bij de eerste auto's met een (deels) gegalvaniseerd chassis. De Citroen BX uit die tijd is ook zo'n goed verduurzaamde auto, verder waren er alleen de grotere Audi's (vreemd genoeg zie je die Audi's nauwelijks meer, die hadden dus weer iets anders dat de levensduur beperkte).

Overigens, als tweede spoor in dit "Opa vertelt".
De auto's van nu zijn een stuk degelijker, zuiniger en sneller ... toch ben je weinig beter uit.
Als je afziet van het ongezond hard rijden op de autoweg dan blijkt de winst werkelijk marginaal.   In mijn jeugd reden we in twee dagen naar Zuid-Frankrijk, met onderweg kamperen.   Ik moet nu stevig mijn best doen om dit te evenaren - althans, als ik een gelijke (of gelijksoortige) route rijd.   Ik rijd graag over de "oude" N wegen door Frankrijk, dat schiet best op, maar een halve eeuw geleden ging het ± net zo vlot.   In plaats van de tragere auto's van toen, en vrachtauto's die toen de N-wegen bevolkten, heb je nu veel meer drukte, en stoplichten, rotondes, drukke binnensteden etc.   Ik vrees dat je gemiddelde snelheid (afgezien van die op de meerbaans autoweg) netto niks is verbeterd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2023, 09:00 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
De auto's van nu zijn een stuk degelijker, zuiniger en sneller ... toch ben je weinig beter uit.
Als je afziet van het ongezond hard rijden op de autoweg dan blijkt de winst werkelijk marginaal. In mijn jeugd reden we in twee dagen naar Zuid-Frankrijk, met onderweg kamperen.


Als we dan toch over opa's beginnen. Mijn opa kreeg zijn rijbewijs voor zijn zijn 18e verjaardag. De eerste auto waar hij in chauffeurde was iets van een T-Ford ofzo. Hij vertelde een keer dat het in die tijd een uur of twee duurde om van Bussum naar Zwolle te rijden. De auto's gingen niet veel harder als max een km of 70 ofzo. Tevens waren er nog geen (verharde) autowegen en moest je een eindeloze reeks van pontjes, bruggetjes enz. passeren. Mijn opa zij dat het ondanks de verbeterde wegen en auto's nog steeds een twee uur duurde om van Bussum naar Zwolle te rijden. Alleen duurt het nu door de drukte zolang. Mijn opa was ergens in de 90 jaar oud en reed toen nog auto (Een Toyota Celica. ) toen hij me dit verhaal vertelde.

Hij vertelde tevens dat die oude auto's van toen erge grote wielen hadden om de slechte of niet wegen te kunnen berijden. En dat moderne auto's van nu die grote wielen weer terug moesten hebben. Mijn opa ergerde zich n.l. wild aan alle expres gemaakte speedbulten en hobbels in de weg. Hij zie vroeger was de weg gewoon slecht en men heeft eindeloos veel moeite gedaan om mooie en gladde strakke wegen te bouwen die men nu weer beroerd gaat maken met kunstmatige bulten er in.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2023, 10:44 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
exfietser schreef:
Citaat:
De auto's van nu zijn een stuk degelijker, zuiniger en sneller ... toch ben je weinig beter uit.
Als je afziet van het ongezond hard rijden op de autoweg dan blijkt de winst werkelijk marginaal. In mijn jeugd reden we in twee dagen naar Zuid-Frankrijk, met onderweg kamperen.


Als we dan toch over opa's beginnen. Mijn opa kreeg zijn rijbewijs voor zijn zijn 18e verjaardag. De eerste auto waar hij in chauffeurde was iets van een T-Ford ofzo. Hij vertelde een keer dat het in die tijd een uur of twee duurde om van Bussum naar Zwolle te rijden. De auto's gingen niet veel harder als max een km of 70 ofzo. Tevens waren er nog geen (verharde) autowegen en moest je een eindeloze reeks van pontjes, bruggetjes enz. passeren. Mijn opa zij dat het ondanks de verbeterde wegen en auto's nog steeds een twee uur duurde om van Bussum naar Zwolle te rijden. Alleen duurt het nu door de drukte zolang. Mijn opa was ergens in de 90 jaar oud en reed toen nog auto (Een Toyota Celica. ) toen hij me dit verhaal vertelde.

