verwijderen olie koeler

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
James

verwijderen olie koeler

Bericht door James »

Ik heb besloten om mijn olie koeler weg te nemen.
Kan iemand mij vertellen of ik nog een soort van by-pass aan moet leggen i.p.v. de olie koeler, of kun je de slangen gewoon afdoppen?
Ik begrijp uit jullie verhalen dat de motor met een oliekoeler nooit goed op temperatuur kan komen maar mijn temperatuur meters staan altijd mooi in het midden. Hoe zit dat dan.
Groeten van
James en Morgaine
Aad Koene

Re: verwijderen olie koeler

Bericht door Aad Koene »

James,

Dat jou olietemp meter altijd goed staat kan kloppen, in de oliekoeler zit ook een thermostaat.
Het verwijderen van het geheel geeft geen problemen, er hoeft geen by-pass aangelegd te worden.
Gewoon afdoppen (zorg wel voor een afdichtbout met de goede draar of anders de slang afdoppen) en klaar is Kees, eh .....James.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
James

Bericht door James »

Aad, weer bedankt man!!!
groetjes,
James
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Kijk wel eerst of er in de oliepomp een drukregelklep is geplaatst, vaak is er alleen een dop in gedraaid (dus zonder veer en kogel).
De regelklep is bij toepassing van een koeler normaal gesproken in de lijn naar de koeler opgenomen, door de koeler met leidingen weg te nemen, zal de oliedruk niet meer geregeld worden, en zal de volle pompdruk in het systeem komen.
De oplossing is een civiele oliepomp inbouwen, of alleen de regelklep daarvan. Helaas is dit bij weinigen bekend, waardoor ten onrechte de kortere levensduur, en voortdurende lekkages van de motor worden geweten aan de oliekoeler, terwijl het onjuist verwijderen ervan de werkelijke oorzaak is.
Als de olietemperatuur bij jou niet te laag is en er zit inderdaad een thermostaat in, dan zie ik eigelijk geen redenen deze te verwijderen.
Bij mijn S2a FFR, zat er inderdaad geen regelklep in de pomp, en was de koeler niet thermostaat geregeld dus na het verwijderen van de koeler heb ik de pomp aangepast. De oliekoeler van de 101 fc is thermostaat geregeld, deze blijft er dan ook gewoon inzitten.

Dennis B.
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hoi Dennis mijne had ook een oliekoeler gemonteerd (blok uit engels rijnleger).... kan dit ook mijn problemen veroorzaken? icm 10W40 olie?

Groet Bowy

PS jij weet wel veel zeg !!! Vet handig/knap!!!
john dekkers

Bericht door john dekkers »

Als alle metertjes in het middel of goed staan waarom dan die oliekoeler
verwijderen zit er toch niet voor niets op denk ik zo
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

John,

de uitvoeringen die gemaakt zijn voor het Nederlandse leger zijn allemaal overdreven beveiligd.
Hierdoor is ook de oliekoeler ten tonele verschenen.
Onervaren soldaten met een terreinwagen van een ander onder hun kont willen nog wel eens dingen doen die een ervaren terreinrijder met zijn eigen wagen niet doet.
Zoals bijvoorbeeld zeer grote afstanden in 1e versnelling, lage gearing, en vol gas door het terrein.

John, we hebben je gemist zondag en volgens mij heb jij ook wat gemist of je hebt zaterdag een heeel erg leuk feestje gehad.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

ik draai gewoon in het tussen stuk van het filter huis een standaard carter plug van een 2.25 blok (eerst kopere adaptor verwijderen) en een speciaal plugje in de carter pan en alles is afgesloten . dit verlengt de levensduur van je motor in de winter word je blok nooit echt warm ook niet als de klok het aangeeft.
als je pluggen nodig hebt ik heb ze op voorraad !
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb begrepen, dat die van jou niet lekt, hoewel ik na het bekijken van de video echt geen enkel rookwolkje heb kunnen ontdekken, en dat is toch wel vreemd met zo'n olieverbruik.
Ondanks het (eventueel) ontbreken van de regelklep zou je verwachten dat alle olie er gewoon in blijft, tenzij het via keerringen etc. naar buiten lekt.
In eerdere postings over jou probleem, zag ik ervaringen met hoog olieverbruik, zonder blauwe rook of lekkage. Het zou geen kwaad kunnen om dan toch de oliepomp te controleren op de aanwezigheid van de regelklep, je hebt toch nog het civiele blok liggen, mocht je de regelklep nodig hebben. Maar als eerste kun je proberen toch goed te zoeken of het echt nergens lekt, dus motor goed schoon/droog (hihi), en ook met draaiende motor controleren. Let bv ook op het achterste dekseltje van de nokkenas.

Dennis B
PH

Bericht door PH »

Heb zelf light weight nog steeds met koeler.
Recentelijk met buitentemp rond de 0 graden gereden tot hij op bedrijfstemp
was ( volgens de meters) daarna met infraroodthermometer diverse punten
"gepakt " Het olie gebeuren komt niet hoger dan zo'n 74 C.
Rond de 80 zou mooier zijn, ben ook zeer benieuwd als koeler verwijderd zou zijn.
Water gedeelte 84 C

Peter
Noud109

Bericht door Noud109 »

Er zitten dus (thermostatische?) kleppen in de oliekoelinstallatie. Zijn die kleppen dan niet op een iets hogere temperatuur af te stellen? Bijv. rond de 80 graden?
Zou de tempertatuur ook hoger worden als een electrische ventilator wordt gemonteerd?
Misschien wel DE oplossing?
Noud109
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Ik dacht ook dat idie olie koeler er in zat voorals de motor een lange tijd stationair draait.. bijv. om de accu's bij te laden als je uitluistert met de radio die nogal wat energie trekt.

Groet,
Martin
PH

Bericht door PH »

Weet nog niet de juiste uitvoering van de thermostaat, meestal zit er een was element in dat bepalend is voor de actie. maw, ander element geeft andere temp.

groet ,
Peter
Plaats reactie