Vervelende ontdekking: SWIVEL BALL
Vervelende ontdekking: SWIVEL BALL
Vanavond heb ik ff al m'n remmen schoongemaakt. er bleek een behoorlijk hand vol modder naarbinnen te zijn gekomen na Rilland-Bath
Bij het vastdraaien van mijn rechter voorwiel hoorde ik wat KLOENK-geluiden.
ik bleek mijn wiel behoorlijk heen en weer te kunnen bewegen wanneer ik heb onder en boven vastpakte => speling op de swivelball !!!
ik heb meteen HAYNES erbij gepakt en kwam tot de schokkende conclusie dat dan ALLES uit elkaar zou moeten: remmen, spoorstangen, halfshaft, complete swivelballhousing van de as af...
ik HOOP dat iemand mij kan vertellen dat dit NIET het geval is en dat deze speling eenvoudiger opgelost kan worden. volgens mij is dit nl meer dan een dagje werk en komt hij met deze speling niet door de APK.
hellup...
Yuri
SIII 109D
Bij het vastdraaien van mijn rechter voorwiel hoorde ik wat KLOENK-geluiden.
ik bleek mijn wiel behoorlijk heen en weer te kunnen bewegen wanneer ik heb onder en boven vastpakte => speling op de swivelball !!!
ik heb meteen HAYNES erbij gepakt en kwam tot de schokkende conclusie dat dan ALLES uit elkaar zou moeten: remmen, spoorstangen, halfshaft, complete swivelballhousing van de as af...
ik HOOP dat iemand mij kan vertellen dat dit NIET het geval is en dat deze speling eenvoudiger opgelost kan worden. volgens mij is dit nl meer dan een dagje werk en komt hij met deze speling niet door de APK.
hellup...
Yuri
SIII 109D
Re: Vervelende ontdekking: SWIVEL BALL
Is het geen speling op je wiellagers?
Succes Victor
Succes Victor
Niet zo mooi jochie, net nu je je andere auto hebt verkocht, Dat wordt dus weer fietsen naar je werk. Als je dan 's-avonds lekker moe thuis komt kun je ook nog eens aan je little green monster werken. Hopelijk valt het allemaal wel mee. Kom a.s. zaterdag maar naar mij toe dan kijken we er samen wel even naar. grt Louis
het is helemaal niet veel werk en ook
niet zo duur ,mits het bij de swivelpin lagers,pakkingen en
keerringen blijft.
ongeveer 40 euro per kant.
ik heb vorige maand links en rechts vernieuwd in een dag
( voor de eerste keer) .
let wel op het afstellen van de lagers d.m.v. shimms dit moet gebeuren
zonder afdichting chroome bol.
niet zo duur ,mits het bij de swivelpin lagers,pakkingen en
keerringen blijft.
ongeveer 40 euro per kant.
ik heb vorige maand links en rechts vernieuwd in een dag
( voor de eerste keer) .
let wel op het afstellen van de lagers d.m.v. shimms dit moet gebeuren
zonder afdichting chroome bol.
Victor,
volgens mij zijn het niet m'n lagers want de speling is duidelijk maar in een richting.
Marc,
moet dan de hele swivel ball van de as af?
(+remmen + steekassen + wiellager die daarnaa weer ontlucht en/of afgesteld moeten worden?)
hoe lang was jij ermee bezig?
nog bpaalde dingen waar ik op moet letten, afgezien van die voorspanning op de lagers die jij beschreef?
grtz,
Yuri
SIII 109D
volgens mij zijn het niet m'n lagers want de speling is duidelijk maar in een richting.
Marc,
moet dan de hele swivel ball van de as af?
(+remmen + steekassen + wiellager die daarnaa weer ontlucht en/of afgesteld moeten worden?)
hoe lang was jij ermee bezig?
nog bpaalde dingen waar ik op moet letten, afgezien van die voorspanning op de lagers die jij beschreef?
grtz,
Yuri
SIII 109D
Yuri,
het moet inderdaad allemaal uit elkaar voordat je er bij kunt.
Als je de remcilinder los maakt van de ankerplaat en voorzichtig met een tyrapp naar opzij vastmaakt hoef je in ieder geval niet te ontluchten.
