motor/bak ombouw

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rob vd Berk

motor/bak ombouw

Bericht door Rob vd Berk »

Hallo,

Weet iemand of het mogelijk is om een classic die nu is uitgerust met een 3.5 V8 met carb.en een 3 traps automaat [van gm],zonder al te grote aanpassingen om te bouwen is naar een handgeschakelde 3.9?
De motor en bak zijn prima [en evt.binnenkort te koop],maar ik wil graag iets meer vermogen en niet die hoge toerentallen op de snelweg.[3200omw/min bij ongeveer 120km/u].
En handgeschakeld omdat ik graag terrein rij en het liefst dan een handmatige bak wil [lt77] en een zelfbedienbaar diff.lock.
Ik heb al een keer een automaat verspeeld met een terrein rit en een automaat bevalt me niet zo goed.Ik doe het liefste alles zelf.
En een 3.9 omdat die sterk en betrouwbaar is.
Als iemand een handgeschakelde 5 bak heeft liggen met een goed blok [zonder teveel km.]hou ik me aan bevolen.
En alle tips zijn welkom!

gr.Rob
88serie123

Re: motor/bak ombouw

Bericht door 88serie123 »

Moet zonder meer passen. Je kan ook kijken voor een 3.5 EFI. Deze heeft al 165 pk en de 3.9 Efi 182 pk. Voor de bak kan je eventueel ook kijken naar een LT85. Deze is speciaal voor de V8 gebruikt. Ik weet alleen niet of dit voor de Defender was als de RRC. Succes met de zoektocht. Misschien bij Ter Horst of Jansen. Eventueel inruilen.
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Het 3.9 blok is minder betrouwbaar als de 3.5 de 4.0 is dan een betere keus, deze heeft veel minder last van scheuren in de cylinderwand. Op de 3.9 en 4.0 passen gewoon jou oude carb's. Ook is de lt77 niet heel erg sterk bij aankoop moet je het tandwiel van de tussenbak zeker nakijken en eventueel vervangen door een cross drilled exemplaar. Ook past de lt 77 niet in de tunnel van jou automaat (2 deurs van voor 83 oid).

groet frank
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Midden jaren tachtig had men een schoefbare tunnel voor de 5bak. Dan kun je die gewoon wisselen.

Jurriaan
'53 S1 80"
'88 D90 HT
Rick

Bericht door Rick »

Rob,

Onder onze Disco I V8 EFI zit een R380 versnellingsbak. De R380 zou mijn voorkeur hebben, ken mensen die een Defender hebben met over de 200 pk met een R380, zonder problemen.

Succes!

Gr. Rick
[www.landrovergek.nl]

<a href="[www.landroverwereld.nl] src="[www.landroverwereld.nl];
Ook een online foto album?
Meldt je aan op: [www.landroverwereld.nl]
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Hoi Rob,

Ik heb geprobeerd je een meel te sturen, maar niet gelukt op de een of andere manier, kun je mij je mailadres nog een keer geven?

Groetjes, JC
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

wil je het zelfde als ik dan?

mijn mailtje kwam ook terug.
Rob vd Berk

Hoi,

Is de lt 85 geen 4 bak?
volgens mij is de lt 95 een 5 bak.
Mij gaat het met name over de passing bij mijn baktunnel.
Of ik daarmee goed wegkom.
Ik weet dat de lt 77 niet echt een degelijke bak is [ik had hem in mijn def.200tdi]
De r380 is een betere optie wat mij betreft,maar past het geheel zonder meer in mijn auto zonder mijn tunnel helemaal aan te hoeven passen...
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De LT95 is een 4 bak en de LT85 is een 5 bak.
De LT95 is een geheel met de tussenbak en bij de LT85 komt er een LT230 tussenbak achter.

Dennis B.
Rob vd Berk

hoi frank,

Ik weet dat de lt77 niet een echt degelijk exemplaar is.ik heb hem al eens vervangen bij mijn oude def.200tdi,en het tandwiel gedeelte van mijn tussen bak is toen ook aangepast voor zo'n voorgeboord exemplaar,voor de extra smering.
Ik heb een R-R met een 4 deurs koets,bwj '74 met een lt230 tussenbak.
waar ik vooral mee kamp is het probleem dat volgens mij het een en ander niet uitkomt op mijn bestaande tunnel,die zou ik dan van een handgeschakeld model moeten overlassen.[staat me tezeer tegen]
En de 4 liter waar jij over spreekt is de bekende torr motor??
Ik ken wel de 4.2,3.9 maar geen 4liter.[wel in de nieuwere types]
Volgens mij lag in mijn ex stage one een lt 95,dit was ook een degelijke bak[5versn]
Er moet toch iemand zijn die hier al eens zijn vingers aan verbrand heeft?
Ik wil graag het zaakje ombouwen,[weg met die carb.]maar het moet geen mega klus worden,dat zie ik niet zitten.
Mijn oude stage one reed ook prima met de 3.5 en een 4 barrel weber met gasmixer,en 5 bak.
Mijn range rijd max. 160km/u en dan zit ik vol in de toeren,is niks..........

gr.Rob
Rob vd Berk

ok.,dit moet een zeer degelijke versnellings bak zijn.[dacht ik]
Weet je misschien ook of die zonder al te veel romp slomp ipv. mijn automaat.[3traps] kan lepelen?
Rob vd Berk

Ik denk dat ik morgen eens ga telefoneren met ter horst.
Die zullen ook wel het meeste hebben liggen denk ik.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Ik heb mij nooit zo met Range Rovers (en Discovery's) beziggehouden.

Dennis B.
Floris - S2A FC

Bericht door Floris - S2A FC »

Dit is wellicht een interessante site om eens te bekijken;
[users.lia.net]
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

En een R380 misschien? Die hebben ook nog in de allerlaatste classic Range Rovers gelegen en staan wat beter bekend dan de LT77. Ze worden nu nog steeds gemonteerd in bijvoorbeeld de Defender Td5.

Jurriaan
'53 S1 80"
'88 D90 HT
Disco

Bericht door Disco »

Ik moet diep graven maar ind. een 4,0 liter is de benaming voor de 3,9 maar dan geleverd in de VS het slagvolume is het zelfde als de 3,9 er zal wel een iets andere afstelling vanwege de uitlaatgassenemissiebeperkingen(3Xwoordwaarde) in de VS
Bij Jansen used vertelde men 3,5>4,6 zelfde blok je kan je voorstellen hoe groter de cilinders des te minder wand des te eerder problemen.

Ik zou eens gewoon wat rondvragen in princiepe kan alles.

Theo
Rob vd Berk

interessant om te lezen,bedankt voor de info.

gr,Rob
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Rob,

Ik zal mij wel vergissen met de 4,0, maar het blok dat op de 3,9 volgt (4,2 of 4,4 dan) heeft meer afstand tussen de zylinders en is dus betrouwbaarder.
En als jij een 4 deurs koets hebt heb je grote kans dat je een koets hebt waar een 5 bak zo onder past. Maar eens een foto van jou auto vanbinnen, dan zijn er vast wel mensen die kunnen zien uit welk jaar de koets is en of er dus zo een 5 bak onder past.

groet frank
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

[www.british4x4.nl]

hier staan alle echte Rover blokken op een rijtje.

3528 cc
3948 cc
3950 cc
4275 cc
4554 cc

gr,

Roland
Plaats reactie