Ik heb een vraag:
Mijn radiator blijft na 40 km te hebben doorgereden nog steets koud!! aan de onderzijde waar de slang naar het pomphuis gaat, De slang boven op de radiator, wordt bloed heet!!! deze loopt naar de termostaat klep, waar ook de verwarming mee wordt geregeld.
Mijn temperatuur metertje op het dachboard komt nog net niet in het rode gebied!!! Maar blijft er net onder. Mijn olie meter blijft hier ook net onder hangen!!!!
Wat zou dit kunnen betekenen, een kapotte termostaatklep? of is mijn koelpomp stuk?
help??
radiator problemen!!!
Re: radiator problemen!!!
Het meest waarschijnlijke is dat de thermostaat niet meer goed werkt, als je deze hebt verwijdert kan je hem testen in een pannetje water.
Verwarm dit, en bij +/- 74 graden C zal hij moeten openen, als je verder verwarmt moet hij geheel openen.
Bij wijze van test zou je ook zonder thermostaat kunnen rijden, nu zou de temperatuur wel laag moeten blijven. Wel zo snel mogelijk een nieuwe monteren (of de oude als hij nog goed is).
Is de thermostaat goed, maar de temperatuur blijft hoog dan zou de radiator dicht kunnen zitten, dan kun je proberen om deze te spoelen door beide slangen los te nemen, en het met een tuinslang door te spoelen, maar meestal lukt dit niet meer, en is een nieuwe radiator nodig.
Uiteraard zou ook de waterpomp defect kunnen zijn, maar voorgaande is een stuk waarschijnlijker.
Dennis B.
Verwarm dit, en bij +/- 74 graden C zal hij moeten openen, als je verder verwarmt moet hij geheel openen.
Bij wijze van test zou je ook zonder thermostaat kunnen rijden, nu zou de temperatuur wel laag moeten blijven. Wel zo snel mogelijk een nieuwe monteren (of de oude als hij nog goed is).
Is de thermostaat goed, maar de temperatuur blijft hoog dan zou de radiator dicht kunnen zitten, dan kun je proberen om deze te spoelen door beide slangen los te nemen, en het met een tuinslang door te spoelen, maar meestal lukt dit niet meer, en is een nieuwe radiator nodig.
Uiteraard zou ook de waterpomp defect kunnen zijn, maar voorgaande is een stuk waarschijnlijker.
Dennis B.
Re: radiator problemen!!!
Schoentje,
Thermostaat eruit en testen zoals dennis beschreven heeft.werkt de thermostaat goed,dan zit het probleem in een vervuild koelsysteem.(dennis schrijft dat de thermostaat moet beginnen te openen bij 74 graden.Het kan ook zijn dat jij een 82 graden thermostaat hebt,dat kun je vinden op ergens op de rand of onderkant van de thermostaat.deze begint dan ongeveer bij die 82 met openen)
is het koelsysteem vervuild dan kun je het beste je radiator aftappen en je motorblok ook (motorblok tap je af aan de chauffeurs kant,spruitstuk kant)het aftappertje vind je aan de zijkant van het blok(soort kraantje).
kraantje weer dicht en radiateurstopje(of onderste slang) ook weer dicht en even op de fiets naar de autoshop voor een busje "wynns radiator flush" (ja dit goedje werkt echt! heb ik eens op mijn zus haar golfje uitgeprobeerd,deze had ook een koelprobleem). ok waar waren we... je fiets weer terug naar huis en gooit wat schoon water in je radiator en kapt de inhoud van het busje wynns er ook bij in net zo lang tot hij vol is en gaat dan lekker rijden(zonder thermostaat,anders werkt het niet) en rijden en rijden en rijden.... (ik heb mijn zus gewoon een week met die rommel erin rond laten rijden.ja, ze mocht tussentijds wel rusten hoor!). ok,goedje aftappen en met schoon water naspoelen en nog eens aftappen en naspoelen totdat die rommel er allemaal uit is. nu thermostaatje er weer in of nieuwe want die kost geen keutel dat ding en koelvloeistof erin en karren met die hap.
zo dat was het eerst wel.....
succes, Tom
Ps: we zullen er maar eens niet van uitgaan dat je motor te heet wordt doordat je koppakking lek is.Ik denkt dat ie dan trouwens wel direkt ging koken.
Thermostaat eruit en testen zoals dennis beschreven heeft.werkt de thermostaat goed,dan zit het probleem in een vervuild koelsysteem.(dennis schrijft dat de thermostaat moet beginnen te openen bij 74 graden.Het kan ook zijn dat jij een 82 graden thermostaat hebt,dat kun je vinden op ergens op de rand of onderkant van de thermostaat.deze begint dan ongeveer bij die 82 met openen)
is het koelsysteem vervuild dan kun je het beste je radiator aftappen en je motorblok ook (motorblok tap je af aan de chauffeurs kant,spruitstuk kant)het aftappertje vind je aan de zijkant van het blok(soort kraantje).
kraantje weer dicht en radiateurstopje(of onderste slang) ook weer dicht en even op de fiets naar de autoshop voor een busje "wynns radiator flush" (ja dit goedje werkt echt! heb ik eens op mijn zus haar golfje uitgeprobeerd,deze had ook een koelprobleem). ok waar waren we... je fiets weer terug naar huis en gooit wat schoon water in je radiator en kapt de inhoud van het busje wynns er ook bij in net zo lang tot hij vol is en gaat dan lekker rijden(zonder thermostaat,anders werkt het niet) en rijden en rijden en rijden.... (ik heb mijn zus gewoon een week met die rommel erin rond laten rijden.ja, ze mocht tussentijds wel rusten hoor!). ok,goedje aftappen en met schoon water naspoelen en nog eens aftappen en naspoelen totdat die rommel er allemaal uit is. nu thermostaatje er weer in of nieuwe want die kost geen keutel dat ding en koelvloeistof erin en karren met die hap.
zo dat was het eerst wel.....
succes, Tom
Ps: we zullen er maar eens niet van uitgaan dat je motor te heet wordt doordat je koppakking lek is.Ik denkt dat ie dan trouwens wel direkt ging koken.