aansluiten verstralers
aansluiten verstralers
Ik heb een aantal nieuwe lampen voor op mijn roofrack aangeschaft. Eerst had ik twee lampen op het roofrack van 70W (24 volt) die met een schakelaar rechtstreeks aangesloten waren op een vrije zekering (8A).
In de nieuwe situatie komen er vier lampen op het roofrack. Ik heb me laten vertellen dat ik dan het beste met een relais kan werken. Een kabel rechtstreeks vanaf de accu en dan via een zweefzekering naar het relais en vandaar naar de lampen en naar de schakelaar.
Paar vragen:
1. Hoe sluit ik een nieuwe draad rechtstreeks op de accu aan? Is er ergens een startpunt ofzo? Ik neem tenminste aan dat het niet fysiek rechtstreeks op de accu's moet.
2. Moet het relais zo dicht mogelijk bij de accu of juist dicht bij de lampen?
Graag een zo uitgebreid mogelijke beschrijving van hoe het moet. Overigens gaat het om een serie 3 ex-defensie. Alvast bedankt voor alle antwoorden!
In de nieuwe situatie komen er vier lampen op het roofrack. Ik heb me laten vertellen dat ik dan het beste met een relais kan werken. Een kabel rechtstreeks vanaf de accu en dan via een zweefzekering naar het relais en vandaar naar de lampen en naar de schakelaar.
Paar vragen:
1. Hoe sluit ik een nieuwe draad rechtstreeks op de accu aan? Is er ergens een startpunt ofzo? Ik neem tenminste aan dat het niet fysiek rechtstreeks op de accu's moet.
2. Moet het relais zo dicht mogelijk bij de accu of juist dicht bij de lampen?
Graag een zo uitgebreid mogelijke beschrijving van hoe het moet. Overigens gaat het om een serie 3 ex-defensie. Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Re: aansluiten verstralers
ex defensie is toch 24V. Je maakt een draadoogje aan een dikke draad (zeg maar zo dik als een 220V ader) dat maak je aan de accuklem (plus) vast. De andere kant aan een relais (plaats die maar waar je wilt). Aan het relais maak je zo'n zelfde dikke draad welke naar de lampen gaat (deze laat je van lamp naar lamp gaan,(parallel, niet in serie, elke lamp heeft dus een eigen aarde en een gedeelde plus), je kan ook 4 of 2 draden trekken (dan kun je normale dikte gebruiken)
Dan een schakelaar op je dash en die maak je met zijn ene contact aan de aarde en de andere gaat naar het 24V relais (de spoel aansluiting) De andere spoelaansluiting gaat naar een geschakelde plus (dus na je contactslot, kan je ze niet vergeten) Maak ze los inschakelbaar van de koplampen. Dat zijn het namelijk werklampen en die mag je 4 hebben). Als je lampen 12V zijn en je auto 24V kun je de lampen per twee in serie schakelen.
Fred101
Dan een schakelaar op je dash en die maak je met zijn ene contact aan de aarde en de andere gaat naar het 24V relais (de spoel aansluiting) De andere spoelaansluiting gaat naar een geschakelde plus (dus na je contactslot, kan je ze niet vergeten) Maak ze los inschakelbaar van de koplampen. Dat zijn het namelijk werklampen en die mag je 4 hebben). Als je lampen 12V zijn en je auto 24V kun je de lampen per twee in serie schakelen.
Fred101
Re: aansluiten verstralers
Die truc om twee om twee te schakelen met 12V lampen:ideaal. Regel dan wel dat de lapmen symetrisch bedrad zijn, zodat als je dan een lampje stuk hebt het gepaarde lampje ook uit gaat en er een symmetrisch lichtbeeld overblijft. En 12V lampjes zijn zooooveel makkelijker verkrijgbaar.
Goed verhaal. Tekening nodig?
Zie eerdere zeer handige bijdrage van Frans Bonnes:
[www.prikpagina.nl]
Just in case you need it
Sander Lelieveld
"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
Meer over de tuff van puff op [snorkel.runde.nl]
Goed verhaal. Tekening nodig?
Zie eerdere zeer handige bijdrage van Frans Bonnes:
[www.prikpagina.nl]
Just in case you need it

Sander Lelieveld
"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
Meer over de tuff van puff op [snorkel.runde.nl]
Re: aansluiten verstralers
24V lampjes zijn errug makkelijk te verkrijgen bij een vrachtwagen onderdelen handelaar.
Bijv Dronk (bij mij achter)
JW
Bijv Dronk (bij mij achter)
JW
Re: aansluiten verstralers
daar heb je niets aan als je onderweg bent, zo is me al te vaak gebleken. Ik hoor vaak van mensen dat ze makkelijk verkrijgbaar zijn, maar 12V is altijd makkelijker, elk benzinestation heeft ze. Zelfs als je makkelijk aan 24V kunt komen (wat mij dus erg tegenvalt, maar OK) is 12V eht nog veel makkelijker. In verhouding klopt dat wel. zelfs een bouwmarkt heeft ze. Zelfs de Aldi. De Hema. De tankstations, de Hoogvliet (jaja, een supermarkt). Ga zo maar door. En daar geldt wel dat 24V no way is. Ik vind dat makkelijk. ERG makkelijk.
Ik noem dat een groot verschil. Als ik ergens ben met stukke lampen, en heb geen vervangende, wil ik geen tijd verknallen met het zoeken naar een truck-center
Zo duidelijker?
Sander Lelieveld
"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
Meer over de tuff van puff op [snorkel.runde.nl]
Ik noem dat een groot verschil. Als ik ergens ben met stukke lampen, en heb geen vervangende, wil ik geen tijd verknallen met het zoeken naar een truck-center

Zo duidelijker?
Sander Lelieveld
"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
Meer over de tuff van puff op [snorkel.runde.nl]
Re: aansluiten verstralers
Ik heb gewoon twee setjes reserve lampjes. En die haal ik gewoon bij Brezan. Nooit problemen.
Arnold.
Re: aansluiten verstralers
Stukken duidelijker
tis maar hoe je het belicht.
Je hebt wel gelijk hoor.
JW die nu over is op 12V
tis maar hoe je het belicht.
Je hebt wel gelijk hoor.
JW die nu over is op 12V
Re: aansluiten verstralers
Als je alles ervan wil weten kijk dan ff bij de LRCH in de agenda.
Ze hebben ergens in maart een lampen op je roofrek avondje.
Suks
JW die er ook aan moet geloven, omdat ik 4 lampen in de schuur heeft liggen.
Ze hebben ergens in maart een lampen op je roofrek avondje.
Suks
JW die er ook aan moet geloven, omdat ik 4 lampen in de schuur heeft liggen.
Re: aansluiten verstralers
de lampen die je van mij gekocht hebt toevallig?
ik moet zelf dus ook nog monteren. Beetje koud nog hè...Jan Willem schreef:
ik moet zelf dus ook nog monteren. Beetje koud nog hè...Jan Willem schreef:
Re: aansluiten verstralers
Ja en een zoldertje waar ik druk tekeer aan het gaan ben
zaten er maar 48 uren in een dag.
JW
zaten er maar 48 uren in een dag.
JW