109 op schroefveren door de APK
109 op schroefveren door de APK
Hoi,
ik heb een 109 met een nieuw chassis met schroefveren. Het volgens mij eigenlijk een 110 chassis. Is dit een probleem bij de APK, of maakt het niet uit op wat voor veren de auto staat?
ik heb een 109 met een nieuw chassis met schroefveren. Het volgens mij eigenlijk een 110 chassis. Is dit een probleem bij de APK, of maakt het niet uit op wat voor veren de auto staat?
Re: 109 op schroefveren door de APK
Voor Apk niet van belang, mits het deugdelijk bevestigd, (lees) vast zit.
Ed
Ed
Re: 109 op schroefveren door de APK
Idd,apk levert geen probleem op, daar kan je met een 98 er 300tdi met een 19 kenteken komen. Eventueel zou de douane moeilijk kunnen doen.
groet frank
groet frank
Re: 109 op schroefveren door de APK
Ze kijken wel naar je chassisnummer en soms meten ze de wielbasis (horen ze altijd te doen). Zit dat goed tov je kentekenbewijs ? dan is er niets aan de hand.
Als de douane eens besluit een kijkje te nemen of er is bij een steekproef een overijverige keurmeester van de RDW die dat ziet (weinig kans) en aan zijn vriendjes van de doane doorspeelt kan het een ander verhaal worden. Jou wielbasis is anders als die van een 109, technisch gesproken is het chassis jou auto, de rest is versiering
(2/3 moet oud zijn),
Daarnaast voldoet hij niet aan de type goedkeuring van een 109 dus is het geen 109 maar een eigennbouw en dus niet belastingvrij, oftwel pleeg je fraude. Loop je tegen de lamp dan kijken ze hoe lang je de auto al hebt en kan je de niet betaalde belasting (en BPM) betalen incl boete.
Kennis van mij is gefotografeerd met zijn lease auto toen hij friet haalde op zondag. Hij betaalde geen bijtelling. Hij knoeide met de KM boekhouding en gaf op dat hij de auto alleen zakelijk gebruikte. Hij heeft 3 jaar dubbel kunnen betalen. Was met een tweede hypotheek gelukkig op te lossen. De belasting is keihard en je komt er niet onderuit door je van de domme te houden.
Fred101
Als de douane eens besluit een kijkje te nemen of er is bij een steekproef een overijverige keurmeester van de RDW die dat ziet (weinig kans) en aan zijn vriendjes van de doane doorspeelt kan het een ander verhaal worden. Jou wielbasis is anders als die van een 109, technisch gesproken is het chassis jou auto, de rest is versiering

Daarnaast voldoet hij niet aan de type goedkeuring van een 109 dus is het geen 109 maar een eigennbouw en dus niet belastingvrij, oftwel pleeg je fraude. Loop je tegen de lamp dan kijken ze hoe lang je de auto al hebt en kan je de niet betaalde belasting (en BPM) betalen incl boete.
Kennis van mij is gefotografeerd met zijn lease auto toen hij friet haalde op zondag. Hij betaalde geen bijtelling. Hij knoeide met de KM boekhouding en gaf op dat hij de auto alleen zakelijk gebruikte. Hij heeft 3 jaar dubbel kunnen betalen. Was met een tweede hypotheek gelukkig op te lossen. De belasting is keihard en je komt er niet onderuit door je van de domme te houden.
Fred101
Re: 109 op schroefveren door de APK
Tsja, als het chassisnummer klopt.....
Wielbasis mag 1% afwijken met een maximum van 3 cm, het verschil tussen een 109 en een 110 valt dus binnen de toleranties.
Breedte is alleen van toepassing bij grijs kenteken auto's en staat bij geel kenteken niet op het kenteken.
Er zijn natuurlijk gewoon nieuwe (gegalvaniseerde) 109 chassis op schroefveren te koop...
Volgens mij is er alleen een probleem als je een echte kenner treft, en die kans lijkt me bijzonder klein...
Ach, als het verder echt een 109 is, vind ik het (persoonlijk) geen fraude...
(een '98 er tdi op 109 kenteken wordt anders...)
Wielbasis mag 1% afwijken met een maximum van 3 cm, het verschil tussen een 109 en een 110 valt dus binnen de toleranties.
Breedte is alleen van toepassing bij grijs kenteken auto's en staat bij geel kenteken niet op het kenteken.
Er zijn natuurlijk gewoon nieuwe (gegalvaniseerde) 109 chassis op schroefveren te koop...
Volgens mij is er alleen een probleem als je een echte kenner treft, en die kans lijkt me bijzonder klein...
Ach, als het verder echt een 109 is, vind ik het (persoonlijk) geen fraude...
(een '98 er tdi op 109 kenteken wordt anders...)
Re: 109 op schroefveren door de APK
Begrijp me goed, mij maakt het niks uit en of wij het fraude vinden maakt ook niks uit, ons hoeft hij niet te betalen
Ook al is het risico klein er is een risico.
Fred101