Als je de remschoenen los maakt en netjes weglegt zoals je ze eruit gehaalt hebt en weer hetzelfde terugmonteerd is het afstellen ook maar een kleinigheidje.
Zorg dat je tijdens het demonteren een bakje eronder hebt staan ivm de uitlopende olie.
Als je zover bent met demonteren dat je de Swivelhousing eraf gaat halen moet je eerst de retainer plaat aan de achterkant losmaken, de slotbout als eerste (deze is langer dan de anderen)
succes,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
het moet inderdaad allemaal uit elkaar voordat je er bij kunt.
Als je de remcilinder los maakt van de ankerplaat en voorzichtig met een tyrapp naar opzij vastmaakt hoef je in ieder geval niet te ontluchten.
Als je de remschoenen los maakt en netjes weglegt zoals je ze eruit gehaalt hebt en weer hetzelfde terugmonteerd is het afstellen ook maar een kleinigheidje.
Zorg dat je tijdens het demonteren een bakje eronder hebt staan ivm de uitlopende olie.
Als je zover bent met demonteren dat je de Swivelhousing eraf gaat halen moet je eerst de retainer plaat aan de achterkant losmaken, de slotbout als eerste (deze is langer dan de anderen)
succes,
Ik heb ook speling in mijn swivels en had in Billing al nieuwe gekocht.
Ben nu aan het demonteren wat redelijk simpel gaat.
Alleen is er een verschil tussen het Onderdelen boek en de Workshop manual (WSM). Het onderdelenboek (p 1J 06) toont onderin je swivel een gewoon lager (217268) terwijl WSM een conisch lager met behuizing/track toont, en dat is wat ik heb.
De track is lichtjes ingevreten en het lager was vroeger waarschijnlijk een lager ...
Is deze track en conisch lager later vervangen door één gewoon lager ???
Graag bevestiging
Henk
Ben nu aan het demonteren wat redelijk simpel gaat.
Alleen is er een verschil tussen het Onderdelen boek en de Workshop manual (WSM). Het onderdelenboek (p 1J 06) toont onderin je swivel een gewoon lager (217268) terwijl WSM een conisch lager met behuizing/track toont, en dat is wat ik heb.
De track is lichtjes ingevreten en het lager was vroeger waarschijnlijk een lager ...
Is deze track en conisch lager later vervangen door één gewoon lager ???
Graag bevestiging
Henk
ik heb inderdaad gelezen dat er eerst conische lagers waren met een veer en nu de bekende Railko bussen. als ik het goed begreep kan je conische vervangen door Railko's maar ik heb zelf geen ervaring.
ik ga de speling op mijn swivel ball nog eens goed onderzoeken en daarnaa waarschijnlijk een revisie set bestellen... weer een weekendje werk.
grtz,
Yuri
SIII 109D
ik ga de speling op mijn swivel ball nog eens goed onderzoeken en daarnaa waarschijnlijk een revisie set bestellen... weer een weekendje werk.
grtz,
Yuri
SIII 109D
Vervolg:
Ik heb de track arm niet verwijderd, alleen de bovenste swivel pin en kon de swivel toen zo verwijderen...
Ik neem aan dat voor montage de track arm toch verwijderd moet worden ?
Henk
Ik heb de track arm niet verwijderd, alleen de bovenste swivel pin en kon de swivel toen zo verwijderen...
Ik neem aan dat voor montage de track arm toch verwijderd moet worden ?
Henk
ja, dat vraag ik me ook af want ik heb begrepen dat daar weer een speciaal stuk gereedschap nodig is.
Henk, Yuri,
Van huis uit zit daar een konisch lager in, als je de mogelijkheid om dat origineel te vervangen zou ik dat altijd doen.
Land Rover kennende is dat meestal niet voor niets.
Van huis uit zit daar een konisch lager in, als je de mogelijkheid om dat origineel te vervangen zou ik dat altijd doen.
Land Rover kennende is dat meestal niet voor niets.
Hoe groot is de speling? kleine speling is te verhelpen door het verwijderen van shims (Ik heb ze altijd alleen onder de railko bush zitten, kweenie of ze eigenlijk aan 2 kanten moeten zitten)
Als het alleen een klein beetje slijtage is is dit voldoende.
