Beste prikkers,
Ik heb een behoorlijke lekkage in mijn (bovenste) stuurhuis. Ik vermoed dat dit lek aan de zijkant is, waar de pitman-arm bevestigd zit. Volgens mij kan ik dit verhelpen door daar de oliekeerring en het pitmanbuisje te vervangen. Als ik het werkplaatshandboek erop na sla, dan lees ik dat ik de gehele stuurinrichting moet demonteren. Kan ik deze onderdelen ook vervangen door alleen de pitmanarm te demonteren?
Verder heb ik een nogal vreemde speling in mijn hulpstuurhuis. In het hulpstuurhuis zit in een as met een vertanding. Aan deze vertanding zit een arm die aan de stuurstang bevestigd zit. Als ik aan het stuur draai zie ik de as in het hulpstuurhuis gewoon bewegen, speling dus. Is dit normaal of wordt het tijd voor revisie?
De arm die aan de as met vertanding bevestigd zit, zit ook niet helemaal strak (bout uiteraard wel helemaal aangedraaid). Heeft iemand tips om dit te verhelpen?
Groeten en bedankt maar weer voor jullie reacties,
Mark
Lekkage stuurhuis en speling hulpstuurhuis
Re: Lekkage stuurhuis en speling hulpstuurhuis
Wat betreft de speling op het hulpstuurhuis. Dat is een "zwevende pitmanarm" en is APK afkeur. Buiten APK afkeur zorgt het ook voor aanzienlijke speling op je stuur. Als het niet op te lossen is door de bout strak aan te draaien is het tijd voor vervanging. Ik hoop dan dat je kunt volstaan met het vervangen van de pitmanarm. Het verwijderen van het hulpstuurhuis is nl. vaak een grote k***e klus. Het hulpstuurhuis kun je het best in zijn geheel vervangen het is levensgevaarlijk om die los te maken door de enorm sterke veer die erin zit.
Wat betreft je hulpstuurhuis moet ik je het antwoord schuldig blijven. Wat ik me wel afvraag is of je het zou kunnen vullen met vet i.p.v olie. Dan ben je immers ook van het probleem af.
Wat betreft je hulpstuurhuis moet ik je het antwoord schuldig blijven. Wat ik me wel afvraag is of je het zou kunnen vullen met vet i.p.v olie. Dan ben je immers ook van het probleem af.