Fred101
Re: 109 op schroefveren door de APK
Waarom is dit nu ineens aanleiding tot een hoop discussie, terwijl het monteren van parabolen (zijn toch ook andere veren) nooit leidt tot discussie?
Maar het blijft niet bij schroefveren alleen hè, zijn ook een heleboel extra stangen, heel ander concept van wielophanging.
En dan te bedenken dat er ooit al moeilijk wordt gedaan over een SOA constructie.
Nu ja, mij zal het een zorg zijn en de kans dat je het ooit uit moet leggen, mits netjes uitgevoerd en dat je nergens tegen aan rijdt is nagenoeg nul.
Mocht je ooit een serieuze schade rijden zou het wel eens kunnen wezen dat je in niet (type)goedgekeurde wagen rijdt en een verzekerings probleem hebt. Dat lijkt me het grootste risico, die douane is met beperkt geld altijd weer te regelen, ben ik gezien de "pakkans" niet zo bang voor. Dus misschien wel open kaart spelen naar je verzekeraar alhoewel dit er in nederland waarschijnlijk alleen maar toe leidt dat je direct een andere kunt gaan zoeken. Maar even informeren naar hun tolerantie voor modificaties (en schriftelijk vast alten leggen) kan nooit kwaad.
Nou ja, in iedergeval veel plezierige kilometers gewenst in je defender 109" (lees je tegewoordig vaak in advertenties, nou ja gooi er nog een 2.5 in en je komt aardig in de buurt
)
Groet, Wilberth
PS als de crossmembers allemaal goed zitten voor een 109 is het gewoon een 109 met schroefveren. De 110 is toch echt net ff anders. Maar voor chassis bouwers die beide leveren is deze kruising natuurlijk simpel te maken.
Maar het blijft niet bij schroefveren alleen hè, zijn ook een heleboel extra stangen, heel ander concept van wielophanging.
En dan te bedenken dat er ooit al moeilijk wordt gedaan over een SOA constructie.
Nu ja, mij zal het een zorg zijn en de kans dat je het ooit uit moet leggen, mits netjes uitgevoerd en dat je nergens tegen aan rijdt is nagenoeg nul.
Mocht je ooit een serieuze schade rijden zou het wel eens kunnen wezen dat je in niet (type)goedgekeurde wagen rijdt en een verzekerings probleem hebt. Dat lijkt me het grootste risico, die douane is met beperkt geld altijd weer te regelen, ben ik gezien de "pakkans" niet zo bang voor. Dus misschien wel open kaart spelen naar je verzekeraar alhoewel dit er in nederland waarschijnlijk alleen maar toe leidt dat je direct een andere kunt gaan zoeken. Maar even informeren naar hun tolerantie voor modificaties (en schriftelijk vast alten leggen) kan nooit kwaad.
Nou ja, in iedergeval veel plezierige kilometers gewenst in je defender 109" (lees je tegewoordig vaak in advertenties, nou ja gooi er nog een 2.5 in en je komt aardig in de buurt

Groet, Wilberth
PS als de crossmembers allemaal goed zitten voor een 109 is het gewoon een 109 met schroefveren. De 110 is toch echt net ff anders. Maar voor chassis bouwers die beide leveren is deze kruising natuurlijk simpel te maken.