gordels / voorstoelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roel

gordels / voorstoelen

Bericht door Roel »

Mbt een ex-leger 109 die ik op het oog heb, heb ik de volgende vragen:
- is het mogelijk om gordels te monteren of gaat dat erg lastig? Hoeveel
zou dat ongeveer gaan kosten? Is het mogelijk om die bij de sloop op
de kop te tikken en zelf te monteren?
- als ik de bestuurdersstoel zou willen vervangen, gaat dat makkelijk
bij zo'n ex-legerauto (of zit ik op de dieseltank of de accu of zo)? Welke
stoelen zouden eventueel passen?

Hopelijk kunnen jullie me wat advies geven.
Alvast bedankt,
Roel Knops
Serious IIa

Re: gordels / voorstoelen

Bericht door Serious IIa »

Hoi Roel,

Gordels is goed te doen, maar dan zul je wel een soort van rollbar moeten monteren om ze aan vast te maken (bovenste punt) even er van uitgaande dat je 3 puntsgordels bedoelt. (2 punts is verre van ideaal.....)

Stoelen... Eigenlijk is bijna alles pas te maken. Ikzelf heb Volvo V70 stoelen gemonteerd, Austin Metro stoelen passen ook makkelijk. Volvo 340 stoelen ook en dan zit je voor weinig (40 euro) ook nog eens als een vorst (electrisch verwarmd...)
Het enige waar je bij stoelen op moet letten is dat ze niet te hoog zijn (van de zitting tot het montage frame) zeker als je lang bent is dit lastig omdat je dan te dicht bij het dak terecht komt of eigenlijk net achter de bovenzijde van je ruit...

Sterkte ermee ,

Groet Bowy

ps vanaf morgen foto's van mijn stoelen op mijn site!

[members.lycos.nl]
kees

Bericht door kees »

Hallo roel, mischien kan ik je een oplossing bieden. ik heb namelijk een 109 truckcab dwz een pickup op grijs kenteken benz., bj 77 belasting vrij en als je wil bouw ik er ook nog gordels voor je in. laat maar horen als je interesse hebt.

groeten kees
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Je zit bij een 109 ex-leger inderdaad op de brandstoftanks. Beide stoelen. Hij heeft namelijk twee tanks. Bij het plaatsen van een luxe stoel moet je er ook rekening mee houden dat niet alleen de ruimte boven je hoofd in gevaar komt, maar ook de ruimte tussen je benen en het stuur. Daar moet je dan ook nog tussenpassen. (je zou dan een kleiner stuur moeten monteren, maar dat kost je weer meer kracht met sturen).

Gordels zijn voor een 109 grijs kenteken niet verplicht. Als je ze er wel in doet moeten ze ook goed werken. Natuurlijk is het altijd veiliger om ze er wel in te doen. Kies je hiervoor dan moet je je afvragen of je deze op de sloop haalt. Je doet het voor je veiligheid en dan kun je het beter ook goed doen en een nieuw setje kopen.

Jeroen
Joey

Bericht door Joey »

Hoi Roel,

Wat betreft de gordels; ik heb op de sloop 2 gordelsets (€25,-) uit een Diahatsu charade.
Verder heb ik de gordelrol achter de stoel tegen de zijkant gemonteerd (op een verstevigingsstuk van de body). Verder een gat geboord in de staander tussen cabine en laadruimte. Én aan de zijkant van de brandstoftanks.

Met 3 linkerhanden, vond ik het een fluitje van een (€)cent
Dave

Bericht door Dave »

Het lijkt me best lastig om gaten in de brandstoftanks te boren. Iedereen wil ze dicht houden en jij boort er gaten voor de gordel in!

Beetje raar.

Groeten,

Dave Frencken
Arno

Bericht door Arno »

Wat is dit kees geef je hem nu op? Niet zelf opbouwen en schilderen? Of eerst andere laro opknappen? Ik hoor of lees het nog wel

Gegroet Arno
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Voor driepunts gordels in Land Rover softtops zijn speciale beugels in de handel (MRC 190 of MRC7354(ECC goedgekeurd)) hierbij horen de strips MRC199 (RH) en MRC200 (LH).
Zoals Bowy al schreef zijn de Volvo stoelen erg in trek, mede omdat zij nogal dunne zittingen en rugleuningen hebben.
Ik heb zelf een Recaro kuipstoel gemonteerd, op gijrails.
Houdt er wel rekening mee dat een ex-leger LR binnenvulling heeft, zodat je er bij het plaatsen van een andere stoel wel rekening mee moet houden, dat alles nog bereikbaar blijft.
Een andere optie is buitenvulling aanbrengen, hiervoor heb je wel 2 nieuwe brandstoftanks nodig.

Dennis B.
Durk

4-punts gordels

Bericht door Durk »

He Roel,

Ik zit met 't zelfde idee met m'n series IIa 88", ik wil graag een mogelijkheid dat ik m'n zoon van 2 mee kan nemen, ik vraag me alleen af of een kinderstoeltje vast kan met een 4-punts gordel.

Al es aan 4-punts gordels gedacht? kan je bij paddock wel bestellen, voordeel is dat de bevestigingspunten allemaal beneden zitten, dus je kan dan ook open rijden of met softtop.

Ik weet nog niet wat ik zal doen, de 4-punts gordels zijn in ieder geval niet zo duur als een complete set 3-punts incl. gordelspanners enz.

Durk
Disco

Re: 4-punts gordels

Bericht door Disco »

Bel Offroad in utrecht even die hebben ook gewoon 4 puntsgordel ook niet duur.
Een kinderstoeltje kan je vaak zowel links als rechts vastzetten ik denk dat je zonder veel moeite een kinderzitje vast kan zetten.

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Plaats reactie