Synthetische versnellingsbak en motorolie wel/niet doen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hendrik "Blue-Box" SIII

Synthetische versnellingsbak en motorolie wel/niet doen?

Bericht door Hendrik "Blue-Box" SIII »

Op mijn werk heb ik synthetische oliën ter beschikking die we in vrachtwagens gebruiken, dat spul is goed en voor mij ?goedkoop?, maar is het ook geschikt voor mijn LaRo 88 SIII 2.25 Diesel 1979?

Kunnen de keringen van de motor, assen, bakken en stuurhuizen hiertegen?
Is het niet ?te goed? voor mijn oude techniek?
Weekt het niet vuil los wat we helemaal niet los willen weken?

Wie heeft er ervaring?

Groet, Hendrik.
janzzen

Re: Synthetische versnellingsbak en motorolie wel/niet doen?

Bericht door janzzen »

hoi Hendrik
ikzelf zweer bij synthetische olieen, het is zoveel beter voor je motor dan mineraal
je kunt het letterlijk voelen aan de auto als je voor het eerst met syntheet rondrijd!
voor je keerringen hoef je niet bang te zijn, en " te goed " is bij motor olie niet mogelijk volgens mij, als je de voorgeschreven diktes aanhoud en multigrade gebruikt vaar het hoort zal dat geen problemen opleveren.
kom ik op je tweede vraag, en daar zit hem de kneep, ikzelf heb een motorblok van een honda cb 500 f behoorlijk om zeep geholpen door ineens over te gaan op full synth, er zijn stukken ( en nu praat ik over een soort scherfjes verglaasde olie resten tot wel 3 mm) troep voor de oliesproeiers en uitloopkanalen gaan zitten....
het resultaat mag je raden maar krukas en drijfstangen zagen er ineens heel anders uit dan meneer honda bedoeld had. losgeweekt door de nieuwe olie dus. wel mooi om te zien was hoe in het blok zichtbaar was tot hoever de nieuwe olie in de carterpan had gezeten, blinkend aluminium met daarboven nog de zwarte resten mineraal.
een onomwonden " ja of nee " kan ik je dus niet geven, wel kan ik je aanraden om eerst halfsynteet te gebruiken om je motor een tijd op te laten lopen en dan 2x kort achter elkaar olie te verversen ,pak em beet 3 a 4000 km hooguit zodat vastgezet residu langzaam word opgelost inplaats van losgeweekt in zn geheel. als je een erg vies motorblok hebt met een redelijk hoge slijtage en veeeel kilometers denk ik dat je je moet afvragen of je dr beter van word, als je de mazzel hebt zoals ik en een auto hebt waar een vers blokje in zit zou ik het ZEKER doen

nou het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je dr wat aan hebt.
succes ermee
janzzen
Henk Nouwen

Re: Synthetische versnellingsbak en motorolie wel/niet doen?

Bericht door Henk Nouwen »

Niet doen , een wat oudere moter zal door de reinigende werking van een
synthetische olie olie gaan verbruiken,alle oude kool resten worden verwijderd
waardoor overal wat meer ruimte komt ook op o.a. je olieschraapveren.
hij zal leterlijk olie gaan zuipen.

Groeten Henk N. en "Mathilda"
Plaats reactie