Waarschuwingslampje remmen S3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert 88 SIII D

Waarschuwingslampje remmen S3

Bericht door Geert 88 SIII D »

Hallo allemaal,

Ik heb een 88 SIII diesel uit 1977 met de voorremmen van een 109 (schijnbaar af fabriek bepaalde duitse legeruitvoering.

Nu lekte er van alles, heb de cilinders vervangen en ook de hoofdremcilinder, nu blijft het lampje nog branden en remt hij nog niet goed, ik vrees lucht want als ik \merteen rem heb ik druk maar na wat meer tijd trap ik het pedaal weer naar de bodem, hij lekt schijnbaar nergens.

iemand goede iedeeen

Groetjes

Geert van Dongen
Apke

Re: Waarschuwingslampje remmen S3

Bericht door Apke »

OK, als je alle cilinders hebt vervangen, dan kunnen we dat uitsluiten.
Behalve de metalen remleidingen, zitten er ook drie kunstof remleiding-tussenstukjes. Twee maal een de voorkant en 1 maal aan de achterkant. Deze kunnen week zijn en lekken.

Verder kan je lucht in het systeem hebben. Zelf heb ik ooit een systeem gekocht waarbij je het gehele remcircuit onder lichte overdruk zet en wat zelf (doormiddel van een flesje) de remolie bijvult. Ontluchten is dan een kwestie van ontluchtingsnippels open draaien en aftappen.
Volgens mij heb ik dat ding ooit bij Brezan gekocht. De overdruk komt van een autoand die maximaal 1,5 bar druk mag hebben.

Als het systeem lekt, moet je dit kunnen zien aan het remvloeistof reservoir. De remolie moet zakken, wat ook je controlelampje doet branden.

Verder zou je kunnen kijken naar je vacuum. Hoewel dit er niet voor mag zorgen dat je het pedaal naar de bodem trapt, kan dit het remmen wel sterk verzwaren als deze niet goed werkt.

Sterkte,

Apke
www.larrie.nl
jo fo

Bericht door jo fo »

hoe zakt hij naar de boden, bij het op de pendaal trappen met druk of in een keer dat is van belang. met druk is dat lucht. in een keer is het dan met pompen wel op druk te krijgen. dan is het afstellen van de remvoeringen. en lekken zie je dan ergens olie liggen.

jo
AadG

Bericht door AadG »

Probleem is dat er lucht blijft zitten in de bovenste remcilinders aan de voorkant.
Ook een easybleed systeem haalt dat er niet uit.

Effe nadenken ........... je moet even met z`n tweeen zijn.

Voor je ankerplaat gaan zitten, onderste cilinder met je knieen indrukken.
Onluchting open zetten.
Iemand rempedaal zachtjes in laten drukken en dan de bovenste cilinder, als hij naar buiten wil komen, beide cilinders weer naar binnen drukken.
Ontluchtingsnippel weer sluiten.
Zo pers je na een paar keer alle lucht eruit.

Ik dacht het zo goed ging.
Heb Ron Bolleboom het een keer zien doen.
Hij heeft hier ook een gebruiksaanwijzing van.
Remco

Bericht door Remco »

HH,
Dat lampje reageert op het rembreukbeveiligings"schuifje" zit aan de binnenzijde van je rechter chassisbalk, ter hoogte van je smeerolie filter in het midden zit er een electrich contact geplaatst. Als je deze losdraait kun je zien of deze verschoven is. Dit wil wel gebeuren als er ergens een breuk(lekage) is of bij te fanatiek ontluchtten. Hij scheidt danwel voor en/ of achter.
Met een schroevendraaier kun je deze weer terug in het midden zetten.

Remco
fred101

Bericht door fred101 »

Daarnaast is het van belang dat je de slag van je pedaal goed stelt, Zowel de stand als vrije slag. En ik ga er vanuit dat je de goede vervangings hoofdremcilinder hebt gebruikt (niet voor een 88 als je 109 remmen hebt)

Fred101
AadG

Bericht door AadG »

check je mailbox, daar staat het hele verhaal zoals het hoort
Geert 88 SIII D

Ik zal hier nog eens naar kijiken, ik heb er niet aan gedacht dat hier ook nog verschillen in zitten.

bedankt voor de reactie

Gr. Geert
Geert 88 SIII D

Jo, ik heb geen lek en de voeringen zijn afgesteld zoals ze altijd stonden?

bedankt voor de reactie

gr. Geert
Geert 88 SIII D

Aad,

alvast bedankt

gr.

Geert
Geert 88 SIII D

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik zag er gisteren ( na drie dagen sleutelen) een gat in.

Nu weet ik weer waar te zoeken.

Groetjes

Geert
Plaats reactie