exfietser schreef:
Als je een wereldreis wilt maken met dat apparaat zorg dan dat hij er niet Militair uitziet. Geen militaire kleuren dus en geen militaire verf. Ook niet rose want de pink panter was ook een militair voertuig. Gewoon een neutrale kleur. Hier is de kleurenkaart van landrover uit die tijd.
https://www.pinterest.es/pin/464996730268776599/Je hebt als je een moderne "Puma" hebt overigens pech wanneer je de enige ± acceptable "solid" kleur - te weten Keswick Green - voor je auto koos. Het Franse leger bestelde zijn LandRovers (als vervanger voor de gedateerde Peugeot P4) gewoon uit de fabrieksfolder en koos óók het Keswick Green, gewoon dezelfde kleur en ook dezelfde glans. Wel (meestal) een groen meegespoten dak, overigens niet eens steeds groene velgen - ik zag ze ook met "witte" velgen.
De soldaat aan het stuur van zo'n glanzende Defender die ik eens aansprak zei:
"Ach een aardige auto, maar niks in het terrein", en verder
"Ze hebben waarschijnlijk een grote voordelige deal gemaakt, de auto's zitten vol met allerlei kleine en grotere gebreken". Wat betreft dat laatste kon ik 'm troosten: ook de eenvoudige particuliere klant die de volle prijs betaalde kreeg een auto met gebreken ... als je geen gebreken vindt dan zoek je niet goed, als je een goede dealer hebt dan vindt die er nog meer.
exfietser schreef:
Nee dat zijn geen ral kleuren.
Da's een gevalletje
" Da's logisch hè ! ".
RAL dateert van 1927 en RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. Het zou vreemd zijn wanneer een Engelse auto-constructeur zich conformeert aan een utilitair (en onlogisch) Duits "systeem" (dat geen systeem is want slechts bedoeld om kleuren zoals het Posterijen-geel of het Polizei-Grün te definieren).
Verder is RAL sowieso niet zaligmakend: Er is geen instantie die de kleur en de kleurechtheid garandeert. Waarschijnlijk eist de Polizei bij zijn Lieferungen dat de kleur conform is en kleurecht is binnen de grenzen van het haalbare ... maar als argeloze consument ben je overgeleverd aan het toeval.
Het kleursysteem waar LandRover mee werkt(e) is niks beter ... ook gewoon een toevallige collectie kleuren. Kijk maar eens naar het "wit", dat ooit met Limestone begon, er zijn sinds het nogal gelige Limestone allerlei steeds wittere witten gebruikt voor daken en velgen (ik heb op de "Puma" een nogal kil wit genaamd Fuji White - een heel onhandige kleur voor velgen want het kille wit toont heel snel vuil).
O ja, LandRover heeft beperkt leveranties in RAL kleuren gedaan: Leveranties aan Duitse overheidsinstellingen. Er zijn overigens ook Defenders in het Franse Bleu-Gendarme geleverd, als je maar betaalde was alles mogelijk (wat dat laatste betreft was het net een Rolls-Royce).