Hij vertelde tevens dat die oude auto's van toen erge grote wielen hadden om de slechte of niet wegen te kunnen berijden. En dat moderne auto's van nu die grote wielen weer terug moesten hebben. Mijn opa ergerde zich n.l. wild aan alle expres gemaakte speedbulten en hobbels in de weg. Hij zie vroeger was de weg gewoon slecht en men heeft eindeloos veel moeite gedaan om mooie en gladde strakke wegen te bouwen die men nu weer beroerd gaat maken met kunstmatige bulten er in.

Tja, we dwalen wat af, we "verlaten" het Vervroegen/verlaten brandstofpomp (maar daar is al heel veel over gezegd).

Ikzelf hoor tot de late roepingen mbt het rijbewijs, lang was liften en/of meerijden genoeg, gelukkig reed ik eigenlijk altijd actief mee dus was uiteindelijk het halen van het rijbewijs geen grote opgaaf.

Ik heb geen opa's die een T-ford hadden (wel een broer van mijn oma, die broer was huisarts in Medenblik), en een opa die na de oorlog een Ford Taunus had, dwz een Ford "Buckeltaunus" < https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_G93A / https://de.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_G93A >.
Als ik wikipedia moet geloven - en waarom niet in deze - dan was die Ford nog erger dan de verhalen die ik erover ken: Niet stelbare kleppen waardoor het motorblok zo'n 80.000 km mee ging, as-lagers waarvan de rollen kaal op de as rolden, en dus die as "opvraten".
Ik ken vooral de verhalen dat je de auto lopend bijhield op de Alpenpassen (als de passagiers niet gingen lopen haalde ie de helling niet), en het verhaal dat de versnellingspook regelmatig los kwam en dat je die dan weer slim moest terugprikken.
Later kwam er een Renault 4CV (nee dat is géén R4), en uiteindelijk een Ford Taunus 12M (P4).   Jammer genoeg werd deze opa niet erg oud, dwz: hij genoot nog maar kort van zijn pensioen toen een hartaanval hem fataal werd - de 12M kreeg dus geen opvolger meer.
Die Renault 4CV werd later mijn vaders eerste auto - ik herinner me vakanties in de (Zwitserse) Jura, de Dordogne en Auvergne.

Overigens, die voorkeur voor grote wielen, en die haat tegen verkeersdrempels heb ik ook ... maar dan vooral als fietser (ik ben geen "exfietser", ik fiets nog steeds graag en veel).   Niet zelden wordt de fietser "getrakteerd" op het meest beroerde wegdek: een restplek op de weg, of op fietspaden die bij ieder kruispunt met een soort van spoorwegovergang op het overige wegdek aansluiten .... en moet je als fietser de verkeersdrempels delen met auto's die zodanig geveerd zijn dat de drempel de fiets vrijwel tot stilstand brengt om bij de auto nog enig effect te hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2023, 17:06 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Nog even een stukje vakantie-historie.
Na de Renault 4CV kwam een Renault Dauphine "Export", en daarna een Renault R16.
Met die Dauphine (+imperiaal), en later met die R16 (+imperiaal) was jarenlang de route:
Utrecht - Den Bosch (de eerste jaren nog dóór Den Bosch) - Eindhoven - Valkenswaard - Hasselt - St. Truiden - Hannuit - Namur - Dinant - Givet - Charleville-Mezières - Mazagran - Suippes - Chalons/s/Marne - Arcis/s/Aube - Troyes - Auxon - St. Florentin - Auxerre - Clamecy - Premery - Nevers.   Dit was in Noord en Midden Frankrijk een heel eind de oude N77 (nu veelal terug te vinden als D977). Kamperen ergens ter hoogte van Nevers, vaker ervoor dan erna.
Dag twee: Nevers - Dormes - Moulins - Vichy - Puy-Guillaume - Thiers - Ambert - Arlanc - La Chaise-Dieu - Allegre - Le Puy-en-Velay - Langogne - Villefort - Genolhac - Ales - Anduze.

