verwarmde brandstof

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Onno

verwarmde brandstof

Bericht door Onno »

ik lees net dat er miljoenen euro's bij pomphouders verloren gaan aan "spookliters".

Als de brandstof uit de tankwagen warmers is, dan de tank bij het tankstation. Gaat de brandstof krimpen effectief betekent dit dat er minder liters brandstof in de ondergrondse tank zit als er aanvankelijk door de tankwagen ingepompt is.

dit werkt ook andersom:
Stel ik tank mijn defender tot 3 kwart vol. Ik verwarm mijn tankinhoud tot bijvoorbeeld 25 graden. De diesel in mijn tank zet uit en mijn tank is vol.

Kan ik nu net zoveel kilometers maken als met onverwarmde of gekoelde diesel??
Huub Pennings

Re: verwarmde brandstof

Bericht door Huub Pennings »

Nee want je tank zet ook uit,
Huub Pennings

en de pomp.
Huub Pennings

de enegieinhoud van de diesel per liter neemt omgekeerd evenredig af met het toegenomen volume.

;-)

Huub
Ed

Bericht door Ed »

Mee eens, de verbrandingswaarde is namelijk circa 40.000kJ/kg en niet kJ/liter
of te wel gewicht gerelateerd.
Apke

Bericht door Apke »

Dit verhaal wordt redelijk theoritisch (maar ja, je had er zelf om gevraagd).

Allereerst, ja de hoeveelheid (in liters) brandstof zal inderdaad bij verwarming toenemen.
Het zal echter minimaal zijn. Bij tankstations gaat het om etterlijke 10.000-den liters en dan ga je inderdaa praten over liters meer of minder.
Maar OK. De hoeveelheid brandstof in je tank zal toenemen.

Wat gebeurd er nog meer:
De fiscositeit (vloeibaarheid / stroperigheid) zal toenemen naarmate de brandstof warmer wordt. Brandstof is zo gemaakt, dat hierin nauwlijks verschil zit, maar als je op koolzaadolie, frituurvet, lijnzaadolie, of iets dergelijks gaat rijden, zal je dit wel merken.

Door de verbeterde fiscositeit (vloeibaarder) zal de brandstofpomp de brandstof beter kunnen pompen. Dit houd in dat de pomp meer kracht overhoud om de brandstof op druk te zetten (in geval van een diesel) waardoor de druk op de verstuivers iets hoger zal zijn en er iets meer brandstof in de motor gespoten wordt.

In geval van een benzine motor zal ook de druk door de pomp iets toenemen, waardoor er iets meer brandstof door de sproeiers geperst word. Verder verdampt de warme brandstof beter.

Wat is echter het geval:
De ontbrandingswaarde van de brandstof zal per liter afnemen. De hierbovenstaande voordelen worden dus teniet gedaan door de ontbrandingswaarden.
Dit is te vergelijken met warme lucht. Deze kan minder zuurstof bevatten. Daarom dus een interkoeler achter de turbo.

Conclusie, ik denk dat je net zoveel kilometers kunt maken met warme als met koude brandstof.
In geval van een Landrover kan je beter spreken dat je met koude als met warme brandstof even lang in het zand kan spelen ;-) .

Volgens mij ben ik niets vergeten.

Apke
www.larrie.nl
Onno

Bericht door Onno »

jammer, ik dacht even een manier te zien om de pomphouders te foppen. Ik bedacht net ook dat het verwarmen van de diesel energie kost wat de dynamo moet opbrengen. Dit kost ook weer extra brandstof.

bedankt voor alle uitleg.

Onno
Plaats reactie