(in verband met een software update aan het Prikbord kon ik dit bericht pas om 00:32 uur verzenden)
zoals ik beloofd had zou ik het hele verhaal van vandaag nog vertellen.
Vanmorgen bijtijds begonnen.
Nog veel freubelwerk te verrichten, wat veel tijd kost.
Zoals ik gister al verteldde valt het nog niet mee om de conversie van benzine naar diesel te doen.
Bij de benzinemotor zitten de attributen redelijk verdeeld over de inhoud van de motorruimte, elektronica links, in- en uitlaatonderdelen en carburateur rechts.
Bij het dieselblok zit alles, met uitzondering van in- en uitlaat, aan de linkerkant en het lijkt er wel oorlog op een halve vierkante meter.
Gaskabels, stroomkabels, dieselleidingen, dieselpomp, oliefilter, luchtfilter, accu, stuurhuis, remcilinder en tot slot de koppelingscilinder.
Al met al, alles toch een plekje weten te geven.
Aad Groothuijzen is de hele dag wezen helpen om het elektrisch gedeelte aan te sluiten en regelmatig koffie en koek te verzorgen.
De brandstofleidingen aangebracht.
Het gashandelmechaniek volledig moeten verbouwen om te zorgen dat alle kabels een plekje konden krijgen.
De breakfast weer terug gemonteerd.
De radiator terug geplaatst, alle koelslangen weer gemonteerd.
Koelsysteem gevuld, bedrading voorzijde weer aangesloten zodat andere weggebruikers, in het donker, niet denken dat ze in de Nieuwe Waterweg zitten omdat er een Droogdok langskomt.
De uitlaat met 5 cm verlengd zodat die weer op het spruitstuk aansluit.
Alles gecheckt en gecontroleerd.
Ja en toen moest het er van komen: doe ie het of doet ie het niet?!
En ja hoor, hij doet het!!
De verlossende eerste blauwe wolk kwam uit de uitlaat.
Helaas is er geen foto van, er was niemand met een fototoestel in de buurt.
Inmiddels heeft Tinkerbell de eerste mijlen met de dieselmotor er al op zitten.
Het motortje loopt soepel en rustig, heeft heel veel kracht in het lage toerental.
De oliedruk en de temperatuur zijn stabiel.
De komende week beperken we ons tot kleinere ritjes om de motor, na 2 jaar, de kans te geven weer rustig aan gesmeerd te raken.
Komende week de olie verversen, koppeling en rem bijstellen en nog het een en ander afstellen.
Het oude blok strippen en de rommel opruimen.
Daar na is Tinkerbell aan een grondige poetsbeurt toe, want op dit moment is alles zwart van de olieafdrukken.
Het was een zware operatie, ik stink naar de olie, mijn handen zijn zwart en ik ben moe maar zeer voldaan.
De 1e update aan Tinkerbell is groodeels achter de rug.
Ik hoop nog heel erg veel mijlen met de nieuwe motor te kunnen rijden.
Ik wil iedereen bedanken voor de steun, support, belangstelling, de aanmoediging en het medeleven.
Ik zie jullie op de 23e met een springlevende Tinkerbell.
Aad Koene, LR S2a 109" Diesel Stawag RHD Safari "Tinkerbell", met een ronkend dieseltje.
Het hele verhaal van vandaag
Re: Het hele verhaal van vandaag
Ha die Aad,
Tja, woorden schieten te kort bij jou mooie verhaal, was ik maar zo handig...
Veel plezier.
Groeten Edward.
Tja, woorden schieten te kort bij jou mooie verhaal, was ik maar zo handig...
Veel plezier.
Groeten Edward.
Ik ben slechts een prikbordlezer (en Larorijder) maar kan het niet laten hierop even te reageren, complimenten dat het je gelukt is!! Ik had er gaandeweg het verslag nog wel eens een hard hoofd in! Veel rijplezier.
Hé hé Michel, heb je mijn kop ook boven het gat van Aad zijn zijn Tink gezien??????????
zegt het voort, zegt het voort.
(was alleen voor de foto hoor want je weet dat ik een gruwelijke hekel heb aan vetpootjes)
Jan
zegt het voort, zegt het voort.
(was alleen voor de foto hoor want je weet dat ik een gruwelijke hekel heb aan vetpootjes)
Jan