stationair lopen V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Steef

stationair lopen V8

Bericht door Steef »


Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 110 V8 (1986).
Probleem wat ik heb is dat het stationair lopen steeds slechter
wordt naar matte het blok warmer wordt.
M.a.w. starten en lopen perfect. 1e 5 minuten een droomauto.
Daarna, wanneer het blok op temperatuur komt blijft het toerental
hangen boven stationair en komt moeilijk tot niet terug.
Soms helpt een dot geven of afremmen op blok naar laag toerental.
Wie kan mij helpen?

Steef
Dennis101

Re: stationair lopen V8

Bericht door Dennis101 »

Het zou kunnen zijn dat er een zuiger van de carburateurs een beetje blijft hangen, je kan erbij komen door de 4 schroefjes op de carbs los te draaien, en het deksel te verwijderen (eerst even het dempertje eruit draaien). Bij het monteren er op letten dat het lipje op het membraan weer in de uitsparing valt. Kijk gelijk even naar of het membraan nog in goede staat verkeert, hoewel de verschijnselen dan onregelmatig lopen zou zijn. Controleer ook het olienivo van de dempers dit moet zo'n 6mm onder de holle asrand liggen (sea 20).
Ook kan het geen kwaad te kijken of het stationair stelschroefje tegen de aanslag staat bij warme motor. Zo niet dan blijft de gaskabel/stangenstelsel ergens wat hangen.
Aangezien de wagen schijnbaar verder goed werkt lijkt me dit voorlopig genoeg om te bekijken.

Dennis B
steef

Re: stationair lopen V8

Bericht door steef »

Dennis, bedankt voor tips.
Membraam was inderdaad dubieus. Alle twee vervangen.
Motor bleef toch nog wat hoog op toerenlopen. De 2 veren bleken
niet genoeg tegendruk te creeren. Veren in het midden deel
wat opgerekt. Motor loopt nu weer keurig stationair. Alleen heb
ik nu iets wat last van zwarte rook uit uitlaat.....
Misschien dat je hier ook verklaring voor hebt.

Groet Steef
Aad Koene

Re: stationair lopen V8

Bericht door Aad Koene »

Steef,

zwarte rook duidt altijd op een onvolledige verbranding.
De onvolledig verbranding wordt veroorzaakt door te veel brandstof en te weinig zuurstof.
Dit kan een kwestie van beter afstellen van de CO2 schroef zijn.
Lukt het daar niet mee, en luchtfilter en dergelijke zijn schoon, dan zit de oorzaak meestal in versleten sproeiers of gasnaald.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Dennis101

Re: stationair lopen V8

Bericht door Dennis101 »

Naast wat Aad al vertelde zou de koudestart inrichting op de carbs niet helemaal dicht gaat.
Het rekken van de veren is niet geheel zonder risico, deze veren zijn gecalibreert en zorgen voor een evenwicht in de carbs.
Het kan geen kwaad om deze te vervangen door nieuwe van het juiste type, als je een hoger verbruik, of zgn flat spots bemerkt.

Dennis B
steef

Re: stationair lopen V8

Bericht door steef »


Heren, bedankt voor de info!
Ik zal aankomend weekend weer een blik onder de motorkap
verrichten en het e.e.a checken.

vriendelijke groeten Steef
steef

Re: weer SLECHT stationair lopen V8

Bericht door steef »


Het leek erop dat de problemen voorbij waren wat betreft slecht stationair lopen.
Echter nog geen week verder is het probleem weer terug.
Ik ben bij mijn garage terug geweest, ze kunnen het zelf ook niet helemaal
vatten. Er is volgens hun een te groot vacuum. Oplossing ...
Kan dit onstaan door de extra gasring?
Het is toch niet normaal dat je moet afremmen op het blok om tot een mooi
stationair toerental te komen?

Steef
Aad Koene

Re: weer SLECHT stationair lopen V8

Bericht door Aad Koene »

Steef,

Als de gasring kleiner in diameter is dan de carb ingang ontstaat er inderdaad een vacuum.
De gasring laat te weinig lucht door, automatisch vraagt de carb daardoor weer meer brandstof met als gevolg onvolledige verbranding en slecht stationair lopen.

Naar mijn idee kun je dat op twee manieren oplossen:
- een grotere gasring (bij voorkeur gelijk of groter dan diameter carb)
- een afstandstuk tussen de carb en de gasring met dezelfde diameter als de carb (lengte ongeveer 10 cm)

Meest ideaal is een combinatie van beiden: grote gasring en een trechtervormig verloopstuk naar de carb.

Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Plaats reactie