trilling in het stuur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roel

trilling in het stuur

Bericht door Roel »

Hoi,

ik ben vandaag wezen kijken naar een 109D, en tijdens de testrit
viel me op dat er bij een bepaalde snelheid (ergens tussen 60 en 70 km/uur)
een enorme trilling in het stuur zat: bij deze snelheid resoneert
dus iets. Wat kan dit zijn? Een collega die mee was suggereerde dat
dat een slag in een van de velgen is. In dat geval is dat makkelijk
te verhelpen. Maar is er ook een mogelijkheid dat dat wel een vervelend
probleem is?
(Er zat geen speling in het stuur en ook de fuseekogels waren volgens
mijn collega perfect).

Ik hoop dat jullie raad hebben, want dit bepaalt mede of ik hem koop
of niet! Alvast bedankt,
Roel
Disco

Re: trilling in het stuur

Bericht door Disco »

Ik heb welliswaar een disco en er trad een trilling op tussen de 80 en 90 kilometer iedereen gevraagd, men vertelde mij met stalen velgen hebbie dat.
Ik heb er nieuwe banden(zelde velgen) om laten gooien uitbalanceren en weg was de trilling.
Als ik jouw was zou ik langs de bandenboer gaan en je banden laten uitbalanceren.
kost niet zoveel is het dit niet kan je altijd nog voor een andere velg gaan(maar ja welke?).

Groeten theo kaufmann/Disco (met een schone disco)
Aad Koene

Re: trilling in het stuur

Bericht door Aad Koene »

Beste Roel,

Dit klink als een onbalans in 1 van de 2 voorwielen.
Even de velgen nakijken op deuken aan binnen en buitenzijde en kijken of er aan de binnenzijde van de velg nergens een klomp klei zit.
Uitlaten balanseren en rijden maar.

Fluitje van een cent.

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Jan F.

Re: trilling in het stuur

Bericht door Jan F. »

Bestaan ze ook zonder trilling dan?

Groet, Jan F.
René de Geeter

Re: trilling in het stuur

Bericht door René de Geeter »

Heb zelf ervaring met trillen/resonantie in het stuur waar de bandenboer niet uitkwam. Wielen waren perfect in balans. Toen de wielen uitgebalanceerd terwijl ze nog op de as zaten (kan bij een vrachtauto bandenboer). Bleek er toch nog onbalans te zijn.
Ook meegemaakt dat er een giga hoogteslag in de band zat. Was goed te zien door op te krikken en je wiel vrij te laten draaien. Nieuwe banden en klaar.

Succes

René
The green no mud

Re: trilling in het stuur

Bericht door The green no mud »

Roel, René heeft denk ik gelijk.
Het kan zijn dat een van de banden er z.g.n. "onrond" om de velg ligt.
Ik heb dat bij mijn auto ook en dat merk je alleen bij lagere snelheden.
Is het zo dat de zit te hobbelen als je op een hele vlakke weg rijdt want dan is dit zo goed als zeker.
Het is overigens zelfs mogelijk dat de auto ooit een keer een noodstop heeft gemaakt met blokkerende banden zodat er op één punt een vlakker stuk is gekomen. Dat kan ook tot trilling resulteren.
Echt zorgwekkend lijkt dit me nooit, er is altijd wel een eenvoudig en sipele oplossing te vinden.

Jan Moesman No Mud
Aad Koene

Re: trilling in het stuur

Bericht door Aad Koene »

Ja hoor Jan,

Tinkerbell rijdt volledig trillingsvrij, ondanks dat er in een voorwiel een hoogteslag in zit.

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
The green no mud

Re: trilling in het stuur

Bericht door The green no mud »

Rijdt je mee met mij Aad en ik zal je de opwinding bezorgen van een ouderwetse cakewalk (hoe schrijf je dat eigenlijk)

hobbel hobbel hobbel hobbel

Jan Hobbel
Roel

Re: trilling in het stuur

Bericht door Roel »

Jongens, alvast bedankt voor jullie reacties (de behulpzaamheid op dit
forum is zo groot dat ik zeer waarschijnlijk die 109 ga kopen...).

De banden waren nieuw, dus het is niet zo waarschijnlijk dat
er een vlakke kant aan zit. Mogelijk zijn ze niet goed uitgebalanceerd
(dit had ik vroeger ook eens bij mijn Rover, daar kwam de KwikFit niet
uit, maar gelukkig de Rover-garage wel) of niet goed
uitgelijnd. Ook als de velgen beschadigd zouden zijn (was terwijl
hij op de grond stond niet te zien), is het relatief makkelijk op te lossen
(wat kosten 2 velgen?). De verkoper zegde al 2 nieuwe velgen toe.
Ik wil wel (voordat ik een bod doe) het idee hebben dat het waarschijnlijk
zoiets is en niet iets vervelends.
Gegroet,
Roel Knops
The green no mud

Re: trilling in het stuur

Bericht door The green no mud »

Als je hem koopt Roel, veel plezier en succes (anders ook hoor)

Jan Moesman
Eric

Re: trilling in het stuur

Bericht door Eric »

Hee Roel,

Er zijn nog wel wat meer opties hoor. Zo kan het ook zijn dat de toe-in van de voorwielen niet helemaal goed is (voorwielen horen iets naar elkaar toe te staan). Dit is zelf wel ietsje te veranderen door de spoorstang iets korter of langer te maken. Maar beter laat je het even door een garage nameten en stellen.
Is geen kostbare zaak.
Verdere opties: heb je alle wielmoeren gecheckt? hebben de fuseehuizen voldoende voorspanning...

Etc...etc....maar m.i. geen van allen dingen die je niet zelf na kunt gaan en/of verhelpen voor weinig!

Eric
Sjoerd

Re: trilling in het stuur

Bericht door Sjoerd »

He dat zou feest zijn, iedereen met stalen velgen aan het trillen, dat zou betekenen dat alle auto's zonder lichtmetaal trillen. HA HA HA. Je moet je niet laten beduvelen. Zoek een goede bandenboer en laat die er eens naar kijken, vraag dan ook of hij ervaring heeft met 4x4 banden want dat schijnt nogal een sport te zijn om die trillingsvrij te krijgen. Mijn 109 leek wel een opgevoerde blender, bij profile kregen ze hem niet trillingsvrij.

Woon je in de buurt van Harderwijk, ga dan eens kijken bij Hazeleger. Dit bedrijf kan bijzonder goed die grote wielen doen, ons vriendengroepje is daar heel tevreden over.

Groetjes Sjoerd.
janzzen

Re: trilling in het stuur

Bericht door janzzen »

heb bij een bedrijf in dieren mijn banden laten doen, niets dan lof verder maar ik kreeg wel de vraag naafloop of ik een (ouderwets) tientje wilde bijbetalen, om de loodkosten een beetje te dekken!!!!!
hahahahaha!!
janzzen
Edgar

Re: trilling in het stuur

Bericht door Edgar »

Ja

Edgar
Plaats reactie