TD5 koppakking en extra waterseals

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dennis

TD5 koppakking en extra waterseals

Bericht door Dennis »

Hallo,

ik begreep dat het noodzakelijk is bij het vervangen van de koppakking van een
TD5 motor het verstandig is een extra waterseal aan te brengen , ter voorkoming dat je nogmaals water in de motor krijgt. Dit verhaal schijnt te staan in een manual.
Hebben jullie een idee dat een Land Rover dealer de seals standaard aanbrengt
bij het vervanging van de koppakking en dat eigenlijk de bron van het probleem
niet in de koppakking zit ?

Groet,
Dennis
Dennis101

Re: TD5 koppakking en extra waterseals

Bericht door Dennis101 »

Ik kan in de manual niets vinden over een extra seal, misschien staat er wat over in de rave CD.
Het is wel dapper om aan een TD5 te sleutelen zonder manual, heb je al nieuwe kopbouten, paspennen en de juiste dikte koppakking ?

Dennis B.
Dennis

Bericht door Dennis »

Hallo Dennis,

nee ben me aan het orienteren wat te doen, heb er wel een plaatje gezien van deze extra waterseal, schijnt een euvel te zijn van een TD5 motor, men denkt bij
oververhitting aan de koppakking terwijl het dus iets anders is, ik vroeg me dus af of de dealer dit ook weet of gewoon botweg de koppakking vervangt zonder op die waterseal te letten.

Groet
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Heb eens gehoort dat bij de oudere type's Td5 motoren dus van voor 2002, de kop wel eens aan de "wandel" gaat. Waarschijnlijk bedoel jij dit probleem.....???
Dit licht bij deze type motoren aan het feit dat ze plastic paspennen hebben gebruikt bij het in elkaar zetten van de motor (kop op het blok). Doordat er gedurende te lange tijd te veel vermogen wordt gevraagd van de motor, worden deze plastic pennen te warm (smelten) en kan de kop zich over de pakking of het blok gaan verplaatsen, dit hoeft maar een paar tiende milimeter te zijn dan is het al genoeg.
In alle gevallen zal de kop er af moeten (en dus ook worden gevlakt als hij niet te krom is)om deze pennen te vervangen voor stalen en komt er dus ook weer een nieuwe koppakking op, bij mijn weten heeft die ook maar één maat voor een Td5.
In de koppakking zitten normaal alle gaten en gaatjes voor olie- en water kanalen en natuurlijk de verbrandings kamer. Als je hier nog eens extra seals tussen gaat zetten dan werkt de rest niet meer volgens mij(???) .Ik neem aan dat je ze dan alleen in de verbrandings kamer wilt zetten (???) daar waar de temeratuur en drukken het hoogst zijn en waar eigenlijk koper alleen goed afdicht (???)

Ben een beetje confuus, weet niet goed wat je nou eigenlijk wil/bedoelt??

Gr Erik & Blackie (die het inmiddels ook weer doet, dank je Paul)
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De kop van een TD5 mag niet worden gevlakt, als hij buiten de specificaties valt moet hij vervangen worden.
De koppakking is er in 3 verschillende diktes te weten:
1,2mm, 1,27mm en 1,35mm.
Op de oude koppakking staat welke van de 3 het is en deze dikte moet ook weer geplaatst hebben. Deze dikte heeft niets te maken met al dan niet vlakken, want zoals gezegd mag dat niet.

Dennis B.
Pieter

Bericht door Pieter »

hallo Dennis,

Ik heb het nogeens nagevraagd. Het schijnt dat het een goede zaak is
dat er aan de bovenzijde van de cilinderbus een soort rubber laag geplaatst wordt om te voorkomen dat het koelwater erdoor gaat. Ik vraag mij dus af of ook een dealer die een reparatie gaan uitvoeren aan een kop deze handeling verricht.
( ik heb nl een auto gekocht waarbij een neuwe kop is gemonteerd )
Ik bedoel misschien denken ze bij koelwatergebruik aan een koppakking maar heeft het euvel meer te maken met het principe van de losse cilinderbus.
Ik heb er ook een plaatje van dat ik je zal proberen te mailen.
Wat denk jij van dit verhaal ?

groeten,
Pieter
Plaats reactie