toch weer lekkende koelvloeistof...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Menno

toch weer lekkende koelvloeistof...

Bericht door Menno »

Goeiemorgen!

Na een tijdje heel tevreden te zijn geweest met mijn eigenhandig gerepareerde kachelkraanaansluiting, ben ik dat nu niet meer...! Hij lekt namelijk weer. Ik krijg het idee alsof ik het misschien toch niet strak genoeg heb aangedraaid allemaal. Rob (landro.nl) was al zo vriendelijk geweest om ptfe tape op de kachelkraan te doen, als afdichting voor de langwerpige zeskantmoer. Toch lekt hij daar nu weer een beetje door, misschien niet ver genoeg aangedraaid?

Hij lekt ook langs de koperen pakking tussen motorblok en langwerpige zeskantmoer. Is het een idee om daar ook ptfe-tape tussen te doen?

Hoe strak moet je dit aandraaien? Tot het niet verder kan? Ik heb het nu op gevoel gedaan, maar toch voel ik dat er een beetje speling is ontstaan.

Help...?

Menno (2.25 diesel, 3MB, ex-leger, 1983)
AadG

Re: toch weer lekkende koelvloeistof...

Bericht door AadG »

Als je nou gewoon de kraan uit je blok haalt en er eerst een paar slagen teflon tape omheen draait en dan erin draaien.
Vast is vast.
Kan er geen vloeistof meer tussen de draad uit komen.
Moet ìe toch niet meer lekken
Menno

Bericht door Menno »

Dat bedoel ik dus ja, zo vast mogelijk. Rob (landro) had er al ptfe-tape (teflon tape) omheen gedaan, maar waarschijnlijk moest dat dus nog vaster. Kraan is eraf geweest, want hij is volledig vervangen.

Kan de antivries gewoon blijven zitten trouwens, of moet ik die weer volledig laten leeglopen?

MB
AadG

Bericht door AadG »

gewoon bijvullen en ontluchten
Hermen Vlothuizen

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Wikkel je de teflontape wel in de juiste richting?

Je moet de tape zodanig om de schroefdraad wikkelen dat je bij indraaien van de kraan het buitenste eindje van de tape verder vastdraait. Loodgieters maken ook vaak wat krassen haaks op de schroefdraad zodat de tape bij het indraaien t.o.v de schroefdraad op zijn plaats blijft.

Hermen
Menno

Bericht door Menno »

Da's een goeie tip Hermen. Ik heb het tape er niet zelf opgedaan, en er eigenlijk ook niet op gelet. Gaan we volgende keer wel doen!

Het lijkt me niet dat die druk van het koelwater zó hoog wordt dat de boel het niet aankan. Dat zou ik terugzien in de motortemperatuur vermoed ik.

Menno
Rob (landro.nl)

Bericht door Rob (landro.nl) »

Hoi,

de tape is op de goede manier (richting) eromheen gedraaid.
Ik had hem nog niet helemaal aangedraaid omdat je dusdanig moet uitkomen dat
de slangaansluiting de goede kant opwijst.

Pas op met het iets terugdraaien van de kraan.
Als blijkt dat je geen volledige slag meer kunt maken en je de kraan weer iets terug moet draaien gaat hij vaak lekken.
Maar misschien is het voldoende als je alles nog een volledige slag verder kunt draaien.

groeten,
Rob
Menno

Bericht door Menno »

Rob,

Zou hij dan weer permanent beschadigd zijn? Ik neem aan dat dan gewoon het tape even vervangen moet worden. Ik zie nog aardig wat schroefdraad zitten, kan nog wel een slagje denk ik. De verdere draai is misschien wel te maken met die moer zelf. Ik ben nu van plan ook tape te doen op de zeskantige lange moer, daar is niks op tegen?

Menno

PS Ben al lang blij dat die bypass hose niet meer lekt, want dát is me een geklooi!
roel klasens

Bericht door roel klasens »

hennep om je schoefdraad helpt ook.
alle kranen hier in huis zit het om heen.
en een voordeel is je kunt trug draaien zonder te lekken

roel
Menno

Bericht door Menno »

Is ook nog een mogelijkheid.. kan ik meteen wiet gaan telen!

"Nee agent, het is niet voor persoonlijk gebruik, tis voor mijn Land Rover."

Maarre, bedankt voor de tip. We gaan er komende zaterdag maar weer eens mee aan de slag...

Menno
Plaats reactie