Veilig opmeten lengte schokbrekers

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sue

Veilig opmeten lengte schokbrekers

Bericht door Sue »

Hallo mensen!

De stemming zit er al goed in voor zondag, echt super!
Maar ik heb ook nog even een vraag. Een aantal postings geleden had ik een paar vragen over mijn straps. In een van de antwoorden staat dat je straps 1.5 centimeter korter moeten zijn dan de maximale uitslag van je schokbreker. Maar hoe meet ik dat op een veilige manier op? Ik heb de beschikking (af en toe) over een brug en professionel hef- en krikmateriaal, maar als je dat niet veilig gebruikt kiept hij er alsnog vanaf. Dus wat zou de werkwijze moeten zijn en hoe doe ik dit het handigst zonder dat ik met mijn bescheiden lompheid iets sloop...

Alvast bedankt,

Sue en Leopold
Serious IIa

Re: Veilig opmeten lengte schokbrekers

Bericht door Serious IIa »

Hoi Sue,

Het beste gaat het met een heftruck..... Probeer even of er bij jou een bedrijf in de buurt is dat zo'n ding heeft dan kun je hem even lenen om het op te meten......

Groetjes Bowy
janzzen

Bericht door janzzen »

met stevige kriks de achterkant van je auto zover op krikken tot je wielen los komen van de grond, nog even doorzetten tot je er STEVIGE bokken onder kan plaatsen ( ik zelf heb de bokken gewoon onder de achterste dwarsbak geplaatst).
en de auto rustig laten zakken. vaak gebeurd het dat de bokken wat gaan schuiven en bewegen , zolang ze stevig op hun volledige draagvlak staan kan dat geen kwaad, dat is het verwerken van krachten. voor de zekerheid kun je een paar keer tegen de auto aan duwen om te voelen of er niet erg veel beweging inzit. dan laat je de kriks zakken . vervolgens kun je meten en monteren.

Sue, neem echt ter harte, GA NOOIT ONDER EEN AUTO WERKEN DIE ALLEEN OP KRIKS STAAT !!!!!!!
de as en wieldruk van een landrover of welke auto dan ook is groter dan je op je lijf wil hebben.
succes ermee
janzzen
Arie

Bericht door Arie »

Hey Sue,

Ik heb hier 2 heavy duty schokbrekers liggen (nieuw), van een Serie III.
Als dat dezelfde zijn kan ik ze wel even opmeten?.

Grtz,
Arie
Paul

Bericht door Paul »

en ikke maar denken dat straps van die dingen zijn voor in strings! :-)
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Hallo Sue,
Zelf heb de straps als volgt gemonteerd;
Voorwielen geblokkeerd, auto in 4 laag en handrem erop, achterkant in het midden opgekrikt tot beide achterwielen loskwamen. Als je dit in het midden doet gaan beide wielen tegelijk. Auto 1,5cm laten zakken en straps strak om astrekken en monteren. auto weer volledig laten zakken.
Voorkant kan op zelfde manier.
Ik heb een werkplaats met 3 tons kraan boven mijn hoofd en dat vergemakkelijkt het nog veel meer, hoefde geen krik te gebruiken.

Groet, Jan F.
Sue

Bericht door Sue »

Dank mensen! Twwe wiltjes tegelijk en dan weer een stukje laten zakken, moet lukken. Hopelijk nog voor het weekend...

Groet Sue en een Strapless Leopold
Plaats reactie