Als alle shims zijn verwijdert en je komt nog een heel klein beejte te kort kun je nog proberen om een nieuwe railko washer (het schijfje dat aan het eind van die pen zit) te monteren.
(sommige onverbeterbare beunhazen proberen nog wel eens om 2 van die schijfjes te monteren, maar das vragen om problemen, of eigenlijk meer het ontkennen van problemen die je dan heel duidelijk al hebt)
Uiteindelijk (is het niet voor deze APK dan wel de volgende) zul je er wel niet aan ontkomen om het consiche lager onderin te vervangen.
Dit kan snel:
Pen bij railkobush loshalen
swivelseal loshalen
trackarm loshalen
Het hele spul een stukje naar buiten schuiven, lager vervangen en weer naar binnen schuiven en vast draaien.
Dit snelle mislukt meestal bij het lager dat niet los wil en dan moet je alsnog vanalles demonteren.
Of goed:
wheelhub demonteren (draadje om de remcilinders voorkomt dat de zuiger eruit vallen)
remankerplaat demonteren (REMSLANGEN GEWOON LATEN ZITTEN!!)en aan de kant binden
swivel demonteren.
Als je een beetje op goede voet staat met je onderdelen leverancier zorg je dat je nu alle onderdelen die mogelijk vervangen moeten worden bij de hand hebt (en dus eventueel kunt retourneren als je ze niet nodig hebt) maar ik vervang in iedergeval:
conisch lager (zal wel versleten zijn) + O-ring en swivelseal, dit ding kost haast niets en is nu bereikbaarder dan ooit.
Besteed even aandacht aan de staat van:
kruisjes in aandrijfas
kering/lager in aslichaam
railko bush/washer/pen
Hele operatie is wat bewerkelijker, maar het werkt makkelijker en als je nog iets meer wilt/moet vervangen is het eigenlijk de enige mogelijkheid die niet tot grote ergernis leidt.
Nieuwe swivels zijn duur, maar als ze lekken door roest op de bal is dit wel het moment om ze te vervangen, als ze niet lekken, of de bal is goed en de kering lekt dan alleen de kering vervangen (voorkomen is nu makkelijker dan genezen)
Succes en wijsheid gewenst, Groet,
Wilberth
Als het alleen een klein beetje slijtage is is dit voldoende.
Als alle shims zijn verwijdert en je komt nog een heel klein beejte te kort kun je nog proberen om een nieuwe railko washer (het schijfje dat aan het eind van die pen zit) te monteren.
(sommige onverbeterbare beunhazen proberen nog wel eens om 2 van die schijfjes te monteren, maar das vragen om problemen, of eigenlijk meer het ontkennen van problemen die je dan heel duidelijk al hebt)
Uiteindelijk (is het niet voor deze APK dan wel de volgende) zul je er wel niet aan ontkomen om het consiche lager onderin te vervangen.
Dit kan snel:
Pen bij railkobush loshalen
swivelseal loshalen
trackarm loshalen
Het hele spul een stukje naar buiten schuiven, lager vervangen en weer naar binnen schuiven en vast draaien.
Dit snelle mislukt meestal bij het lager dat niet los wil en dan moet je alsnog vanalles demonteren.
Of goed:
wheelhub demonteren (draadje om de remcilinders voorkomt dat de zuiger eruit vallen)
remankerplaat demonteren (REMSLANGEN GEWOON LATEN ZITTEN!!)en aan de kant binden
swivel demonteren.
Als je een beetje op goede voet staat met je onderdelen leverancier zorg je dat je nu alle onderdelen die mogelijk vervangen moeten worden bij de hand hebt (en dus eventueel kunt retourneren als je ze niet nodig hebt) maar ik vervang in iedergeval:
conisch lager (zal wel versleten zijn) + O-ring en swivelseal, dit ding kost haast niets en is nu bereikbaarder dan ooit.
Besteed even aandacht aan de staat van:
kruisjes in aandrijfas
kering/lager in aslichaam
railko bush/washer/pen
Hele operatie is wat bewerkelijker, maar het werkt makkelijker en als je nog iets meer wilt/moet vervangen is het eigenlijk de enige mogelijkheid die niet tot grote ergernis leidt.
