Hoeveel versnellingsbakken olie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan G.

Hoeveel versnellingsbakken olie

Bericht door Jan G. »

Hallo,

Weet iemand hoeveel liter versnellingsbak olie je in huis moet halen als je alle bakken, fusee's, diff's, hulpstuurhuis en wat al niet meer wil verversen?

De Haynes manual schrijft: SAE 90EP, to API GL4 voor.
Is dit oké (de beste olie)?

Het gaat om een SIII 109 D ambulance (ex-leger)

Jan
Serious IIa

Re: Hoeveel versnellingsbakken olie

Bericht door Serious IIa »

Als je EP90 koopt in 5 liter pakken en je koopt 10 liter kom je een heel eind (lees je houd iets over)

kosten circa 35 euro?

Sterkte ermee.

Trouwens niet makkelijk om de olie in je bak te krijgen zonder behoorlijke schenktuit of speciale truuc....

Groet Bowy
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Texaco (sorry maar niet als reclame bedoeld) heeft jarenlang literverpakkingen gehand van motorolie en ATF-olie met een schenktuit.
De flessen waren rechthoekig en van zacht plastic zodat je ze makkelijk in kon knijpen.
Werkt ideaal.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Jan G.

Bericht door Jan G. »

Bedankt voor je snelle antwoord...

De truc die ik in petto heb is een oude drink bidon, aquarium slangetje er op en klaar is Jan (hoop ik). Bij het verversen van de motor olie had ik en passant mij haren zwart geverfd (olie kwam toch op een ander punt uit het filter stromen dan ik dacht).

Gelukkig is versnellingsbakken olie schoner.

Groet,
Jan

P.s. iemand ander handige trucs
Serious IIa

Sorry iets te kort door de bocht,

Ik koop altijd 2 x 5 liter pak en 1 x 1 liter pak (deze voor de schenktuit en vul ik telkens bij )

Sterkte met vullen!

Groet Bowy

ps Jan , versnellingsbak olie mag dan schoner zijn maar dan heb jij nog nooit verbrande/overjarige olie over je heen gehad, deze lucht krijg je practisch niet meer uit je kleren (inmiddels 4 x gewassen) en is behoorlijk ranzig!
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Een pompje op de boormachine werkt ook en je kunt de 5liter verpakking gewoon laten staan.

Groet, Jan F.
Serious IIa

Trucjes om te verversen....?

Een pompje op de boormachine???? Waar kan ik die krijgen en wat kost ie?

Lijkt me errug handig!

Groet Bowy
Jan F.

Re: Trucjes om te verversen....?

Bericht door Jan F. »

Gamma, Praxis etc. etc. prijs weet ik niet meer maar niet extreem.
Verpompt ongeveer 5 liter/min dus wel goed opletten.

Groet, Jan F.
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Oh ja,opbrengst pomp uiteraard afhankelijk van toerental boormachine, dus bij gebruik lage toeren minder opbrengst en minder opletten
Jan G.

Bericht door Jan G. »

Is GL4 nog van belang (er is volgens mij ook GL5)...?

Als ik het dus goed begrijp, heb je minder dan 10l nodig, maar is de 1l fles gewoon bedoeld voor het vullen (maar zo'n pompje lijkt mij ook wel handig).
Serious IIa

Thanx Ik ga morgen even kijken!

Groet Bowy
110

Bericht door 110 »

Ik heb een soort grote slagroomspuit (te koop bij de auto-onderdelen handel) werkt prima.
Er kan per keer ongeveer een halve liter in.

Groet
Disco

Bericht door Disco »

Uiteraard kan je allerlei dingen verzinnen.
Ik heb vroeger voor m'n koppelingspotje (toen S3 onder de wing) een grote spuit gebruikt.
Deze 60cc kon je dan makkelijk daar spuiten waar je het hebben wilde,uiteraard past hier een slangetje op kost geen drol verkrijgbaar bij apotheek.

Groeten Theo Kaufmann/disco
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Gewoon je laro tijdens een terreinrit op zijn kant rijden en dan snel olie vervangen... of werkt dat niet?
Ik gebruik veel 60 of 100 cc injectie spuiten.... Ok als je 5 liter 90W moet verspuiten duurt het even....

Groet,
Martin
janzzen

Bericht door janzzen »

als je naar een motorzaak gaat en eens kijkt naar flesjes voorvorkolie, sommige merken hebben een er uitschuifbaar tuitje eraan zitten met vrij kleine doorsnede. je kan deze flesjes op de kop houden, er loopt niets uit. mikken knijpen en vullen maar!
janzzen
Anton

Bericht door Anton »

Je kunt voor de versnellings bak een rond gat met de zeven gatenboor maken in je middentunnel, SIII rubber er op, en je heb een fantastische doorvoer voor je schenk tuit met slang.

Anton
PH

Bericht door PH »

Comma gear oil EP 90 1 ltr heeft een flinke "spout" en werkt bijzonder goed
voor bijvullen versnellingsbak, reductie bak, wiellagers, difs.
Tevens 5 ltr zonder spout.
En anders kun je in een watersport zaak een grote injectiespuit kopen zet hierop
een slangetje en je kunt ook overal bij. ( uitvoering messing, soort ouderwetse
klisma.)

Peter
Plaats reactie