voorgloeien serie II A

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
larofreak

voorgloeien serie II A

Bericht door larofreak »

mijn diesel gloeid niet meer voor als ik voor gloei staat er wel spanning op en ik heb de weerstand gemeten en ze geven wel de stroom door waar kan het aan liggen?
Yuri

Re: voorgloeien serie II A

Bericht door Yuri »

Hoi ...?,

Als ik het goed heb is het, net als bij mijn SIII 109D, een serie systeem.
Je wilt dus eigenlijk weten of er STROOM loopt.
Dat kan je met een flinke universeelmeter doen maar dan moet je ook draden gaan loshalen.
Het is makkelijker om OVER één van de gloeipluggen te meten. Dat betekent dus van het ééne contact van de plug naar het andere. Daar zou je enkele volts moeten meten op het moment dat je gloeit (<4V als ik het goed heb)

Waarschijnlijk zal je niets meten omdat er geen gloeistroom loopt. Dan is de volgende stap SPANNING meten vanaf de gloeiplug die het dichtst bij 12V/24V zit. (meten t.o.v. massa) Steeds verder naar “beneden” tot je geen spanning meer meet. Wanneer je niets meer meet is de plug daar boven waarschijnlijk ausgefikt. Als je zelf op je laatste plug nog een flinke (>5V) spanning meet maakt de andere kant van deze laatste plug geen goed contact met massa.

Success,

Yuri
SIII 109D
aad G

Re: voorgloeien serie II A

Bericht door aad G »

of effe pluggen eruit halen en aansluiten op je accu.
Let wel even op het viltage en dat die dingen in een paar sec. witheet worden
Sue

Re: voorgloeien serie II A

Bericht door Sue »

Met die tip had je een paar weken eerder moeten komen, Aad. Ik heb er dus een opgeblazen. It's not a pretty picture!

Sue en Leopold "gewoon op vier spiralen in serie"
SirMartin

Re: voorgloeien serie II A

Bericht door SirMartin »

Tja dat is les 1 van de serie en parallel schakeling... let even op voor welke spanning ze geschikt zijn Ga ze niet zomaar aan een accu hangen... of 2 accu's bij een lightweight. Stroom meten wordt ook redelijk moeilijk of je moet een ampere meter hebben die redelijk hoge stromen kan meten. Dat kunnen niet veel hobbymetertjes. dan kan je beter spanningmeten. Als ze in serie staan en er is er 1 kapot dan zal daarover de volledige accuspanning staan... omdat het een open verbinding is en er geen stroom loopt. Dus met een hoogohmige voltmeter meet je de accu spanning. Of je moet ze er er alle 4 uithalen en aangesloten laten en even kijken welke wel of niet gloeit maar dat ligt er ook weer ana of ze parallel of in serie staan of beide. Anders even ohms doormeten.

Martin
Plaats reactie