Type motorolie, welk merk?
Type motorolie, welk merk?
Hoi,
Ik heb even de postings over de olie gevolgt, ben er wel achter dat in mijn 2,25 liter diesel SIII 20W50 moet... maar heb gehoord dat veel fabrikanten er chemicalien bij gooien wat voor moderene blokken geen probleem is maar wat al de aanslag in oude blokken los weekt... dot waarde ofzo zou dat heten.
Nu is mijn vraag dus wat is een goed merk olie wat ik er in kan doen?
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee wat voor olie het best is...
Mijn oliepijlstok staat al op het onderste streepje... dus moet binnekort bijvullen.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977
Ik heb even de postings over de olie gevolgt, ben er wel achter dat in mijn 2,25 liter diesel SIII 20W50 moet... maar heb gehoord dat veel fabrikanten er chemicalien bij gooien wat voor moderene blokken geen probleem is maar wat al de aanslag in oude blokken los weekt... dot waarde ofzo zou dat heten.
Nu is mijn vraag dus wat is een goed merk olie wat ik er in kan doen?
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee wat voor olie het best is...
Mijn oliepijlstok staat al op het onderste streepje... dus moet binnekort bijvullen.
Groet,
Martin
Re: Type motorolie, welk merk?
Als je niet weet wat er nu inzit:
Aftapen, nieuw filter en nieuwe olie !
Niet teveel bezuinigen op olie, en om de zevenduizend kilometer vervangen.
Bijna alle fabrikanten dopen hun olie, of je dat problemen gaat opleveren weet ik niet (geen ervaring mee) maar als je bang bent dat er "van ales losweekt", vervang dan de olie (een paar keer) eerder (om de duizend kilometer).
Succes.
Aftapen, nieuw filter en nieuwe olie !
Niet teveel bezuinigen op olie, en om de zevenduizend kilometer vervangen.
Bijna alle fabrikanten dopen hun olie, of je dat problemen gaat opleveren weet ik niet (geen ervaring mee) maar als je bang bent dat er "van ales losweekt", vervang dan de olie (een paar keer) eerder (om de duizend kilometer).
Succes.
Re: En andere olie checken en zonodig bijvullen.
Ah bedankt voor de tip. Ja dat is wel slim om op korte tijd de olie weer te vervangen.
Nu had ik nog een vraagje.. als ik het oliepeil van de olie controleer en zonodig bijvul van het differentieel en de fuzeekogelhuizen en andere plekken moet er dan een nieuwe afdichting rond of maakt dat opzich niet uit?
Daar heb ik ook weer geen ervaring mee maar moet er wel naar kijken dan weet ik in ieder geval de staat van de auto.
Groet,
Martin
[people.zeelandnet.nl]
Nu had ik nog een vraagje.. als ik het oliepeil van de olie controleer en zonodig bijvul van het differentieel en de fuzeekogelhuizen en andere plekken moet er dan een nieuwe afdichting rond of maakt dat opzich niet uit?
Daar heb ik ook weer geen ervaring mee maar moet er wel naar kijken dan weet ik in ieder geval de staat van de auto.
Groet,
Martin
[people.zeelandnet.nl]
De meeste bekende merken verkopen oliesoorten van verschillende kwaliteiten. Hiervoor geldt helaas ook hoe beter, hoe duurder. Kwaliteit staat omschreven in de API code( min of meer) en de op de verpakking vermelde toevoegingen, als b.v. VDS, VDS2 (Volvo Drain Specification), Longlife (Deutz/MWM), Mil.(CAT) , etc.
Hier zit vaak nog een code bij die de specificatie zijn van deze instantie en daar ook op te vragen is. Meestal geldt dat hoe meer goedkeuringen, hoe beter(en duurder) Het ligt aan jezelf hoe ver je wilt gaan.
Zelf gebruik ik Shell Sirius 15W40.
Groet, Jan F.
Hier zit vaak nog een code bij die de specificatie zijn van deze instantie en daar ook op te vragen is. Meestal geldt dat hoe meer goedkeuringen, hoe beter(en duurder) Het ligt aan jezelf hoe ver je wilt gaan.
Zelf gebruik ik Shell Sirius 15W40.
Groet, Jan F.
Martin,
kijk jij uit met alles wat je losdraait, want tot noog toe resulteerde dat bij jou in brokken.
`t Is maar dat je gewaarschuwd bent.
Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
kijk jij uit met alles wat je losdraait, want tot noog toe resulteerde dat bij jou in brokken.