Volgens Google is dat dan dag één zo'n 700 km en meer dan 11 uur rijden, en dag twee nog eens ± 450 km en 7 uur rijden (gezien de enorm bochtige wegen is die 7 uur voor dag twee nogal optimistisch).
Niet vreemd dat we op dag één lang niet altijd tot Nevers haalden, zeker omdat dag één 's ochtends met inpak-hectiek begon.
Êén jaar ging het mis, direct op dag één.   Een tegenligger raakte in de berm en schoot daarna naar onze weghelft.   Een geluk bij dit ongeluk was dat óók de tegenligger in een R16 reed, en de R16 tot één van de eerste auto's met een serieuze kreukelzone behoorden.
't Blijft een rare vakantie-ervaring ... in één dag in het ziekenhuis van Troyes terechtkomen, en na eenklein weekje door een ANWB-man opgehaald worden.

Ik heb de route nog wel eens deels nagereden.   Met mijn "Puma" moet ik aardig doorwerken om op deze route de kilometers te maken.
Als ik tegenwoordig via de rustige binnenwegen naar het zuiden rijd kies ik een andere route.   Het kan wel, in twee dagen naar de Middellandse Zee, maar ook met een wat snellere, rustige route blijft het "werken".   Interessant is wel dat "mijn" beste route zelfs in het zwartste vakantie weekend nog steeds goed doorrijdt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun 2023, 20:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
over oude(re) auto's en kilometers: mijn citroennetje van 25 jaar jong met bijna 2,5 ton op de klok heeft op de 3500km tot nu in Noorwegen geen klap gemist ;-) (wel hou ik het oliepijl in de gaten en heb ik verse olie mee voor als het nodig is)

Wat exfietser zegt over gereviseerde 2,25D-tjes .. de mijne (opboren, overmaats zuigers, nieuwe ketting, overhaalde brandstofpomp en nog wat geneuzel) rookt zodra het blok op bedrijfstemperatuur is. koud valt het mee... met vervroegen van de pomp haal ik het roken er wel wat uit, maar dan is de power er ook gelijk uit, voor zover een goede 2,25D überhaupt power heeft)
Btw exfietser als je me nog iets zinnigs kunt zeggen, ben je welkom om eens mee te gluren of ik iets heb fout gedaan... ;-) (ik overweeg om de hele timing vanaf de ketting tot aan de inspuitpomp en ook de verstuivers nog eens na te lopen ergens tussen begin augustus en half september, in dat traject gaat de kop er ook weer af)

Fenna (groetjes van ergens waar de zon voorlopig nog niet onder gaat)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun 2023, 21:42 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 93
fenix2 schreef:
(ik overweeg om de hele timing vanaf de ketting tot aan de inspuitpomp en ook de verstuivers nog eens na te lopen ergens tussen begin augustus en half september, in dat traject gaat de kop er ook weer af)


kijk dan ook eens goed naar je klepgeleiders , ben zelf een 200tdi aan het reviseren, en daar zijn de geleiders ook helemaal versleten, zo erg dat de kleppen niet meer goed sloten .

zal in het werkplaats handboek vast wel staan hoeveel je klep mag bewegen in de geleiders.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun 2023, 22:29 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
fenix2 schreef:
over oude(re) auto's en kilometers: mijn citroennetje van 25 jaar jong met bijna 2,5 ton op de klok heeft op de 3500km tot nu in Noorwegen geen klap gemist ;-)

Fenna,   Je kent mijn broertje.  Hij "grossiert" in BX-en en zelfs ± 30 jaar oud zijn die oude Citroenen het nog heel fris.   Jaarlijks een tegengestelde reis: Stockholm => Z-Frankrijk, en weer terug, en dat dan op E85.   Bij de Zweedse APK krijgt ie niet zelden een complimentje (wellicht omdat de Zweedse keurmeesters alleen Volvo's kennen).

