accuplof

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sybren

accuplof

Bericht door Sybren »

Ik post dit alleen maar ter invo !


Vraag en Antwoord
Vraag:
Graag zou ik willen weten of je bij het herladen van batterijen de vuldoppen moet verwijderen.

Antwoord:
Wel of niet verwijderen van de vuldoppen (indien deze nog aanwezig zijn), is afhankelijk van de lader die men toepast. Wanneer een geregelde lader gebruikt wordt is het niet nodig om de doppen te verwijderen. Deze lader zorgt er namelijk automatisch voor dat de laadspanning niet boven de 2,45 Volt per cel komt, en dus onder de spanning blijft waarbij gasvorming optreedt. Wordt er een ongeregelde lader gebruikt, dan is het wél noodzakelijk om de vuldoppen tijdens het laden te verwijderen. Bij een ongeregelde lader bestaat namelijk de mogelijkheid dat de laadspanning oploopt tot boven de 16 Volt. Er zal dan wel gasvorming optreden. Om dit gas te laten ontsnappen zullen de doppen verwijderd moeten worden. Na dit ongeregelde laadproces kan het vloeistofpeil zijn gedaald en is bijvullen (soms) noodzakelijk.


--------------------------------------------------------------------------------
Vraag en Antwoord
Vraag:
Tijdens het laden van loodaccu?s komt waterstof vrij. Omdat waterstof een explosief gas is moeten acculaadruimten geventileerd zijn. Volgens een collega kan er ook waterstofsulfide of zwavelwaterstof bij vrijkomen. Dit is niet alleen explosief maar ook zwaar giftig. Kan het bij niet goed geventileerde ruimten tot voor mensen gevaarlijke situaties leiden?

Antwoord:
We legden ons oor te luisteren bij de specialisten van Varta Autobatterijen in Rotterdam. Men antwoordt het volgende: In het Besluit inrichtingen voor motorvoertuigen milieubeheer 8.40 Stb 262 13 juni 2000 staat in artikel 2.2.10: Een werkplaats is zodanig geventileerd dat, ter voorkoming van brand- of explosiegevaar, voldoende ventilatie is gewaarborgd om gassen of dampen die ontstaan bij lekkage of werkzaamheden, af te voeren. Het Nederlands Normalisatie Instituut in Delft geeft de NEN 1010 uit. De rubriek 723 geeft aanbevelingen over de inrichting van accuruimten, accukasten en acculaadstations. Van NEN in Delft en de Technische Commissie van de BMWT in Leidschendam verschijnt een nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn Acculaadinrichtingen. Deze praktijkrichtlijn wil duidelijkheid scheppen door standaardisaties, dat maakt het werken met acculaadprocessen eenvoudiger en veiliger. Zoals uit deze korte beschrijving blijkt zijn de richtlijnen en aanbevelingen voornamelijk gericht op stationaire batterijen (telefooncentrales) en tractiebatterijen voor elektrische vorkheftrucks. Bij tractiebatterijen met open cellen kan een zwavelzuurnevel ontstaan. Deze nevel veroorzaakt corrosie van onvoldoende beschermde metalen delen. Zuurnevel daalt naar de grond, daarom is in deze ruimten een laag bij de vloer aangebrachte ventilatie noodzakelijk. Voor de automotive sector geldt dat het laden van accu?s in een zo groot mogelijke (geventileerde) ruimte moet plaatsvinden. Met vijfvoudige zekerheid moet men zorgen dat een ontplofbaar mengsel van waterstofgas en lucht met concentratie van 4% niet kan ontstaan. Aan het einde van de lading ontstaat, uitsluitend bij ongeregelde laders, een spanning van circa 2,35 Volt tot 2,4 Volt die kan oplopen tot 2,65 Volt per cel. De fase vanaf 2,35 Volt wordt ook wel gasspanning genoemd. Gedurende deze fase (de batterij is reeds 80% geladen) kan zich waterstofgas ontwikkelen. Bij startbatterijen gaat het om relatief geringe hoeveelheden. Ook het aantal batterijen dat gelijktijdig geladen wordt is in het algemeen gering. Er kan van worden uitgegaan dat een ruimte met deuren en vensters, waarin voldoende roosters en/of afvoerkanalen zijn aangebracht, door natuurlijke ventilatie eenmaal per uur wordt ververst. Moderne startbatterijen kan men laden zonder stoppen te verwijderen. Wel moet het ontluchtingskanaal en/of de stoppen schoon zijn, zodat bij overlading eventuele gasontwikkeling kan ontsnappen. Waterstofgas is lichter dan lucht en zal zich ophopen onder plafonds. Bij het laden van startaccu?s is er geen gevaar voor vorming van zwavelzuurnevel.


Sybren
Muddy, bad series, 101

Re: accuplof

Bericht door Muddy, bad series, 101 »

Is dit speciaal voor menno?
Menno Stageone Stawag

Re: accuplof

Bericht door Menno Stageone Stawag »

Dank u
Plaats reactie