`t Is maar dat je gewaarschuwd bent.
Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Zelfde aanbeveling:
ververs het een keer, dan weet je waarmee je begint.
Of er bij jou ringen tussen zitten weet ik niet zeker, maar bij een 110 zijn de bouten een weinig taps toelopend en dichten ze zo dus af. Niet te vast draaien: dicht is dicht.
Heb je trouwens al eens de echelon boeken gedownload ? Daar staat veel in over het onderhoud.
[users.skynet.be]
Succes
ververs het een keer, dan weet je waarmee je begint.
Of er bij jou ringen tussen zitten weet ik niet zeker, maar bij een 110 zijn de bouten een weinig taps toelopend en dichten ze zo dus af. Niet te vast draaien: dicht is dicht.
Heb je trouwens al eens de echelon boeken gedownload ? Daar staat veel in over het onderhoud.
[users.skynet.be]
Succes
Maar liever kapot gemaakt als je met onderhoud bezig bent dan kapot gereden.
Groet
Groet
Maar "te goed" is ook weer zonde van het geld, liever vaak verversen dan (te) dure olie.
Groet
Groet
Hij blijft zo mooi schoon van binnen met een beetje goede olie, ook fijn met kleppen stellen.
Groet, Jan F.
Groet, Jan F.
hallo Martin,
Als je toch nieuwe olie moet kopen,koop dan olie die geschikt is voor jouw dieselmotor.
hier op het prikbord heb ik inmiddels geleerd dat dat 20W50 moet zijn.nou stel jij een vraag of die moderne olie ook te veel reinigende dopes heeft die jouw motor te schoon maakt. ja dat klopt in princiepe wel.als je dus met zulke olie begint moet je tussendoor je oliefilter eens extra vervangen aangezien daar het meeste vuil in terecht komt. ook verstanding om de olie in het begin wat vaker te verwisselen(werd al eerder aangekaart)
trouwens die verhalen die je wel eens hoort (niet op dit prikbord hoor) van olie verversen en om de andere keer een nieuw filter (dus telkens een keer overslaan) NOOIT doen!! olie verversen zonder het filter te verwisselen heeft in mijn ogen geen zin.
nog even terug op die dopes.... je hebt specificaties waaraan de olie moet voldoen.dit wordt vaak weergegeven in "API" waarden wat staat voor American Petroleum Insitute. daarin staat de "S" Geschikt voor bezine motoren en de "C" (commercial) geschikt voor dieselmotoren. Dit begint bij SF-CC dat is laag gedoopte olie en tegenwoordig zitten we al bij SG-CF4 en soms zelfs al hoger.dus hoe hoger de letter achter de "S" en "C" des te meer dopes erin zitten.
De best olie voor jouw auto is dus niet te hoog gedoopte motorolie voor diesels met de viscositeit(dikte) 20w50
dus vragen naar : 20w50 api- SF/CC.
mocht dat er niet zijn in 20w50 dan kan 15w40 SF/CC ook.
Zelf heb ik nog zo'n 50 liter 'verkeerde' olie n.l. 10w40 SG/CF half sytheet,heb je misschien wel gelezen verderop in dit forum,maar ik waag het er maar op denk ik.....Ik weet anders ook niet wat ik ermee moet. (je mag ook wel een paar liter komen halen hoor
)
Als je zoals jij toch nieuwe olie gaat kopen,doe het dan direkt goed. goed merk zoals MOBIL of SHELL. als je in de buurt van Valthermond woont weet ik trouwens wel een goeie olieboer die ook die laaggedoopte olie verkoopt. merk: NIEMOLINE van ashland motoroils america. deze leveren ook aan VALVOLINE
groetjes, tom
Als je toch nieuwe olie moet kopen,koop dan olie die geschikt is voor jouw dieselmotor.
hier op het prikbord heb ik inmiddels geleerd dat dat 20W50 moet zijn.nou stel jij een vraag of die moderne olie ook te veel reinigende dopes heeft die jouw motor te schoon maakt. ja dat klopt in princiepe wel.als je dus met zulke olie begint moet je tussendoor je oliefilter eens extra vervangen aangezien daar het meeste vuil in terecht komt. ook verstanding om de olie in het begin wat vaker te verwisselen(werd al eerder aangekaart)
trouwens die verhalen die je wel eens hoort (niet op dit prikbord hoor) van olie verversen en om de andere keer een nieuw filter (dus telkens een keer overslaan) NOOIT doen!! olie verversen zonder het filter te verwisselen heeft in mijn ogen geen zin.
nog even terug op die dopes.... je hebt specificaties waaraan de olie moet voldoen.dit wordt vaak weergegeven in "API" waarden wat staat voor American Petroleum Insitute. daarin staat de "S" Geschikt voor bezine motoren en de "C" (commercial) geschikt voor dieselmotoren. Dit begint bij SF-CC dat is laag gedoopte olie en tegenwoordig zitten we al bij SG-CF4 en soms zelfs al hoger.dus hoe hoger de letter achter de "S" en "C" des te meer dopes erin zitten.
