geen waadplug..

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ton

geen waadplug..

Bericht door Ton »

Hallo,

Vanmorgen onvoorzien vastgestaan op een botenhelling.Vrij diep water (ruim bumperhoogte, def 90, 300 tdi). Had geen waadpluggen. Iemand enig idee of dit op termijn schadelijk kan zijn? Motor loopt normaal.

Ton.
Jorrit

Re: geen waadplug..

Bericht door Jorrit »

Als het een beetje schoon water was zal ik me er niet te druk om maken.

Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5D Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

De Waadplug dient er alleen maar voor dat er in je bellhouse (koppelingshuis) geen water komt. Vanaf hier kan echt geen water naar je motor anders zou de olie ook hier naar toe kunnen. Als je dus na afloop gewoon kon koppelen is er niets aan de hand. Wel even zorgen dat je een eindje rijdt met eventueel slippende koppelingplaat (of stadsverkeer) om hem te drogen anders kan hij vastroesten aan je vliegwiel.

Let wel er kan wel water in je differentielen zijn gekomen (deze kans is erg groot bij zulke dieptes) Beste is dan om even je diff olie te vervangen (of dit gebeurt is is te herkennen aan de kleur van de olie (wittig is water met olie). Je diff vindt smering met water nl niet erg fijn.........

Groet Bowy
110

Bericht door 110 »

Er zit natuurlijk ook een waadplugplek (geen woordwaard, want geen Nederlands) in het huis van de distributie.
Nou weet ik niet of dat bij die diepte onderwater is geweest, maar daar kunnen de gevolgen veel groter zijn. Wat je in ieder geval zou kunnen doen is even kijken hoe vies de binnen kant van het distributie huis eruit ziet nadat je het filtertje aan de onderkant ("boven" de waadplugplaats) verwijderd hebt.

Het is dan aan jou om te bepalen of je de distributie deksel wil verwijderen.

Succes

P.S.,
bij het vergeten van de waadplug bij je koppeling kan er ook water komen in de startmotor.
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

aha, even niet bij stilgestaan dat dat natuurlijk ook het geval is bij een distributieriem............

Groet Bowy
Ton

Bericht door Ton »

Domme vraag misschien, maar waar zit dat filtertje dan?
Als ik recht naar de motor kijk, dan zie ik middenop het distributiedeksel een grijs (kunststof?) gedeelte. Bedoel je dat?

Ton.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Nee, dat zit aan de onderkant de wadeplug zit er naast, je draait hem uit het plaatje en in het gat, waar in het filtertje zit

succes Jorrit, LR 110" 2,5D Hardtop RHD "Annabel"
http//members.home.nl/jorritkeus
110

Bericht door 110 »

Nou moet ik bekennen dat ik spreek uit ervaring met een 110 2.5 N/A,
maar de waadplug zit dan onderaan de motor (het laagste punt natuurlijk) aan de voorkant van de motor onder de krukaspoelie.
Boven de draad van de waadplug bevindt zich een gaasje (filter) dat gevat is in een dekseltje van het distributie huis (nog steeds aan de onderkant). Asl je dat dekseltje verwijdert heb je een beetje zicht in het distributie huis.

Succes
Ton

Bericht door Ton »

Ik zal morgen bij daglicht eens kijken. In ieder geval vast bedankt voor jullie adviezen zover.
Ik sta telkens weer verbaasd hoeveel kennis te mobiliseren is via internet!

Ton.
Lara C.

Bericht door Lara C. »

Hallo,

Een nog veel dommere vraag waarschijnlijk, maar:
Waar zit de waadplug en wat doet dat ding, waar moet je verder rekening me houden of doen als je het water in gaat, we hebben een 110 van oktober 2001

Alvast bedankt,

Lara C.
Peter Stroomberg

Bericht door Peter Stroomberg »

Lara,

een TD5 heeft geen waadplug nodig! kan je dus lang zoeken!

Ik heb ze er wel bij gekregen. ;-)
110

Bericht door 110 »

Thombraider was toch eerder ?
Plaats reactie