Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 23 maart 2019, 08:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schokbrekers te kort??
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2019, 17:11 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 13
ik heb gisteren mijn achteras gemonteerd aan mijn chassis.
Eerst de bladveren aan de achteras gemonteerd.
Een hoop gepruts omdat ik de moeren niet op de oude u-bouten kreeg omdat het draad eind er net niet doorheen stak.
Dus maar nieuwe u-bouten (van een 109) erop gezet en nu draadeind zat.

Vervolgens de bladveren voor vastgezet en daarna de achterkant.
Vervolgens zou ik de schokbrekers erop zetten, maar ik kom rond de 7 cm te kort.

Wat gaat hier mis?
Ik heb nu een kaal chassis, dus amper gewicht op de bladveren
Ik heb alle handleiding nagekeken of ik alles goed gemonteerd heb.. De platen onder de assen goed, niet de dempers van voor gepakt... Al lopen googlen, dit Forum afgezocht en youtube filmpjes bekeken of ik iets over het hoofd zie...

Wat kan ik doen zodat het wel past?
Als ik alles bijelkaar knijp heb ik toch omgekeerde druk op de schokdempers.

Alvast bedankt experts...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2019, 17:49 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Misschien vind je hier wat?

http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001143

Je bent niet de eerste :lol:

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2019, 17:55 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 13
hahaha.. nee ik lees het.

Ik vind het apart aangezien ik niks heb 'vernieuwd' het oude spul probeer ik er nu weer op te zetten, dat dit zoveel cm scheelt.

Het advies is dus eigenlijk: wacht tot je meer gewicht op het chassis hebt...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2019, 19:06 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Nou eigenlijk niet, ook als er gewicht (motor + bak) toegenomen is wil het nog steeds niet van zelf is mijn ervaring.... volgens mij hebben (moderne) schokbrekers standaard een eindaanslag :?:

Maar ik weet het niet (echt) of dit nu goed of fout is.

Maar onderkant verenpakket en daar de plaat onder waar de schokbreker aan moet.... tja wat kan daar nu fout zitten. Je as zit boven je veren dus dat maakt niet uit.

Goed weekend Rob

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 00:40 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 13
Maar hoe krijg ik nu die schokdempers er op? Kwestie van spanband erom en bij elkaar trekken?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 05:26 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 98
Snap iets niet, je hebt het oude spul gebruikt maar je oude U bouten pasten niet? Dus dan moet je wat veranderd hebben!
Of heb je voor en achter U bouten verwisseld?
En oppassen met die 109 U bouten dat de schroefdraad te kort kan zijn en doordat je de moeren vast zet tegen het eind van de draad de as niet goed vast zit!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 09:09 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 13
Ik heb ze als setjes bewaard: ubouten in de onderplaat met demper eraan vast. Die ubouten kun je redelijk uittrekken bij het vastzetten. Alles heeft al met al wel 2 jaar uit elkaar gelegen. Wat is veranderd is een verflaag.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 10:41 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Afbeelding

Het maakt geen fluit uit wat voor as, zelfs zonder as blijft de steun-plaat voor de schokbleker gewoon onder je bladveer zitten. Wat o.a. oorzaken kunnen zijn is dat je bladveer terug gekomen is in een ruststand doordat deze langere tijd onbelast is geweest. Tevens werken de bussen als je je bladveer gemonteerd hebt ook niet mee (de draaipunten bij onder andere je shakles zijn stroef).

Wat je veel met nieuwe veren hoort is dat de auto na enige tijd zakt.
Ik zou het niet anders kunnen verklaren. Ik heb er zelf ook een spanband met ratel voor gebruikt om de originele schokbrekers er onder te zetten.

Als je een paar centjes over hebt raad ik je toch parabooltje met gasdempers aan (die zijn toevallig ook net iets langer). Dat is een wereld van verschil :D

Nu ik er nog eens goed over nadenk, ik heb op de achteras niet zo een plaat zitten maar zit het punt op de as zelf.
Is dat bij een series 2 ander dan bij een 3?

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 10:47 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 13
Geweldige post. Plaatje komt exact overeen. Denk dat je gelijk hebt. Thanks


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 11:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 98
Ik geloof veel maar dat U bouten 1cm krimpen zodat je er een moer niet meer op krijgt, echt niet :? :shock:


Laatst bijgewerkt door Jamaar op za 12 jan 2019, 18:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 12:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Jamaar schreef:
Ik geloof veel maar dat U bouten 1cm krimpen zodra je er een moer niet meer op krijgt, echt niet :? :shock:

Nee dat is zeker raar....


