Vandaag vroeg ik me af wat de eisen zijn bij een landrover van ongeveer 1975/1980 met betrekking tot de roetmeting. Stel nu dat je met je diesel niet door de roetmeting komt, hoe los je dat dan op ? Ik meen me te herinneren dat je een bepaald goedje door je diesel kan gooien dat je door de APK helpt. (las ik ergens op een camperforum).
Hebben landrovers vaak last van een negatief resultaat bij een roetmeting ?
Ze meten volgens mij een aantal keer. En daarbij is het van belang hoever de "probe" in je uitlaat wordt gestoken. Schijnt dat een centimetertje minder ver erin al wat verschil kan uitmaken.
Er zijn inderdaad goedjes die wat roet losmaken (Wynn's Diesel Cleaner ofzo?), maar die moet je dus wel ruim voor de tijd van de APK gebruiken. Een tank leegrijden is goed.
roetmeting levert wel eens problemen op ja. is vaak wel wat aan te doen, of ze allemaal werken ligt aan wat de preciese oorzaak is van de hoge roetuitstoot:
- benzine of ander goedje toevoegen aan je tank en daar een flink stuk mee rijden
- motor een paar keer goed op bedrijfstemp laten komen
- luchtfilter reinigen
- dieselinspuiting goed verzorgd qua timing/afstelling
- kleppen goed gesteld
- ev vacuumklep uit luchtinlaat halen
- ev max toerental ietsie knijpen
- tijdens de meting de slang aan een andere auto verbinden