Tja, Landrover en betrouwbaarheid... Ik heb mij LW nu 14 jaar en ben twee keer afgesleept door de Wegenwacht en 1x door de AA. De laatste keer is 10 jaar geleden.
Het begint natuurlijk met onderhoud. Keurig op tijd de olieën verversen, kruisjes smeren en elk probleempje wat je in de tussentijd tegen komt zo snel mogelijk verhelpen.
Ook op vakantie gaat de gereedschapskist mee, met bussen motor- en bakolie, remmenreiniger en de vetspuit. Ik heb al eens op een camping de kleppen gesteld. Leuk voor de sociale contacten
Binnen de KL hebben de LaRo's nog steeds een slechte naam. Dit heeft volgens mij een aantal redenen. Dienst Materieel heeft rare dingen gedaan met een voertuig wat de Britten al lang zonder grote problemen gebruikten. De 6x16 banden die er in de beginperiode onder kwamen.
De chauffeurs waren allemaal dienstplichtig (ik ook) en de meesten interesseerde het geen lor. Dat geldt ook voor veel tweede echelon monteurs. Ik kan mij een Moto Guzzi monteur herinneren die na elke onderhoudsbeurt een handje vol onderdeeltjes over had, dat ging allemaal in het vierkante archief.
Verder heeft de Series meer onderhoud nodig dan men binnen defensie dacht.
Om terug te gaan naar het topic van Robin; Van Dam is inderdaad een goede leverancier. Zij hebben ook specifieke LW delen (deurscharnieren bijvoorbeeld). Heb ook goede ervaringen met Landro.nl.
Ik bestel al jaren niks meer bij Paddock. Ze zijn goedkoop maar de onmderdelen zijn het vaak net niet. Passen niet goed of zijn van bedroevende kwaliteit.
Paddock is goed. P.A. Blanchard heeft ook veel militair spul, net als LRSeries, maar ze zijn echt niet goedkoop (schijnen vader en zoon te zijn).
Een propshaft tool om de bouten van de aandrijfassen los of vast te maken is handig. Het kan echter ook met een slanke dop op een verlengstuk voor de ratel. De maat is zo uit mijn hoofd 9/16".