Nieuwe swivels zijn duur, maar als ze lekken door roest op de bal is dit wel het moment om ze te vervangen, als ze niet lekken, of de bal is goed en de kering lekt dan alleen de kering vervangen (voorkomen is nu makkelijker dan genezen)
Succes en wijsheid gewenst, Groet,
Wilberth
Ben net terug van de winkel:
Nieuwe lagers, pakkingen etc gaan halen: 24 euro
Nu maar weer monteren...
Henk
Nieuwe lagers, pakkingen etc gaan halen: 24 euro
Nu maar weer monteren...
Henk
Hoi Henk,
Welke winkel was dat?
En wat heb je precies gekocht?
Ja ik ben nieuwsgierig want ik ga ze waarschijnlijk ook vervangen.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Welke winkel was dat?
En wat heb je precies gekocht?
Ja ik ben nieuwsgierig want ik ga ze waarschijnlijk ook vervangen.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
ik heb vanavond met een aantal mensen zitten kletsen over dit probleem. er zij grofgweg twee oplossingen. shims eruit of echt het hele ding uit elkaar.
als je voor dat laatste gekozen hebt wordt mij door iedereen aangeraden om meteen ff alle olie keerringen te vervangen. je kunt zezelf natuurlijk wel voor je kop slaan als je dat niet doen en het begint na een maand te lekken. kan je WEER een weekendje gaan sleutelen.
met deze stukkies rubber erbij ben ik bang met €24,- niet uit te komen. maar goed, het moet toch gebeuren.
in ieder geval bedankt voor de tips.
hopelijk tot zondag,
Yuri
SIII 109D
als je voor dat laatste gekozen hebt wordt mij door iedereen aangeraden om meteen ff alle olie keerringen te vervangen. je kunt zezelf natuurlijk wel voor je kop slaan als je dat niet doen en het begint na een maand te lekken. kan je WEER een weekendje gaan sleutelen.
met deze stukkies rubber erbij ben ik bang met €24,- niet uit te komen. maar goed, het moet toch gebeuren.
in ieder geval bedankt voor de tips.
hopelijk tot zondag,
Yuri
SIII 109D
Ik heb gekocht voor €24,50:
2 * lager met tegenstukje dat onderin de swivel zit
2 * plaatje dat in bovenste swivelpin gaat
2 * pakking tussen swivel en as
2 * oliekeerring die in de as zit
2 * pakking tussen swivelhuis en wiellager
enigste wat er niet bij is is 2 oliekeerringetjes die op de onder swivel pin zitten
maar die heb ik nog niet losgehaald en weet ook niet of ik dat wel ga doen
Henk
2 * lager met tegenstukje dat onderin de swivel zit
2 * plaatje dat in bovenste swivelpin gaat
2 * pakking tussen swivel en as
2 * oliekeerring die in de as zit
2 * pakking tussen swivelhuis en wiellager
enigste wat er niet bij is is 2 oliekeerringetjes die op de onder swivel pin zitten
maar die heb ik nog niet losgehaald en weet ook niet of ik dat wel ga doen
Henk
Hallo allemaal,
bedankt voor de enorme hoeveelheid tips tot zover.
ik heb ook zelf wat info ingewonnen en boeken bekeken.
morgen ga ik eerst de bovenste pin eruit halen en naar binnen gluren. dan zou ik de bovenkant van de railko bus moeten zien. als die aan gort is moet de hele boel ECHT uit elkaar. ook schijnt dat die pin zelf ook wel eens versleten is. anders wat shimmen ertussenuit as die er nog zitten.
wat betreft de onderkant. als je dat dan los haalt, hoe krijg je dan die lagerschaal uit je swivel ball housing? die zit er toch ingeperst?
grtz,
Yuri
SIII 109D
bedankt voor de enorme hoeveelheid tips tot zover.
ik heb ook zelf wat info ingewonnen en boeken bekeken.
morgen ga ik eerst de bovenste pin eruit halen en naar binnen gluren. dan zou ik de bovenkant van de railko bus moeten zien. als die aan gort is moet de hele boel ECHT uit elkaar. ook schijnt dat die pin zelf ook wel eens versleten is. anders wat shimmen ertussenuit as die er nog zitten.
wat betreft de onderkant. als je dat dan los haalt, hoe krijg je dan die lagerschaal uit je swivel ball housing? die zit er toch ingeperst?
grtz,
Yuri
SIII 109D