PS   Als je alles overhoop wilt halen ... dan zou je ook kunnen denken aan ombouw naar een Petrol-blok ?   De diesel wordt steeds duurder en daarmee vervalt meer en meer het voordeel.   Als je met een slimme elektronische ontsteking er dan "makkelijk" ook nog een multi-fuel van kan maken ?  ... Petrol/LPG/E85 zou erg mooi zijn.
PS2 Je toenmalige Peugeot maakte indertijd een klap teveel in Noorwegen (dat was ook in een heel ander jaargetijde).


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op wo 28 jun 2023, 12:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jun 2023, 10:19 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
. . .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jun 2023, 17:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
Gerben schreef:
kijk dan ook eens goed naar je klepgeleiders , ben zelf een 200tdi aan het reviseren, en daar zijn de geleiders ook helemaal versleten, zo erg dat de kleppen niet meer goed sloten .

zal in het werkplaats handboek vast wel staan hoeveel je klep mag bewegen in de geleiders.


Ja dat kan ik nog doen. zal mijn 2e kop nog eens nakijken op de klepgeleiders, kan het blok vlot weer dicht zodra het eventueel wordt open getrokken

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jun 2023, 17:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
@Marc, mijn peugje ook destijds... die zat al riant onderweg van de 2,5 naar de 3 ton toen ik m ondersteboven legde. Was het rubber onder gebleven, had ik er waarschijnlijk nog mee gereden...
Die bx-en van je broertje ken ik, heb ook een stukje met m meegereden in 1 er van ;-)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2023, 21:58 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Zo... ben ik weer. De 'chat' is lekker door gegaan :)

Het heeft even geduurd, maar intussen weet ik dat mijn verstuivers, aldus het revisiebedrijf, leuk waren om te gebruiken als fonteintje. Inmiddels zijn die dus gereviseerd (met land rover nozzles) en heb ik die vandaag weer terug geplaatst. Helaas nog niet met het gewenst effect. Flink roken en nauwelijks aan de 80 te krijgen. Dus..... mijn volgende exercitie wordt het timen van de brandstofpomp. Eerst voor de zekerheid de kleppen stellen. Dan kijken of ik ergens 'het' gereedschap kan lenen, om de speling van aandrijving van de brandstofpomp eruit te draaien en de inspuiting timen. Nooit gedaan, maar als ik handleiding lees, kan dat niet heel moeilijk zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul 2023, 21:02 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Voorlopig de laatste stapjes gezet! Vandaag de brandstofpomp eraf gehad en volgens de handleiding de speling eruit gedraaid met het stukje gereedschap wat daarbij hoort. Geen idee of het veel speling was op de aandrijfas, maar een millimeter of twee (hooguit) kon ik er wel uitdraaien. Toen de pomp er weer op gezet en die moest toch heel wat tegen de klok ingedraaid worden (vervroegen is dat toch?). Was goed te zien omdat ineens een mooi randje schone pakking zichtbaar werd. De kleppen vervolgens nogmaals bekeken en 1 van de kleppen (uitlaatklep 1e cilinder) opnieuw gesteld want die had minder dan de toegestane 0.1" speling. En ja, toen op pad!

Ik heb ineens vermogen (voor zover dat mogelijk is :lol: ) en kan zelfs 80 rijden. Durfde eigenlijk nog niet harder, want zo hard ik nog nooit gereden. Hij rookt nog wel steeds, maar voornamelijk bij het accelereren. Eenmaal op toeren, zie ik eigenlijk geen zwarte rook meer achter de auto. Kortom, het is er een behoorlijk stuk beter van geworden. Voorlopig laat ik het maar even zo en ga ik ik eerst maar eens kilometers maken en kijken hoe de auto zich gaat gedragen.

Bedankt allemaal voor jullie input.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.