Een ezel stoot..........

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Keesje ( Disco 3,5 V8 1990 )

Een ezel stoot..........

Bericht door Keesje ( Disco 3,5 V8 1990 ) »

Vanochtend hierdaar wat olie vervangen en dat ging lekker snel, nog wat tijd over dus ik denk: we gaan eens lekker poetsen, stofzuigen, alles reiniger, glasses ( ook lekker ) dan nog even door de wasstraat. Wat was tie weer mooi. Ik denk ik pomp de banden even op. Rechtsachter ging goed, links achter ik zet de
nippel er op en ploep pssst, springt het ventiel eruit. @$#@$@
kan gebeuren. Ik de vrouw gebeld, had geen krik en wielmoer sleutel bij ( lag nog onder de carport ivm. grote schoonmaak ).
Om het wachten wat verkorten denk ik laat ik de voornbanden ook nog maar even oppompen en ja hoor ploep pssst $#@$@
Twee lege banden dus. Inmiddels een wiel vervangen en zeer voorzichtig op de parkeerplaats aldaar gezet. Morgen gaan we weer verder alleen moet ie nu een nachtje buiten slapen.

Eigenlijk is de grote vraag . kan dit nu zomaar gebeuren of heeft de bandenboer indertijd zitten slapen, je moet er niet aan denken dat dit onderweg gebeurt.
Voor de zekerheid laat ik de ander wielen ook maar even controleren.
Niet meer zo Lightweight

Re: Een ezel stoot..........

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Dat ziet er slecht uit voor de bandenboer, hij heeft met zekerheid verkeerde ventielen gebruikt. Ieder ventielgat heeft zijn eigen ventiel. Dit is afhankelijk van de diameter van het gat en of het een stalen velg of een aluminium velg is. In jouw geval zullen het alu-velgen zijn, neem ik aan? Als je de diameter kunt opmeten kan ik je wel vertellen wat daar in hoort.

Zijn de ventielen gebroken of zijn ze er doorheen getrokken?
En welke codes of teksten staan er op dat ventiel? Meestal staat dat op de ventielvoet die in gemonteerde toestand aan de binnenzijde zit.

De doortrekkracht is voor het eenvoudigste ventiel al 480N, dat trek je er niet zomaar uit.
Alle eisen gesteld aan ventielen velgen en banden zijn vastgelegd in de ETRTO-richtlijnen. Dat staat voor European Tire and Rim Technical Organisation. Alle producenten in Europa en de producenten die in Europa leveren houden zich aan deze richlijnen.
Het is mogelijk dat er ooit een slecht ventiel gemonteerd kan worden, maar meerdere op één voertuig is zelfs statistisch onmogelijk.

De bandenboer is dus vreselijk in de fout gegaan.

Kees
Keesje ( Disco 3,5 V8 1990 )

Bericht door Keesje ( Disco 3,5 V8 1990 ) »

Waar de ventielen zijn weet ik niet. Ik duw de nippel erop en pssssssst met een flinke plof ventiel weg. Kan toch niet in de band zitten nu. Ik denk eerder er uit geschoten. Zojuist een extra RR velg geleend en de auto weer thuis gezet. er zitten RR Vogue velgen onder. Morgen eerst maar eens naar Euro master. De banden lagen er al op toen ik hemkocht dus ik weet niet wie dit gedaan heeft maar lijkt mij levensgevaarlijk.
wilberth

Bericht door wilberth »

hmm, verhaal halen wordt dus moeilijk, maar zou voor de zekerheid even laten controleren.

Nog goed dat je er zo achter komt.

Groet, Wilberth
Plaats reactie