veetee schreef:
Marc-my-Words schreef:
Overigens, wil je het echt heel goed doen dan is vlgs mij ook de Ctek niet voldoende. Er is nog meer nodig om een accu op te fleuren. Eenmaal vol moet je de accu een beperkte tijd met een beperkte stroom maar wel ruim boven de gasspanning laden ... dat zou het platen-oppervlak opfrissen, en daarmee zou je een groot deel van de zoekgeraakte capaciteit terugwinnen. Vlgs mij doen de meeste (druppel)laders niet aan dit soort "shock-therapie".
Ctek heeft tegenwoordig een heel scala verschillende laders, van simpel tot vrij geavanceerd. Er zijn verschillende modellen die een RECOND programma (reconditioning) hebben, daarbij wordt de accu opgefrist bij 15,8 V.
(Geen aandelen overigens, maar wel een tevreden Ctek klant
)
Goed, je hebt gewonnen
Ctek heeft meer keuze als ik me realiseerde.
Ik heb op een andere manier gewonnen: mij Zweedse ding is degelijk gebleken en kostte weinig.
Wij beiden zijn tevreden.
De oplossing van mijn broertje was overigens: Koop hetzij een "dure" Ctek danwel een Lab-test-voeding (goedkoop uit China).
Met zo'n Lab-test-voeding kan je binnen de grenzen van het apparaat iedere combinatie van stroom en spanning door de accu duwen.
Als je een overzichtje hebt met wat "heilzaam" is kan je zo ook andere accu's en bijv. oplaadbare batterijen weer reconditioneren.
En verder natuurlijk kan je met zo'n Lab-test-voeding de "gebruikelijke" testopstellingen maken.
Ik ben uiteindelijk blijven hangen aan mijn druppellader en vooralsnog was die goed genoeg.
Volgens een Amerikaans onderzoek gingen normale lood-start-accu's gemiddeld ± 5 jaar mee. Een accu die op een "koelere" plek staat (zoals bijv bij de Defender onder de stoel) haalde gemiddeld een jaartje extra. Met wat extra aandacht en zo nu en dan een druppellader verleng je de levensduur, het is vooral de combinatie van slecht geladen + koude die moordend is. Meestal komt de extra aandacht pas als de accu een beetje moe wordt, en meestal is dat dus een beetje laat .... maar goed, iedere winter die de accu met wat extra aandacht doorkomt is winst.