Wil je meer foto’s, hier een mooi overzicht!
http://www.geoffslandroverblog.com/posts/post2-removing-series-3-rear-axle.html

Ik heb trouwens zulke steunen op mijn achteras waar het draadeind van de schokbreker in valt:

Afbeelding

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 15:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 57
Hallo Gatherrover,

dit is bij 88 en 109 verschillend.

schokbrekers zijn ook niet uitwisselbaar

Gr. Geert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 16:18 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Hmmmm, hij heeft het over een 109.


Volgens mij zijn dit achter schokbrekers van een 109

Afbeelding

Dus zou dat goed de reden kunnen zijn waarom het niet lukt!

:) Die mooie foto een heel stuk naar boven is een vooras! :shock:

Gebruik je een 88 achter as in een 109 chassis :idea: :?:

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 19:03 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 52
Deze discussie zou een stuk makkelijker zijn als we weten om welk type het gaat. 109, 88, civiel of militair?
Ik begrijp uit de originele posting dat het en 88 betreft. Klopt dit?

De foto van de mooi geschilderde as is inderdaad een vooras maar het algemene idee van de constructie; as, bladveer, onderplaat en schokbreker, is gelijk aan de achteras van een 88, met dien verstande dat het bevestigingspunt voor de schokbreker op de onderplaat naar voren wijst.

De foto van de schokbreker (GatheRRoverR) is voor de achteras van een 109, deze heeft geen plaat onder de veer maar een bevestigingspunt op de as (zoals op het wat onduidelijkere plaatje ven GatheRRoveR).
Schokbrekers, veren en shackles zijn tussen 109 en 88 niet uitwisselbaar. Ook de voorste en achterste schokbrekers en veren verschillen. Bovendien, in ieder geval voor de Lightweight, zijn de veren links en rechts ook weer verschillend.

Tijdens de sleutelcursus van Hendrik Swane heb ik geleerd dat je de U-bouten slechts 1 maal op spanning mag zetten. Zoals hier boven al genoemd rekken ze uit als je de moeren op moment zet. Daarom dus altijd nieuwe monteren. Er zijn veel verschillenden. De lengte, lengte van de draad en dan ook nog die ene U-bout die niet rond is maar plat (vooras).
Krimpen zullen ze nooit doen.

De bladveer heeft in het midden een omhoog staande pen. Deze moet in een gat in de as komen. Is dat gat schoon of zit er vuil of een laag verf in? Of valt de pen helemaal niet in het gat? Dit zou die ene cm kunnen verklaren.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 19:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 615
Nog even een losse gedachte:

Wat ook de uitkomst van dít raadsel is ...

Als het zo is dat je de veren moet opspannen om de schokbreker "ontspannen" te monteren dan is er eigenlijk altijd wat fout.
Dwz, rijd je een beetje overmoedig over een bruggetje (of andere bult) en komen de wielen los (of bijna los) dan slaat de schokbreker tot in zijn uiterste lengte als je de schokbreker niet kon monteren op een onbelaste constructie.
Misschien verdraagt de schokbreker dit soort knallen, maar het lijkt mij niet echt goed.

Just my 2 cents ....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 22:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 98
Kom af en toe ook stroppen om een as tegen om dat soort knallen op te vangen.
Heb tot nu toe altijd de U bouten hergebruikt en na 45 jaar nog geen problemen gehad, kennelijk is de rek er nog niet helemaal uit :mrgreen:

Als het niet zou kunnen zou half de woestijn vol liggen met losse assen want denk je nou echt dat men in Afrika nieuwe bouten neemt als je nog 1.5 oude hebt waar er 2 nodig zijn? En ja die oude bakken rijden en rijden en rijden op de meest zware piste :o


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 10:59 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 13
Het lek is boven!! Setjes voor en achter toch verwisseld. Zit dan inderdaad 7 cm verschil in... Shame on me... De lengte van de u-bout van voor en achter zit 1 cm verschil in... Precies genoeg om de moer erop te draai voor die vastgezet wordt. Ik schaam me diep heren... For the record: 88". De ubouten van 109 zijn langer maar wel met voldoende draad.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 12:16 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Bijlage:
5E00DBAB-9865-499D-90E7-76037A1EF5AA.jpeg


Och je hebt er wel voor gezorgd dat er leven op het forum is ;)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 15:15 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 13
En dan te bedenken dat ik al bijna de schokdemper van voor op de achteras had gedrukt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 17:13 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 98
Weet niet of je ooit steen piste gaat rijden in Marokko bvb maar als zou ik de originele u bouten er op zetten, elke cm dat die van de 109 uitsteken kan betekenen dat je een stuk rots raakt, hangen blijft en wat beschadigd.
Is me gelukkig nooit gebeurd maar de trekhaak gaat er wel standaard af want daar ben ik wel een keer op blijven hangen
:roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.