De best olie voor jouw auto is dus niet te hoog gedoopte motorolie voor diesels met de viscositeit(dikte) 20w50
dus vragen naar : 20w50 api- SF/CC.
mocht dat er niet zijn in 20w50 dan kan 15w40 SF/CC ook.
Zelf heb ik nog zo'n 50 liter 'verkeerde' olie n.l. 10w40 SG/CF half sytheet,heb je misschien wel gelezen verderop in dit forum,maar ik waag het er maar op denk ik.....Ik weet anders ook niet wat ik ermee moet. (je mag ook wel een paar liter komen halen hoor

Als je zoals jij toch nieuwe olie gaat kopen,doe het dan direkt goed. goed merk zoals MOBIL of SHELL. als je in de buurt van Valthermond woont weet ik trouwens wel een goeie olieboer die ook die laaggedoopte olie verkoopt. merk: NIEMOLINE van ashland motoroils america. deze leveren ook aan VALVOLINE
groetjes, tom
Aad,
Iedereen moet het leren en die aftapplug was niet heel los te halen. En wie niet waagt wie niet wint... helaas woon ik wel erg ver van enige landroverdealer of onderdelen leverancier
Ik ben wel redelijk technisch, altans dat hoor ik te zijn...haha.. maar ja dieseltechniek is toch weer een hele adere boterham dan wat ik nogmaal doe.
Een laser op een bloedcel richten en dan de scattering meten gaat me beter af...haha
Groet,
Martin
Iedereen moet het leren en die aftapplug was niet heel los te halen. En wie niet waagt wie niet wint... helaas woon ik wel erg ver van enige landroverdealer of onderdelen leverancier

Ik ben wel redelijk technisch, altans dat hoor ik te zijn...haha.. maar ja dieseltechniek is toch weer een hele adere boterham dan wat ik nogmaal doe.
Een laser op een bloedcel richten en dan de scattering meten gaat me beter af...haha
Groet,
Martin
Ja ik heb de echelon boeken gedownload en ik lees er ook wel in maar sommige praktische dingen staan er niet in. En laast wilde ik wat voor Sue opzoeken over de versnellingsbak toen bleek dat in die download die schijnbaar bij iedereen online staat er gewoon pagina's dubbel in staan en adere niet. Ik mis dus bij het 2e echelon een hoop pagina's en weet niet hoe ik daat nu aankom
Het gaat om 2.10.20/22/24/26/28/30/32/34 en 2.11.02/04 en 2.12.02 en 2.13.02
2.15.02/04 en 2.16.02.02/04 en 2.17.02/04/06 en 2.18.02
Groet,
Martin
[people.zeelandnet.nl]
Het gaat om 2.10.20/22/24/26/28/30/32/34 en 2.11.02/04 en 2.12.02 en 2.13.02
2.15.02/04 en 2.16.02.02/04 en 2.17.02/04/06 en 2.18.02
Groet,
Martin
[people.zeelandnet.nl]
ik zou me gewoon aan de voorgeschreven diktes houden, die staan er niet voor niets. even over ( semi ) syntethische olieen, als je een ouder motor blok ineens gaat afvullen met ( semi) synteet, heb je inderdaad de kans dat er flinke lappen oude oliegom in je motor gaan rondzweven! dat kan uiteindelijk resulteren in motorschade. het heeft mijn oude honda 500 f een krukaslager gekost. dus als je gaat wissellen van olie, zorg dan in ieder geval dat je je motor van binnen zo schoon mogelijk hebt!! ik weet niet of het helpt maar een paar keer spoelen zou ik zeker aanraden. nu is het wel zo dat als je eenmaal op synteet rijd je motor er echt langer mee door kan gaan, de smeerfilm van een goede synteet is zodanig sterk dat een minerale olie daar niet bij in de buurt komt, je merkt het ook echt aan je auto, hij loopt meteen een stukje soepeler en trilt minder. je moet het meemaken om te geloven!!
Janzzen
Janzzen