hulp gevraagd uit donker afrika

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jasper

hulp gevraagd uit donker afrika

Bericht door jasper »

ik kreeg het volgende mailtje binnen. mischien dat iemand deze mensen een antwoord kan geven.

groeten jasper

Hoi allemaal,

We zijn met onze 24-jaar oude landrover 109 ambulance aan het rondtrekken in West-Afrika. We hebben 3 mogelijke mankementen vastgesteld tijdens de laatste paar honderd kilometers en nu we in Accra (Ghana) zijn willen we hiernaar laten kijken bij een garage. Goede garage vinden blijkt al niet zo gemakkelijk, maar we weten ook niet wat er aan de hand is, vandaar mijn vraag hier. Ik beschrijf beide mankementen even.
1. ratel tijdens het rijden, geluid lijkt ter hoogte van de versnellingsbak te komen. een scherp tikkend geluid dat optreedt vanaf ongeveer 40 km/u en sterker wordt tijdens het versnellen, bij het intrappen van de koppeling sterft het weg. Geluid treedt niet altijd even sterk op en we kunnen ook kilometers rijden zonder het te horen.
2. bij het achteruitrijden schiet de versnelling eruit. dit zowel in hoge als in lage gear.
3. bijkomend geluid: bij het snel loslaten van het gaspedaal hoor je een paar lage tikjes.

Tips voor het verder onderzoeken van deze mankementen zijn zeer welkom, tips voor een garage in accra ook

Groetjes en hopend op veel reachties,
Esther

esther_dg@hotmail.com
Gerben tB

Re: hulp gevraagd uit donker afrika

Bericht door Gerben tB »

ze had zelf al een posting gedaan:

[www.prikpagina.nl]
jasper

Bericht door jasper »

niet gezien.

maar hulp kun je nooit genoeg geven dacht ik zo.
LAROB

Bericht door LAROB »

Hoi,

Ik ben zelf niet de allergrootste techneut, maar heb net ervaringen achter de rug met een 30 jaar oude in Marocco.

Over het uitschieten van de versnelling.
Dit heeft mogelijk te maken met het niet goed functioneren van een stelbout. Deze zit aan de linker bovenkant van de versnellingsbak, ongeveer midden in aan de zijkant. Achter deze schroef zit een veer met een kogeltje. De spanning van de veer kan te laag zijn of er is corrosie. Boutje verwijderen, veer eruit beetje op rekken, kogeltje eruit. Alles schoon maken, niets stuk dan weer monteren.

Het geluid is wat moelijker ik zou een advies vragen bij b.v British 4x4
+31 (0)228 58 62 52. Maar controleer vooraf of er voldoende olie inde versnellingsbak en tussen bak zit.

Sccs
Ian

Bericht door Ian »

Die link had ik nog niet gezien.

Ik zal ze ff een mail sturen. Ik ken iemand die in Accra aardig bekend is en ze waarschijnlijk een goed adres kan geven.

Ian
Plaats reactie